Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- وضعيت خشکسالي هفت ساله (84 ماهه) منتهي به آذر ماه سال جاري استان مازندران بيانگر آن است که بيشترين شدت خشکسالي در نواحي مرتفع و کوهستاني استان رخ داده که داراي شدت هاي متوسط تا شديد است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ،تحليل آماري دفتر مطالعات اقليمي و اقليم دريا و ساحل اداره کل هواشناسي مازندران نشان مي دهد که در اين بازه زماني ( هفت ساله منتهي به آذرماه امسال )در نواحي ميان بند و جلگه اي استان خشکسالي خفيف حاکم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مازندران داراي 2 سد بزرگ شهيد رجايي و البرز و هشت سد کوچک و حدود 800قطعه آببندان با مجموعه ظرفيت حدود 700 ميليون متر مکعب است که ذخيره آب از طريق 120 رودخانه اصلي و فرعي که سرچشمه آن ها ارتفاعات سلسله جبال البرز است ، تامين مي شود.
بر اساس آمار رسمي شرکت آب منطقه اي مازندران ذخيره آب پشت سدهاي استان حدود 50 درصد کمتر از پائيز سال گذشته است.
در حال حاضر ذخيره آب پشت سدها استان به 125 ميليون متر مکعب رسيده که به معناي آبگيري کمتر از 54 درصدي در مقايسه با سال گذشته است.
همچنين خشک شدن درياچه طبيعي عباس آباد، الندان و تالاب لپو، پايين افتادن سطح آب اکثر تالاب ها به دليل برداشت بي رويه و کم شدن آب ورودي در سال جاري ،نيز مويد و نشان دهنده گسترش خشکسالي از سرچشمه هاي نواحي کوهستاني استان مازندران است.
بدون شک کاهش بارندگي در جلگه و به تبع ان کاهش بارش برف در نواحي کوهستاني به صورت موازي بر جريان خشکسالي در دشت و کوهستان موثر هستند. کاهش برف در نواحي کوهستاني باعث کاهش دبي اب رودخانه ها ، پائين رفتن منابع ابي يا کاهش نفوذ اب در نواحي کوهستاني و نيز منجر به افزايش خشکسالي در اين مناطق در سالهاي اخير شده است.
**کاهش 16درصدي بارش در پائيز مازندران
تحليل بارندگي و خشکسالي پائيز سال جاري هواشناسي کشور نشان مي دهد که به استثناء استان اردبيل (که شرايط نرمال داشته) در تمامي استان هاي کشور مقدار بارش نسبت به مشابه دوره آماري کاهش داشته و اين کاهش بين حدود 95 درصد در استان خراسان جنوبي تا 8 درصد در استان بوشهر در نوسان بوده است.
ميانگين داده هاي دوره آماري نشان مي دهد که مقدار دريافتي بارش در فصل پائيز بايستي حدود60 ميلي متر باشد ولي در پائيز امسال حدود 28ميلي متر دريافت شده که کاهش 53 درصدي داشته است.
کارشناس ارشد مطالعات اقليمي و اقليم دريا و ساحل اداره کل هواشناسي مازندران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت که هر چند اين وضعيت در استان نسبت به متوسط کشور شرايط بهتري داشته اما بارش دريافتي استان نسبت به مشابه دوره آماري فاصله دارد.
رحيم يوسفي زاده افزود: طبق داده هاي دوره آماري ميزان بارش دريافتي استان مازندران در فصل پائيز بايد حدود 226ميلي متر باشد ولي متاسفانه حدود 204 ميلي متر در طول فصل مذکور دريافت شده است.
وي اضافه کرد: به عبارتي مقدار بارش پائيز امسال نسبت به مشابه دوره آماري حدود 10درصد کاهش داشته است و نسبت به مشابه سال گذشته نيز با کاهش حدود 16درصدي مواجه بود.
اين کارشناس ارشد هواشناسي خاطر نشان کرد: ميزان بارش دريافتي استان در مهر ماه با افزايش 65 درصدي و در آبان و آذر ماه به ترتيب با کاهش 75 و 36 درصد نسبت به مشابه دوره آماري روبرو بوده اند و اين بدان معني است که از لحاظ زماني شرايط بارش دريافتي استان مناسب نبوده است.
