حمایت آیتالله نوریهمدانی از اعتراضات مردم به گرانی
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۱۷۴۹
آیتالله حسین نوریهمدانی ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران کل و معاونان نیروی انتظامی با بیان اینکه نهم دی از ایامالله تاریخ انقلاب است، اظهار کرد: اگر انسان شکر نعمتهای خدا را به جا آورد نعمتهایش افزایش پیدا میکند اگر کفر نعمت کند نعمتهایش کاهش پیدا میکند، بنابراین انسانها باید نعمتها را شناخته و شکر نعمتها را به جا آورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی خاطرنشان کرد: اگر انسان بخواهد نعمتهای خداوند را شمارش کند از شمردن آنها عاجز و ناتوان است، هر اندازه در انسان فرهنگ شکرگزاری تقویت شود؛ نعمتهای مادی و معنوی بیشتر میشود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه وظیفه انسان در برابر نعمتها سنگین است، گفت: بالاترین نعمت برای انسانها ولایت است و در سایه این نعمت باید وظیفه خود را بدانیم، این نظام در نتیجه ولایت اهل بیت (ع) به وجود آمده اکنون در ایران نظام ولایی حاکم است که از فرهنگ اهل بیت (ع) سرچشمه گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ابتدا باید پایه و ارکان و ثمرات انقلاب را بدانیم و سپس در زمینه تهدیداتی که از سوی دشمن صورت میگیرد آگاه باشیم، زیرا همیشه دشمن در کمین ماست، بنابراین باید دشمنان را بشناسیم و نقشههای آنها را بدانیم و در برابر نقشهها مقاوم باشیم.
آیتالله نوریهمدانی با اشاره به حوادث سال 88 گفت: عدهای فتنهگر در تأثیر سخنان دشمنان از جمله آمریکا واقع شدند و در برابر خواستههای نظام اسلامی شعار نه غزه و نه لبنان، جانم فدای ایران سر دادند و در عزاداری سیدالشهدا (ع) به خیمههای امام حسین (ع) حمله کردند و حتی کار به جایی رسید که شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تماشاگر باشیم این جریان تکرار میشود، بنابراین باید احساس وظیفه کنیم.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: مردم انقلابی در برابر چنین اقدامی در روز نهم دی در شهرها و روستاها به میدان آمدند و 9 دی را رقم زدند، باید در نظر داشت این فتنهها شدیدتر میشود زیرا روزبهروز مقاومت شما را در سوریه، لبنان و عراق مشاهده میکنند، بنابراین توطئهچینی میکنند.
وی با بیان اینکه مردم در روز 9 دی برای میثاق با ولایت به میدان آمدند، گفت: باید از تاریخ درسآموزی کرد و مردم روزبهروز هوشیارتر و بیدار گری پیدا کنند و متشکلتر شوند.
آیتالله نوریهمدانی با اشاره به پیامهای امروز با توجه به برخی از حرکتها در برخی از شهرها گفت: این نظام با عظمت وجود آمد و حامی مستضعفان کل جهان است و استکبار را به درستی شناخته و همه چشم به این نظام دوختند، بنابراین نخستین وظیفه حفظ نظام است.
وی خاطرنشان کرد: آرمانهای امام خمینی (ره) از دیگر ملزومات است ایشان تحولی در کل جهان به وجود آوردند و آرمان خود را از قرآن و روایت دریافت کردند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: حفظ خون شهدا از دیگر موارد است. تربت، بازماندگان، آثار و پیام شهدا باید حفظ شود زیرا از سوی خدا مسؤول هستیم.
وی با بیان اینکه اصل ولایت فقیه از دیگر اصولی است که حفظ آن از واجبات است، گفت: این اصل به دین و مذهب مربوط است، پیامبر و امام معصوم (ص) باید در رأس حکومت اسلامی باشند و در غیبت امام معصوم، فردی از نظر فقاهت، تدبر، مدیریت و شجاعت در سطح بالا در رأس حکومت قرار گیرد. در این زمینه رژیمهای دیگر امتحان خود را دادند و تابع استکبار بودند.
