Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@15:32:10 GMT

چالش ها و چشم انداز تکواندو در آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۳۴۴۱۰

چالش ها و چشم انداز تکواندو در آذربایجان شرقی

به گزارش ایرنا، در تبیین جایگاه آذربایجان شرقی در رشته تکواندو همین بس که تکواندوکاران این استان تاکنون 70 مدال طلای مسابقات آسیایی و جهانی، سه مدال طلا و دو مدال برنز المپیک برای کشورمان به ارمغان آورده اند.
منحصر کردن داوران به تعداد خاص در طول مدت مدید، مهاجرت مدال آوران آسیایی، جهانی و المپیکی به تهران به امید یافتن آینده بهتر و رویکرد کمی گرایانه فدراسیون تکواندو در تخصیص بودجه استانی از جمله چالش های تکواندوی آذربایجان شرقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از طرف دیگر این رشته ورزشی پرطرفدار در آذربایجان شرقی در یکی دو سال اخیر با اقدامات مثبت و امیدوارکننده ای از سوی هیات رئیسه هیات تکواندوی استان در زمینه افزایش تعداد داوران زن و مرد و تلاش برای نهادینه کردن استفاده از هوگوهای الکترونیکی در مسابقات مواجه بوده است.
ایرنا مرکز آذربایجان شرقی با این رویکرد میزبان میزگردی با حضور فعالان و پیشکسوتان رشته ورزشی تکواندو برای بررسی نقاط ضعف و قوت و راهکارهای برون رفت از چالش های پیش روی این رشته بود.

** دستاوردهای تکواندو بهای لازم داده نمی شود
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی گفت: رشته تکواندو از پرافتخارترین رشته های ورزشی استان به شمار می رود که با کسب 70 مدال طلای مسابقات کشوری و آسیایی و جهانی و 2 مدال طلا و 2 مدال برنز مسابقات المپیک جایگاه درخشانی دارد؛ متاسفانه نسبت به این مقام های کسب شده توسط تکواندوکاران استان به خود ورزشکاران و رشته تکواندو بهای لازم داده نشده است.
جعفر رنجبرپور افزود: رشته تکواندو نسبت به سایر رشته های ورزشی از ویژگی خاصی برخوردار است که از آن جمله می توان به بالا بودن سواد و علم تکواندوکاران و مربیان این رشته ورزشی اشاره کرد؛ همچنین تکواندو جزو رشته هایی می باشد که به صورت آکادمیک تدریس می شود و حتی در ایران و شهر تهران اخیرا رشته تکواندو در دانشگاه تدریس می شود و مدرک فوق دیپلم به فارغ التحصیلان این رشته اعطا می شود.
وی با بیان اینکه از خرداد ماه سال 1395 بنده ریاست هیات تکاندو استان را تحویل گرفتم، خاطرنشان کرد: در وهله اول با نگرش علت یابی، عدم رشد و توجه به تکواندو استان و تکواندوکاران قهرمان را بررسی کردیم که در این علت یابی به قصور خودمان در امر اطلاع رسانی و روابط عمومی ضعیف و نبود تبلیغات در رشته تکواندو و عوامل دیگر پی بردیم، ولی باید در نظر بگیریم که حمایت رسانه های استان می توانند در این زمینه کمک شایانی به هیات تکواندو استان داشته باشند.
وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ تکواندوی آذربایجان شرقی، کمیته های جدید فرهنگی، بازاریابی، استعدادیابی و کمیته شهرستان ها را راه اندازی کردیم و حتی ادغام چندین ساله هیات تکواندو استان با هیات تکواندو شهرستان تبریز را را به هم زدیم و این دورا از هم تفکیک کردیم، زیرا بیشتر مشکلات هیات تکواندو استان ناشی از این بود.
وی اضافه کرد: پیش از این هیات تکواندوی استان و هیات شهرستان تبریز سالن مشترک داشتند، ضمن اینکه رئیس هیات استان ریاست هیات شهرستان تبریز را نیز برعهده داشت که این امر خوب نبود؛ در وهله سوم یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و 2 نفر از روسای اسبق هیات تکواندوی آذربایجان شرقی را به جمع هیات رئیسه دعوت کردیم.

