Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@14:35:00 GMT

نمایشگاه کتاب تهران دوباره به مصلی می‌رود

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۳۳۱۸۰

نمایشگاه کتاب تهران دوباره به مصلی می‌رود

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از انتقال نمایشگاه کتاب به مصلی و رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع خبر داد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، همایون امیرزاده اظهار کرد: محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور و با توجه به ابعاد بین‌المللی آن نیازمند امکانات و لوازمی است که بر اساس همین نیاز در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تصمیم به انتقال محل برگزاری به شهر آفتاب گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: در این مدت اگرچه همکاری و همراهی شهرداری تهران برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه قابل توجه بود اما وجود بعضی مشکلات زیرساختی موجب شد فعالان عرصه نشر نسبت به ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب تا زمان تکمیل شدن آن دچار تردید و بازنگری شوند. این موضوع در جلسه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه با حضور تعدادی از معاونان محترم شهرداری مورد توجه و بررسی دقیق قرار گرفت.

امیرزاده توضیح داد: علاوه بر آن جلسات متعددی برای بررسی بیشتر موضوع برگزار شد که در نهایت بر اساس اعلام مصلای امام خمینی (ره) مبنی بر تکمیل رواق‌های شرقی و غربی تا زمان برگزاری نمایشگاه، بر اساس نظر صنوف نشر و مصوبه شورای سیاست‌گذاری، سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: البته ما تفاهم‌نامه شش‌ساله‌ای با شهرداری تهران برای در اختیار قرار گرفتن مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب داریم که تا سال ۱۴۰۰ اعتبار دارد و بر اساس همان تفاهم‌نامه چنانچه امکانات زیرساختی و فضای مسقف در این مجموعه تامین شود نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

او افزود: در واقع این جابه‌جایی به نوعی همکاری با شهرداری تهران برای ایجاد فرصتی در جهت آماده‌سازی بیشتر شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۳۳۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق توریسم و مبادلات فرهنگی با رویداد‌های ادبی / نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟

گردشگری ادبی، حوزه فراموش شده گردشگری کشور است که ظرفیت‌های بسیاری دارد. به نظر می‌رسد می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به رونق صنعت گردشگری ادبی در کشور فکر کرد. به باور صاحب‌نظران این نمایشگاه ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری ادبی دارد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیوند صنعت گردشگری با میراث، تولیدات و رویدادهای ادبی نه تنها برای تبادلات فرهنگی کشور که برای صنعت گردشگری نیز مزایای بسیاری در بر دارد. از تلفیق این دو مقوله، پدیده‌ای حاصل می‌شود که در ادبیات حوزه گردشگری آن را «گردشگری ادبی» می‌نامند. گردشگری ادبی فعالیتی است که زاییده علاقه به یک نویسنده، اثر یا فضای ادبی یا میراث ادبی یک مقصد است و شامل بازدید از محل تولد و تدفین ادیبان، موزه‌های ادبی و سایر مكان‌های مرتبط با نویسندگان و آثار ادبی و همچنین پیمودن مسیرهایی با مضامین ادبی می‌شود. البته گردشگری ادبی فعالیتی نوین نیست و مزار ادیبان همواره جزو مكان‌های مهم در تورهای بزرگ (گراند تور) سده‌های ۱۸ و ۱۹ اروپا بوده است.

حلقه فراموش شده حوزه گردشگری 

برگزاری رویدادهای ادبی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و یا رویدادهایی مربوط به مشاهیر ایرانی، هم به معرفی ادبیات کشور کمک می‌کند و هم منجر به رونق گردشگری می‌شود.

رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: گردشگری ادبی در زیرمجموعه گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد و شامل حوزه‌های مختلفی همچون رویدادها و مشاهیر می‌شود.

وی افزود: مشاهیر ادبی، هنری، فرهنگی و علمی بسیار معروف و خوشنامی در ایران داریم که با برگزاری بزرگداشت‌های بین المللی برای آنها می‌توانیم به جذب گردشگران بیشتری بپردازیم. معمولا در محل زندگی یا مکان دفن مشاهیر خوشنام مراسم‌ و بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شوند که این امر جذب توریست‌های بین المللی را به همراه دارد.

