Web Analytics Made Easy - Statcounter

والی بلخ اعلام کرد ارگ ریاست جمهوری افغانستان با استفاده از ارتش این کشور به برکناری وی اقدام کرد اما ۹۰ درصد از نیروهای ارتش با اعمال خشونت برای تغییر رهبری در ولایت بلخ مخالفت کردند. ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ بین الملل آسیا-اقیانوسیه شبه قاره نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نشست خبری اعلام کرد که هنوز والی بلخ است و تمام امور اداری آن را به پیش می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تا زمانی که ارگ(کاخ) ریاست جمهوری افغانستان درباره برکناری من با رهبری حزب جمعیت اسلامی به تفاهم نرسد در نتیجه از ولایت بلخ کناره‌گیری نخواهد کرد.

عطامحمد نور اظهار داشت: ارگ ریاست جمهوری افغانستان تلاش کرد تا توسط ارتش و با استفاده از زور اقدام به تغییر رهبری در ولایت بلخ کند اما 90 درصد از افسران و سربازان ارتش با این تصمیم حکومت مرکزی مخالفت کردند.

وی افزود: وزارت دفاع افغانستان فرمانده سپاه 209 شاهین را به کابل دعوت کرد و از او خواست تا نیروهای ارتش را در این ولایت در حالت آماده باش و برخورد قرار دهد اما حدود 90 درصد از افسران و سربازان ارتش با این موضوع مخالفت کردند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان اظهار داشت که خواستار تغییر صلح آمیز رهبری در ولایت بلخ است و نمی‌خواهد که این مسئله به خشونت کشیده شود و حتی یک گلوله به سمت مردم شلیک شود اما در صورت اعمال زور ناچار به دفاع خواهد بود.

والی بلخ خاطرنشان کرد: پیش از اعلام استعفای من توسط ارگ ریاست جمهوری افغانستان، هشدار داده بودم اما آنها با این بهانه که آبروی ارگ ریاست جمهوری در خطر است بر لزوم کناره‌گیری من تاکید می‌کنند اما این یک دروغ است زیرا آنها عواقب آن را می‌دانستند.

عطامحمد نور در پخش زنده آریانیوز گفت: تنها حزب جمعیت اسلامی افغانستان درباره کناره‌گیری وی از ولایت بلخ توانایی تصمیم‌گیری دارد در غیر این صورت تا پایان حکومت وحدت ملی به عنوان والی رسمی بلخ به فعالیت ادامه خواهم داد.

وی افزود: ولایت بلخ از با ثبات ترین ولایت افغانستان است و از این دستاورد دفاع خواهد کرد.

والی بلخ با اشاره به اهداف پشت پرده برکناری‌اش توسط ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت اشرف غنی برای دستیابی به منابع مالی، بندر، معادن و اهداف امنیتی به دنبال برکناری وی است.

عطامحمد نور به صراحت گفت ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز حامیان من نگران است، زیرا برای کاندیداتوری  از اینکه رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و شوراهای محلی و متحد این حزب از من حمایت می‌کنند و من برای کاندیداتوری در ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردم، نگران است.

وی تصریح کرد سفرش به انگلیس و دیدارش با مقامات سایر کشورهای اروپایی نیز سبب تشدید نگرانی شده است و موجب شده تا برای کناره گیری از ولایت بلخ توطئه کنند.

والی بلخ گفت: نمی خواهم اشتباهاتی را انجام دهم که سبب انزوای خودم شود، دولت افغانستان از جرات، نفوذ و کاندید شدنم در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان نگران است.

وی افزود: پیش‌شرطهای من برای کناره گیری از ولایت بلخ و افرادی که باید به عنوان والی و فرمانده این ولایت پس از من تعیین شوند به ارگ ریاست جمهوری ارائه شده است.

عطامحمد نور تاکید کرد به گروه تروریستی داعش اجازه نخواهد داد که در این ولایت نفوذ کند و به نوامیس مردم بی حرمتی کند. با این حال اگر تفاهم انجام شود از ولایت کنا اما در صورت تفاهم از این ولایت کنار رفته و به عنوان اپوزیسیون دولت افغانستان به فعالیت ادامه خواهد داد.

 «ذبیح‌الله فطرت» روز گذشته معاون سخنگوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان از احتمال آغاز مذاکرات رهبری این حزب با ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این کشور خبر داده بود.

از سوی دیگر، برخی از منابع خبری نیز گزارش دادند امروز نخستین روزی است که عطامحمدنور پس از تشدید اختلافات و اعلام استعفایش از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در دفتر کار خود در ولایت بلخ حاضر شده است.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۰۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، با اکثریت آراء پیروز شد، امروز سه‌شنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری که امروز در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. این سنت در سال ۲۰۲۴ نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. براساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده بودند.

پوتین که در انتخابات ماه مارس با کسب ۸۷.۲۸ درصد آراء، قاطعانه به پیروزی رسید، ساعاتی پیش با ادای سوگند، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را شروع کرد.

کد خبر 6099597

دیگر خبرها

  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم
  • مراسم تحلیف دور جدید ریاست جمهوری ولادیمرپوتین
  • تکمیل اسکله رو- رو امیرآباد ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سیل و بارندگی شدید در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • وقوع سیل در افغانستان تلفات جانی برجای گذاشت
  • وقوع سیل در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • مسدود شدن شاهراه بدخشان - تخار
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان