Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@18:40:42 GMT

دیوارنگاره‌های مکتب اصفهان در نگارخانه صفوی

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۳۲۲۱۶

دیوارنگاره‌های مکتب اصفهان در نگارخانه صفوی

نمایشگاهی از آثار مینیاتور "فرحناز تنکابنی" با عنوان "دیوارنگاره‌های صفوی" در نگارخانه صفوی برگزار می‌شود.

این هنرمند به خبرنگار ایمنا گفت: آثار ارایه شده در این نمایشگاه در قالب نقاشی مینیاتور روی بوم گچی، در قطعات کوچک و به سبک نگارگری صفوی و مکتب اصفهان ارایه شده است.

فرحناز تنکابنی افزود: از اجرای آثار بر روی بوم های گچی قصد القای حس تماشای دیوارنگاره‌های صفوی چهلستون را داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نمایشگاه پیشین آثارم را روی بوم‌های خیلی بزرگ اجرا کردم، اما در این نمایشگاه آثار در اندازه‌های کوچک ۱۰ در ۱۰ یا ۶۰ در ۲۰ سانتی متر و در قالب گچ اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در این آثار مینیاتور بر بازنمایی حالت کهنگی، خراش و زردشدن روغنی که در کارهای چهلستون وجود دارد تاکید شده است، عنوان کرد: بوم گچی را با استقاده از گچ دندانپزشکی می سازم که در اثر آزمایش های مکرر به بهترین اندازه و جنس آن دست پیدا کرده ام، بعد در قالب ریخته و آن را در فرم مورد نظر می شکنم و روغن می زنم، در نهایت بر روی آن نقاشی کشیده و مجدداً روغن می زنم. همچنین از کاغذ ورق طلا و اکریلیک استفاده می کنم و مستقیم روی گچ کار می‌کنم، دقیقاً مانند نقاشی های چهلستون. همچنین یکی دو اثر را با استفاده از رنگ‌های سیستم تمپرا طراحی کردم که در همان دوران صفوی با استفاده از زرده تخم مرغ و پودر رنگ روی فرسک کار می کردند.

این هنرمند نگاگر درباره علت خلق آثارش به سبک صفوی گفت: من در رشته نگارگری تحصیل کردم و در سال های ۷۴ و ۷۵ در کنار استاد نجارزادگان در چهلستون به مرمت نقاشی های این بنای تاریخی پرداختم و بعد از آن بود که به مکتب صفوی سبک اصفهان علاقه زیادی پیدا کردم.

وی با بیان اینکه هنرمندان به سبک هنری صفوی بی توجه هستند و غالبا بر روی سبک قاجار کار می کنند، اظهار کرد: در سال های فعالیتم در هنرستان هنرهای زیبا سبک صفوی را برای هنرجویان نگارگری تدریس کردم. متاسفانه این سبک از توجه هنرمندان دور مانده و معمولا نمایشگاهی با سبک صفوی مکتب اصفهان ارایه نمی شود و بیشتر آثاری در دو سبک قاجار و معاصر ارایه می شود، در حالی که سبک صفوی جزو سبک های اصیل نقاشی ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه مینیاتور دیوارنگاره های صفوی جمعه هشتم دی ماه در نگارخانه صفوی افتتاح شد. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۰ دی ماه صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۱ به نگارخانه صفوی، واقع در خیابان خاقانی، نبش کوچه ٣١ مراجعه کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۳۲۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،در این نمایشگاه، آثار منتخب چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری امیدفردا به نمایش گذاشته شده است ..


بیشترین آثار این نمایشگاه از شهرستان بیرجند است و در آن ۶۰ اثر تجسمی و ۲۰ اثر دستی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است .



نمایشگاه آثار دستی و تجسمی دانش آموزان خراسان جنوبی از ساعت ۸ تا ۱۲ و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه استاد اسماعیلی، جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به روی علاقمندان باز است .

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • فراخوان اولین سالانه تبادل عکس ایران منتشر شد