يوسفي زاده با بيان اين نکته که حدود 35 درصد بارش استان مازندران در فصل پائيز اتفاق مي افتد ،گفت: ميزان بارش دريافتي پائيز سال جاري به استثناء شهرستان هاي محمودآباد، گلوگاه و رامسر (که داراي بارش نرمال تا بالاتر از نرمال بوده اند) در بقيه شهرستان هاي استان بين حدود 2 (شهرستان ساري) تا حدود 106 ميلي متر (شهرستان بابلسر) نسبت به مشابه دوره آماري کاهش داشته اند.
**افزايش يک درجه اي دماي هوا در پائيز مازندران
وي ادامه داد: اين در حالي است که متوسط دماي ثبت شده پائيز سال جاري استان نسبت به مشابه دوره آماري حدود 1 درجه افزايش داشته است.
اين کارشناس توضيح داد: با توجه به داده هاي 15 ايستگاه همديدي استان مازندران متوسط دماي پائيز سال جاري 14 درجه سانتي گراد بوده که با توجه به دوره آماري مشابه بايستي حدود 13 درجه سانتي گراد باشد.
وي اظهار داشت: اگر شرايط بارشي استان را با توجه به توزيع زماني بارش و افزايش دما(قابل ذکر است افزايش دما باعث افزايش تبخير مي شود) در نظر بگيريم متوجه مي شويم شرايط آب و هوايي استان در پائيزي که گذشت چندان مناسب نبوده است.
**خشکسالي متوسط تا شديد پائيزي در مازندران
وي گفت: بر اساس شاخص بارش و تبخير استاندارد شده(SEPI) شرايط خشکسالي هواشناسي دوره سه ماهه منتهي به آذر ماه سال جاري در استان مازندران بين نرمال(شرق استان شهرستان هاي گلوگاه، نکا و مياندرود)، خشکسالي خفيف تا متوسط(قسمت مرکزي و غربي استان)، و خشکسالي شديد(کياسر، چالوس، کلاردشت و عباس آباد تنکابن) متغير بوده است.
وي ادامه داد: اين وضعيت براي دوره يک ساله منتهي به آذر ماه سال جاري بيانگر آن است که تقريبا در تمامي مناطق استان شرايط خشکسالي با شدت هاي خفيف تا بسيار شديد رخ داده و خشکسالي متوسط داراي گستره بيشتري نسبت به ساير شرايط بوده است.
قابل ذکر است خشکسالي هاي با مقياس زماني کوتاه مدت تر (بازه هاي يک تا 3 ماهه) از تداوم زيادتري برخوردار نبوده و شديدا تحت تاثير بارش هاي روزانه هستند ،در حاليکه دوره هاي زماني بلند مدت تر واکنش بسيار کندتري نسبت به تغييرات بارشي نشان مي دهند.
از طرفي خشکسالي هاي با بازه هاي زماني مختلف داراي معني هاي متفاوتي هستند به نحوي که خشکسالي با بازه زماني يک تا 3 ماه شرايط ذخيره رطوبت سطح خاک را تحت تاثير قرار مي دهد، بازه زماني 6 تا 12 ماهه جريان دبي آب هاي سطحي را متاثر مي کند و بازه زماني بالاتر از 24 ماهه منابع آب هاي زير زميني را دچار تنش مي کنند.
کارشناس ارشد مطالعات اقليمي و اقليم دريا و ساحل اداره کل هواشناسي مازندران گفت:اگر به شرايط اقليمي 50 سال گذشته استان مراجعه کنيم، متوجه مي شويم روند نوسانات و تغييرات اقليمي استان به سمت شرايط نامطلوب پيش مي رود و از اقليم معتدل خزري خود فاصله مي گيرد.
وي گفت: براي نمونه بررسي اجمالي پارامترهاي هواشناسي 50 سال اخير ايستگاه هواشناسي همديدي بابلسر نشان مي دهد از اواسط دهه 1350 تاکنون مقدار بارش روند کاهشي و دما (متوسط دما و متوسط حداکثر و حداقل دما) روند افزايشي دارد.