** تلاش برای ارتقای سطح دانش داوران تکواندو
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی گفت: تعداد داوران فعال استان در رشته تکواندو تا سال 1395 شمسی 126 نفر بود که اخیرا آزمونی برای ارتقای سطح دانش این عزیزان برگزار کردیم و بر اساس نتایج آن 15 نفر از داوران به درجه دو داوری، سه نفر به درجه یک داوری و دو نفر به درجه داور بین المللی ارتقاء یافتند؛ همچنین در حوزه بانوان 49 داور فعال وجود دارد که 33 نفر از آنان از سال گذشته اضافه شده اند.
رئیس کمیته داوران هیات تکواندوی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته تنگ نظری در خصوص داوری تکواندو در استان زیاد و تیم داوری به چهار پنج نفر منحصر شده بود، اما در یک سال اخیر با افزایش تعداد داوران در هیات تکواندو استان توانستیم داوران جوان آینده دار را برای داوری در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور ارتقا دهیم.
دولتخواه افزود: تعداد این تیپ از داوران از چهار نفر در سال های گذشته به 16 نفر در زمان حاضر افزایش یافته است.
وی با اشاره به برگزاری بیش از 10 دوره مسابقه تکواندو در سطح آذربایجان شرقی در 9 ماه سپری شده سال جاری تشریح کرد: بدلیل افزایش دانش فنی و آشنایی داوران تکواندو با قوانین جدید، تا به حال مورد خاصی در اعتراض به داوری از سوی تکواندوکاران نداشتیم و همه راضی بودند و بنده آینده خوبی را برای تکواندو استان آرزو می کنم.
وی در مورد به روز رسانی قوانین داوری تکواندو افزود: قوانین داوری تکواندو دائم در حال تغییر می باشد، لذا هرگونه تغییر از سوی فدراسیون تکواندو به کمیته داوران ابلاغ می شود و کمیته داوران استان نیز سریعا با برگزاری کلاس های توجیهی این قوانین را به داوران تکواندو اطلاع رسانی می کند.
رئیس کمیته داوران هیات تکواندوی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هیات تکواندو استان در سال جاری با اجاره هوگوهای الکترونیکی سعی در آشنایی تکواندوکاران با نحوه امتیازگیری و قوانین خاص این نوع هوگو دارد، گفت: با آمدن هوگوهای الکترونیکی در مسابقات تکواندو، دیگر داور نقشی در امتیازدهی به ضربات ندارد؛ البته نهادینه شدن کامل استفاده از هوگوهای الکترونیکی نیازمند تمرین، ممارست و آشنایی کافی با آن است.
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی نیز در پاسخ به این سوال که آیا زمینه و بستر لازم برای تمرین با هوگوهای الکترونیکی در استان وجود دارد، گفت: با تلاش کمیته شهرستان هیات تکواندو درصدد حل این مشکل هستیم تا مربیان و تکواندوکاران درباره نحوه استفاده و امتیازگیری توسط این هوگو ها آموزش دیده و بهره کافی را ببرند.

** پیشینه درخشان تکواندو در آذربایجان شرقی
پیشکسوت تکواندو آذربایجان شرقی و دارنده مدال جهانی نیز در این میزگرد با تشکر از پیگیری های رئیس هیات تکواندو استان برای اختصاصی کردن فضای فیزیکی خانه تکواندو و تجهیز آن گفت: امیدوارم با تلاش هیات تکواندو آذربایجان شرقی باز به دوران اوج و طلایی تکواندو خطه آذربایجان برگردیم، زیرا در گذشته در مسابقات کشوری تکواندو با حضور تیم تکواندو استان، دیگر تیم ها حرفی برای گفتن نداشتند و بیشتر موفقیت ها برای تکواندوی آذربایجان شرقی رقم می خورد.
محمدعلی قادری با اشاره به وجود مربیان قدری همچون استاد فلاح که تا به حال قهرمانان زیادی را به جامعه تکواندو معرفی کرده است، عنوان کرد: با تلاش های هیات تکواندو استان و هیات رئیسه تکواندو، تکواندو شهرستان تبریز و دیگر شهرستان ها آینده روشنی خواهند داشت و امیدوارم همچون گذشته به اوج خود برگردند.
قادری یادآور شد: تکواندو از سال 1357 و با سبک هیانگ توسط استاد کاظم رضایی فرد، بنیانگذار تکواندو در تبریز و مرند، در استان آذربایجان شرقی شروع شد و بعد با ورود سبک پومسه توسط استاد علی اکبر محمدی در تبریز توسعه یافت.
وی به فراز و نشیب تکواندو در استان آذربایجان شرقی نیز اشاره و تشریح کرد: در این چهار دهه پیدایش تکواندو در استان، تکواندوکاران بزرگی به جامعه تکواندو کشور ملحق شدند و افتخاراتی برای استان و کشور عزیزمان ایران کسب کردند که هدف اصلی هیات تکواندو این موضوع می باشد.