یعقوب زاده ادامه داد: با توجه به تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی ایران، دانشمندان و مشاهیر بسیاری داریم که آثارشان موجب ارتقای علم، دانش،ادب و هنر در دنیا شده است. می‌توان با برگزاری رویدادها و تورهای بازدید از مکان زندگی و آرامگاهشان به جذب توریست پرداخت.

این فعال عرصه گردشگری با اشاره به تجربه کشور ترکیه در حوزه گردشگری فرهنگی و ادبی، گفت: ترکیه نیز با برگزاری بزرگداشت مولوی در قونیه هرساله توریست‌های بسیاری را جذب می‌کند. بریتانیا نیز با برگزاری مراسم و تورهای بازدید از امکان مربوط به مشاهیر ادبی مانند چارلز دیکنز موفق به جذب توریست‌های بسیاری شده است. 

وی اضافه کرد:‌ ما در ایران بجز مزارات شخصیت‌های فرهنگی و ادبی رویدادهای مهمی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را داریم که می‌تواند بسیار به صنعت توریسم کشور و جذب گردشگر خارجی کمک کند. 

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت بهره‌مندی از حوزه گردشگری فرهنگی و ادبی تاکید کرد و گفت: مسئولان و متولیان گردشگری در ایران نسبت به گردشگری مشاهیر کم‌ توجه هستند و برای مشاهیر ارزشمند ایرانی بزرگداشت‌های بین المللی برگزار نمی‌کنند. اگر این حوزه در ایران جدی گرفته شود مشاهیر بسیاری هستند که با برگزاری مراسم و تورهای مخصوص برای بزرگداشت آنها می‌توان جهانگردان بسیاری را به کشور جذب کرد. از این طریق هم مشاهیر کشورمان معرفی می‌شوند، هم ایران به عنوان یک مقصد گردشگری مهم در دنیا مطرح می‌شود. 

یعقوب زاده ادامه داد: هنوز این شاخه از گردشگری در ایران جدی گرفته نشده و گردشگری ادبی دغدغه مسئولان گردشگری نیست. به همین دلیل اقدامات مورد نیاز برای این حوزه انجام نشده و هیچ برنامه ریزی خاصی نیز برای آن صورت نگرفته است.

اهمیت گردشگری ادبی در ایران 

رویدادهای بین المللی شناخته شده معمولا توریست‌های بسیاری را جذب می‌کنند، برای شناخته شدن یک نمایشگاه یا مراسم بین‌المللی به سال‌ها برنامه‌ریزی و تبلیغات نیاز است، اما مشاهیر فرهنگی در دنیا طرفداران بسیاری دارند و کافی است بزرگداشتی بین المللی برای آنها برگزار شود تا هزاران گردشگر در کشورمان حضور پیدا کنند. 

برگزاری رویدادها و تورهایی برای مشاهیری همچون سعدی، ابن سینا، حافظ و فردوسی بجز ارزآوری و درآمدزایی بسیار، گسترش ارتباطات و تعاملات فرهنگی میان ایران و دیگر کشورها را نیز موجب می‌شود. این امر بهترین راهکار برای مقابله با پروژه ایران‌هراسی است. 

نسبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با گردشگری ادبی

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور، محل رجوع بسیاری از نویسندگان و مخاطبانشان است. این نمایشگاه از جمله پر بازدیدترین‌ رویدادها میان نمایشگاه‌‌های مشابه در سایر کشورهای جهان نیز به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های این نمایشگاه آرام آرام به سمت رونق گردشگری ادبی نیز حرکت کرد و یا اینکه اصولا این نمایشگاه را به عنوان نقطه شروعی برای گردشگری ادبی در کشور درنظر گرفت. در قدم نخست می‌توان امکاناتی برای دیدار مخاطبان نویسندگان  تهرانی از سایر شهرستان‌ها فراهم کرد و روزهایی را برای این دیدار یا دیدارها درنظر گرفت. همچنین می‌توان با دعوت از نویسندگان ساکن در شهرستان‌های مختلف برای حضور در نمایشگاه، شرایط دیدار مخاطبان تهرانی‌شان از آنها را فراهم کرد و آرام آرام از این طریق به جذب گردشگر خارجی هم رسید.