آیتالله نوریهمدانی تصریح کرد: این اعتقاد وجود دارد که مردم خواسته حقی دارند و پشتیبان آنها هستیم، زیرا از گرانی، سختی معیشت و بیکاری رنج میبرند که با جلسه، سخنرانی، الفاظ و آمار و ارقام درست نمیشود، رفع این گرانی، فقر و بیکاری خواسته به حق مردم است و ما پشتیبانی میکنیم.
وی عنوان کرد: در مملکت مالباختگانی هستند که برای ما نامه مینویسند که ما به مراکزی پول دادیم و دولت اقدام نمیکند پول را پس بگیریم این در حالی است که دولت به واسطه بانکها دیرکرد دریافت میکند و بارها بیان شده دیرکرد حرام و رباست ولی دریافت میکند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه دولتمردان و مسؤولان باید تابع ولایت فقیه باشند، گفت: گزینشی از کلام امام و رهبر استفاده میکنند کار خود را قاتى میکنند در صورتی که راه و سخنان رهبر جداست و اسلام خواسته فقیه را میخواهد، مدتی به برجام چسبیدید در حالی که فریاد زدند به تولید، اشتغال و اقتصاد برسید، باید بدانند با الفاظ و عبارات کاری پیش نمیرود.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در عید نوروز پس از تذکرات، در زمینه تولید و اشتغال هشدار دادند ولی هنوز مشکلات، گرانی و سختی معیشت باقی است. باید بین کلمات رهبر و کار خودتان تفکیک کنید و در بین شما افرادی هستند که در زمینه موضوع قاچاق و ربا مسؤولیت دارند ولی اقدام نمیکنند.
آیتالله نوریهمدانی عنوان کرد: اکنون حرکتهایی در شهرها به وجود آمده و امروز دشمن حرکتها را پخش کرد، بنابراین به مردم بیان میکنیم هوشیار باشید که عدهای موجسواری میکنند. نگذارید عدهای وارد شوند که از ابتدا مخالف انقلاب و نظام و فتنهگر بودند و طوری شعار میدهند که نظام را زیر سؤال میبرند.
وی یادآور شد: برکات و دستاوردهای نظام مهم بوده زیرا مردم را از استکبار نجات داد و امنیت به وجود آمد. باید خواسته خود را بگویید و افراد با بصیرت، انقلابی و قوا با شما هستند ولی نگذارید افراد ضدانقلابی با موجسواری قاتى شوند و طوری شعار دهید که همه زیر سؤال برود و دشمن سوءاستفاده کند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دین یکی از ارکان انقلاب است و امام خمینی (ره) اسلام ناب را به عرصه زندگی آوردند. ولایت فقیه از دیگر ارکان انقلاب است کشورهای دیگر از این رکن بیبهره هستند که وضعیت آنها اینگونه است.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۱۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار جماران، آیتالله سید ضیاء مرتضوی در جمع فارغ التحصیلان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص اینکه «آیا حفظ نظام اوجب واجبات است؟» گفت: وقتی که از عنوان «حفظ نظام» سؤال میشود، اولین پرسش این است که مقصود از «نظام» چیست؟ آیا منظور نظام عام اجتماعی است یا برخی خرده نظامها مثل نظام سیاسی، اجتماعی، امنیت یا بهداشت که در جامعه وجود دارد؟ آنچه از گذشته در فقه ما یا برخی علوم اسلامی مطرح بوده، نظام عام اجتماعی است؛ که البته با تعبیرهای مختلفی از آن نام برده میشود. اما در ادبیات سیاسی سالهای اخیر، آنچه با این عنوان به ذهن متبادر میشود، این عنوان عام نظام اجتماعی نیست بلکه نظام خاص سیاسی و اشاره مستقیم به حکومت هست.