**مشکلات و چشم انداز تکواندو در آذربایجان شرقی
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی از نبود اسپانسر به عنوان یکی از مشکلات ورزش تکواندو در استان نام برد و گفت: برای رفع این مشکل باید برای افزایش تعداد تکواندوکاران به عنوان شاخص دریافت بودجه از فدراسیون تلاش کرد، زیرا اختصاص بودجه به استان ها بر اساس تعداد ورزشکاران این رشته انجام می شود؛ بر این اساس بدیهی است که بودجه استان تهران با 57 هزار تکواندوکار با آذربایجان شرقی با بیش از پنج هزار تکواندوکار یکسان نباشد.
رنجبرپور اضافه کرد: البته ما از این رویکرد فدراسیون در اختصاص بودجه برای استان ها انتقاد داریم و معتقدیم که بودجه دهی به استان ها نباید مبنای کمی داشته باشد، بلکه باید به تعداد مدال آوران در میادین کشوری، آسیاسی، جهانی و المپیک توجه داشت.
وی تاکید کرد: از مسئولان استانی انتظار داریم برای حل مشکلات تکواندو دست در دست هم بدهند تا هیات تکواندوی آذربایجان شرقی با داشتن بودجه کافی و تجهیز خانه تکواندو هرچه زودتر به برنامه های آتی خود که اعتلای ورزش تکواندو استان می باشد، دست یابد.
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی در مورد جذب حامی برای تامین بار مالی تکواندوی استان نیز خاطرنشان کرد: حامی برای ورود به عرصه تکواندو قبل از هر چیز به دنبال فضاهای تبلیغاتی و پخش تلویزیونی است.

** ظرفیت های کم مانند بانوان تکواندوکار آذربایجان شرقی
نایب رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد گفت: در سال 1395 بعد از 16 سال دوره ارتقاء داوری در بخش بانوان تکواندو در سطح استان برگزار کردیم.
معصومه میرغفاری افزود: با توجه به اینکه آزمون ارتقاء داوری تکواندو سال گذشته در سطح کشوری برگزار شد، تنها هفت نفر موفق به ارتقاء به داوری درجه دو شدند، ولی امسال با رایزنی های صورت گرفته این تعداد را به 25 نفر افرایش دادیم.
وی اضافه کرد: همچنین اخیرا در داوری درجه سه، 20 نفر از داوران بانوی استان را به جمع داوران اضافه کردیم تا مشکلی در زمینه داوری تکواندو بانوان در سطح آذربایجان شرقی نداشته باشیم.
میر غفاری در ادامه افزود: خوشبختانه مسابقات تکواندو در بخش بانوان در تمامی رده های سنی در استان برگزار می شود.
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی نیز در مورد حضور مربیان و داوران بانو در تکواندوی استان خاطرنشان کرد: تعداد مربیان بانو تا سال 1395 شمسی 42 نفر بود که به 67 نفر و تعداد داوران بانو نیز از 49 نفر به 82 نفر افزایش یافت.
رنجبرپور اظهار کرد: رشته تکواندو در بخش بانوان 10 سال پس از ورود این رشته در بخش آقایان در سطح استان آذربایجان شرقی شروع شده است که در این مدت قهرمانانی همچون آیتک معمارزاده، قهرمان آسیا و کیمیا علیزاده، دارنده نشان برنز مسابقات المپیک، را تحویل جامعه ورزش کشور داده است.
وی ادامه داد: در سال 83-1382 تیم تکواندو بانوان استان آذربایجان شرقی نایب قهرمان مسابقات کشوری شد و جزو مدال آورین ترین استان ها بودیم.