ضرورت‌های پیگیری گردشگری ادبی

مصطفی فاطمی فیروزآبادی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیز به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: ادبیات، تاریخ، فلسفه و دیگر منابع علوم انسانی بیشتر ماورایی است و در تفکر و اندیشه آدمی قرار دارد و گردشگری آنها را ملموس می‌کند و بر روی زمین می‌آورد. در گردشگری با داشته‌های ادبی خودمان فضایی را ایجاد می‌کنیم که گردشگر می‌تواند به مشاهده آنها بپردازد. تلفیق ادبیات با گردشگری به خلق یک فضای جذاب منجر می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اگر همه مردم شیراز ادعای شیرازی بودن حافظ را داشته باشند تا زمانی که کنار مقبره حافظ قرار نگیرند، حس شیرازی بودن حافظ به مخاطب دست نمی‌دهد. چنین حسی با گردشگری به وجود می‌آید. توجه به مفاخر ادبی در دستور کار توسعه گردشگری کشور قرار گرفته و محورهای آن در بررسی شده است.

فاطمی یادآور شد:‌ ما با بهره‌گیری از مولفه‌های مختلف حوزه گردشگری و ادبی موفق شدیم گردشگری ادبی را پیگیری کنیم. نمایندگان تشکل‌های گردشگری در کنار استادان فعال در این حوزه و علاقه‌‎مندان و فعالان حوزه ادبیات ایران در کنار هم قرار گرفتند و میز گردشگری ادبی در وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی به وجود آمد و برنامه‌ریزی خاصی برای بزرگداشت مفاخر ادبی و احیا و معرفی مکان‌های مرتبط با گردشگری ادبی انجام شده است.

نمایشگاه کتاب جاذبه گردشگری بالایی دارد

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی یکی از موضوعاتی است که در گردشگری ادبی مورد توجه است،‌ ادامه داد:‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رویدادی است که در حوزه کتاب نقطه عطف و اوج شکوفایی محسوب می‌شود و در حوزه گردشگری می‌توان به آن نگاه کرد. نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد صنعت نشر ایران است و در حوزه گردشگری ادبی می‌تواند بسیاری از داشته‌های گردشگری ادبی به عنوان جاذبه در استان‌های کشور را برجسته و معرفی کند.

فاطمی اضافه کرد: روند سفرهایی که به مقصد نمایشگاه کتاب اتفاق می‌افتد خود به خود یک بُعد گردشگری را در حوزه ادبیات ایجاد می‌کند. این نمایشگاه از جمله رویدادهای است که به خاطر آن سفر اتفاق می‌اُفتد،‌ دانشجویان،‌ متفکران،‌ استادان و نویسندگان و پژوهشگران برای آشنایی با جدیدترین کتاب‌های کشور و بازدید از نمایشگاه کتاب، سفر می‌کنند، بنابراین این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌هایی است که حوزه گردشگری آن بسیار پُررنگ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که هنوز نتوانسته‌ایم امکان احصای اطلاعات گردشگری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به دست آوریم، گفت:‌ متأسفانه تاکنون در حوزه گردشگری خودمان را از «ادبیات» کنار کشیده‌ایم و احصای درستی از گردشگران نمایشگاه کتاب نکرده‌ایم. اما می‌توان با راه اندازی میز گردشگری ادبی،‌ حضور میراث فرهنگی و گردشگری در نمایشگاه کتاب امسال پُررنگ‌تر از سال‌های گذشته شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟
  • رونق توریسم و مبادلات فرهنگی با رویداد‌های ادبی / نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟
  • آغاز عملیات اجرائی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب
  • مصلی آماده میزبانی از نمایشگاه کتاب می‌شود
  • عملیات اجرایی آماده‌سازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب
  • عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • مهلت ثبت‌نام اصحاب رسانه برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تمدید شد 
  • تمدید ثبت‌نام اصحاب رسانه برای حضور در نمایشگاه کتاب