استاد حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه گاهی در اظهارنظرها بین این دو عنوان خلط میشود که نوعا هم بی توجه و از سر قصور است؛ ممکن است کسانی هم با توجه جای همدیگر به کار ببرند و مثلا آنچه در فقه برای نظام عام اجتماعی آمده را در برخی اهداف نظام سیاسی استفاده کنند. حفظ نظام در معنای عام اجتماعی یک اصل و قاعده عقلی است که در مسائل مختلف علوم مورد توجه هست. اما حفظ نظام سیاسی هر اندازه هم مهم باشد، یک خرده نظام است که در راستای حفظ نظام عام اجتماعی کارآیی دارد.
وی اظهار داشت: بنده پژوهشی را از نیمه سال 96 شروع کردم و عنوانش «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» است. پنج سال طول کشید و این کار یکی دو سال پیش تمام شده و زیر چاپ است. گاهی جلساتی هم در قم و غیر قم داشتهام که برخی ابعاد این موضوع را مطرح کردهام. آن چیزی که اینجا میخواهم مطرح کنم همین است که «آیا حفظ نظام اوجب واجبات هست یا نیست؟» هدفم از طرح بحث در اینجا یکی توضیح نظر امام خمینی(س) و دوم نقد برخی تعابیر است.
آیتالله مرتضوی تأکید کرد: حفظ نظام به عنوان قاعده و اصل در علوم چند دین محل توجه و استناد بوده؛ مخصوصا در فقه که موضوع بحث ما است. فلاسفه اسلامی و متکلمین در استدلال بر ضرورت نبوت و تشریع و نیز تأکید بر ضرورت وجود امام، رئیس صالح یا معصوم به ضرورت حفظ نظام استدلال کردهاند. چنانچه خواجه نصیر طوسی در شرح سخنی از ابن سینا به تفصیل درباره ضرورت عقلی نبوت، تشریع و وجود پاداش و کیفر بر مبنای نیاز انسان به زندگی اجتماعی و برخورداری از نظام اجتماعی سخن گفته است. یا جناب سید مرتضی علم الهدی پرهیز از اختلال نظام را مبنای ضرورت وجود امام در هر زمان شمرده است. مصادیق را برخی اشکال میکنند اما جایی ندیدهام که کسی بگوید حفظ نظام لازم نیست.
وی با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: خواجه طوسی در اخلاق ناصری جامعه بشری را نیازمند تمایزات بشری شمرده و حتی در استدلال به ضرورت معاد هم به این قاعده استناد کرده است. موارد مختلفی در اصول فقه هم آمده که موضوع حفظ نظام به عنوان یک منبع و مستند مورد توجه قرار گرفته است. مثلا چرا ظواهر گفته انسانها حجت است؟ یکی از استدلالها این است که میگویند اگر غیر از این باشد، نظام اجتماعی به هم میریزد و اصلا سخن گفتن دشوار میشود و نظام مبادلات و تجارت پا نمیگیرد. حتی اخباریون میگویند نظام اجتماعی را نمیشود با شبهات اداره کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: فقها از گذشته تا کنون نه تنها در ابواب و مسائل مختلفی از فقه به ضرورت حفظ نظام عام و کلان اجتماعی و حرمت اختلال در آن به عنوان قاعده عامی که مورد قبول همه است، نگاه کردهاند و نوعا در تعیین وظایف شرعی و تکالیف دینی مردم به آن استناد کردهاند، بلکه بر همین اساس برآوردن و انجام کلیه نیازهای اجتماعی را فتوای به وجوب میدهند و نیازهای اجتماعی ذیل عنوان «واجب کفایی» مطرح میشود و تمام اینها را «واجبات نظامیه» میگویند؛ یعنی واجباتی که مربوط به حفظ نظام کلان اجتماعی است و چرخ جامعه بر آن اساس میچرخد.
وی یادآور شد: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.