** مديريت آب ، ضروري ولي ضعيف
به گزارش ايرنا ،خشکسالي ،يک رويداد و يا واقعه اقليمي است که خصوصيات آن بستگي به مدت ، استمرار ، شدت و وسعت منطقه تحت تاثير و تسلط آن دارد که مي تواند کوتاه و کمتر زيانبخش يا طويل المدت و کشنده باشد.
بدون شک ، خشکسالي يکي از بدترين دشمنان طبيعي زيست انساني به شمار مي آيد که به اعتقاد کارشناسنان ؛ آغاز آن غافلگيرکننده ، پيشرفت آن موذيانه و اثرات آن مي تواند بسيار مخرب باشد و به همين علت هم زلزله خاموش لقب گرفته است.
کارشناسان ، خشکسالي را به خشکسالي هواشناسي ، کشاورزي، هيدرولوژيکي (ذخيره آبهاي سطحي و زيرزميني)و خشکسالي اقتصادي و اجتماعي تقسيم بندي مي کنند.
گفتني است اين استان 230 هزار هکتار زمين شاليزاري دارد که با توليد سالانه بيش از يک ميليون 50 هزار تن برنج سفيد ، 42 درصد برنج مورد نياز کشور را تامين مي کند .
حدود نيمي از 230 هزار هکتار زمين هاي شاليزاري مازندران در منطقه دشت هراز شامل شهرستان هاي آمل ، بابل ، محمودآباد ، فريدونکنار و بابلسر واقع است که اگر سد در حال ساخت هراز به بهره برداري برسد ظرفيت مهار آب سطحي استان از حدود 11درصد فعلي به 24درصد افزايش مي يابد.
سد مخزني هراز آمل از نوع خاکي با هسته رسي به ارتفاع 150 متر و 373 متر طول تاج سد به ظرفيت نهايي 650ميليون مترمکعب بر روي رودخانه هراز درحال ساخت است و هفته گذشته عمليات خاک ريزي اين سد آغاز شد.
بر اساس آمارهاي رسمي ، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 ميليارد و ‎ 600ميليون مترمکعب است که از اين مقدار چهار ميليارد و ‎ 900ميليون مترمکعب آب هاي سطحي و بقيه آب هاي زيرزميني است .
به طور ميانگين سالانه حدود يک ميليارد و ‎ 550ميليون مترمکعب آب در بخش آب هاي سطحي و يک ميليارد و ‎ 350ميليون مترمکعب در بخش آب زيرزميني در مازندران بهره برداري مي شود و بقيه آب سطحي طي سال به صورت هرز به دريا مي ريزد.
همچنين حدود 460 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي و باغي استان مازندران به روش هاي مختلف از جمله ايجاد سردهنه با آب اين رودخانه ها آبياري مي شود.
مازندران سالانه 72 نوع محصول کشاورزي را توليد مي کند که با توليد بيش از 950 هزار تن برنج سفيد ، 2 ميليون و 500 هزار تن مرکبات و 80 هزار تن آبزيان رتبه نخست کشور را دارد.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي کروئي ** انتشار دهنده: محسن حسن نيا
/1899/6990
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی این استان به دلیل خشکسالی و افت چاه‌های آبیاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. محمد میری گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی از هزار و ۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.   او با بیان اینکه برداشت گل از اواسط اردیبهشت ماه جاری در مناطق گرمسیر به ترتیب تا سایر مناطق آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی‌تر در استان برداشت شود.   معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.   میری با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در طول دوره برداشت گل محمدی حدود ۴۲۰ هزار نفر روز است، افزود: امسال تولید گل محمدی در خراسان رضوی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن پیش‌بینی شده است.    

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای مناطق کوهستانی مازندران
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • رگبارهای بهاری میهمان پایان هفته آسمان مازندران است
  • هشدار هواشناسی در مازندران
  • فعالیت سامانه بارشی طی ۲ روز آینده در مازندران
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • صدور هشدار هواشناسی برای ارتفاعات مازندران
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