** چالش مهاجرت قهرمانان تکواندوکار از آذربایجان شرقی
دارنده مدال جهانی تکواندو نیز از مهاجرت به عنوان یکی از چالش های اصلی این رشته ورزشی در استان یاد کرد و گفت: عامل اصلی کوچ قهرمانان ورزشی تبریز به شهرهایی همچون تهران، وجود بستر های رشد و ترقی در پایتخت است.
فرزاد عبدالهی همچنین از بحث اشتغال و تامین زندگی در آینده ورزشکاران و قهرمانان تکواندو سخن به میان آورد و اضافه کرد: ورزشکار در مرحله ای از دوران ورزشی اش به فکر آینده می افتد و این استرس او را در بر می گیرد که آیا می توانم شغلی ثابت بدست آورم چرا که با وجود بخشنامه دولت مبنی بر اشتعال قهرمانان و مدال آوران رقابت های ورزشی در ادارات دولتی بیشتر ارگان ها به دلایل مختلف زیر بار این بخشنامه نمی روند.
عبدالهی با اشاره به پیشرفت پله به پله در تکواندو استان، نوید این را هم داد که با استفاده از تجارب پیشکسوتان تکواندو استان آذربایجان شرقی می توانیم به قطب تکواندو کشور تبدیل شویم.

** مشارکت تکواندو در رویداد بین المللی 'تبریز 2018'
مسئول کمیته شهرستان های هیات تکواندو آذربایجان شرقی نیز در خصوص مشارکت شهرستان های استان در پیشبرد و تعالی ورزش تکواندو گفت: با توجه به رویکرد ورزش همگانی در سطح استان، ورزش تکواندو با حضو بیش از سه هزار و 500 تکواندو کار بعد از ورزش فوتبال، رتبه دوم علاقه مندی به ورزش در بین جوانان را دارد.
پوراصل با بیان اینکه در زمان حاضر در 23 شهرستان و بخش، هیات تکواندوی فعال داریم، اظهار کرد: مهم ترین مشکل پیش روی تکواندوکاران در شهرستان ها، نبود سالن استاندارد برای تمرین این رشته مفرح و رزمی می باشد؛ در کل استان در مجموع 18 سالن تکواندو استاندارد وجود دارد که چهار تا از این تعداد در یک سال اخیر ایجاد شده است.
رئیس هیات تکواندوی آذربایجان شرقی نیز در خصوص جایگاه ورزش تکواندو در رویداد بین المللی 'تبریز 2018' گفت: به رغم آمادگی هیات تکواندوی استان برای میزبانی یک دوره مسابقات بین المللی تکواندو هنوز موفق به تعیین زمانی برای برگزاری نشده ایم.
'تکواندو'، هنر رزمی کره‌ای و یکی از ورزش‌های المپیکی است که دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزش‌های رزمی در سراسر دنیا می باشد. تکواندو یک رشته رزمی مدرن محسوب می‌شود که پس از جنگ جهانی دوم با کوشش استادان هنرهای رزمی کره جنوبی و با تلفیق رشته اوکیناوایی کاراته به ویژه سبک شوتوکان و هنرهای رزمی سنتی کره‌ای همچون تکیون و سوباک پایه‌گذاری شد.
سبک خاص این رشته دفاعی که متکی بر ضربات پا با حداکثر و در اکثر اوقات با حداقل قدرت و سرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تأکید دارد، آن را از تمام سبک‌های رزمی موجود در دنیا متمایز می‌ کند.
هماهنگی و نگارش: مهدی آب بسته**انتشار: عزیزی راد
9853/518

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۳۴۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری وحشتناک از سیل عظیم آذربایجان شرقی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وقوع طوفان و بارش تگرگ‌های شدید در چین (فیلم) نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق (فیلم) نجات جان چند جوان عربستانی گرفتار در سیل با لودر (فیلم)

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه و پیشرفت بی سابقه بولینگ و بیلیارد لرستان
  • تصادف ۱۷۱ خودرو در سه روز گذشته در آذربایجان شرقی
  • برپایی اردوی تیم ملی تنیس
  • اردیبهشت تماشایی در باغ‌های سیب مراغه
  • حضور ورزشکاران آذربایجان شرقی در اردوی تیم ملی کبدی
  • تصاویری وحشتناک از سیل عظیم آذربایجان شرقی (فیلم)
  • (ویدئو) سیل در شبستر آذربایجان شرقی خودرو‌ها را با خود برد
  • تصاویر وحشتناک از سیل عظیم آذربایجان شرقی