Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@15:27:32 GMT

بازار مسکن در واحدهای پرمشتری

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۲۱۰۳

بازار مسکن در واحدهای پرمشتری

واحدهای مسکونی میان متراژ شهر تهران در مناطق ۵، ۴، ۲ و ۸ بیشترین تقاضا را در آذرماه و هفت روز ابتدای دی ماه سال جاری به خود اختصاص داده اند.

به گزارش ایسنا، آمارها حاکی از آن است که خریداران واحدهای ۵۵ تا ۹۰ متر مربع در حال حاضر سهم ۵۰ درصدی از کل معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده اند؛ در حالی که متقاضیان خرید واحدهای کمتر از ۵۵ متر، تنها حدود ۱۵ درصد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر سهم واحدهای قدیمی از کل فروش شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۹.۳ درصد افزایش یافته است. بیشترین فروش نیز در مناطق شمال غرب و شرق تهران انجام می شود. این علامتها نشان می دهد بازار مسکن هم اکنون در دست گروههای مصرفی با توان متوسط قرار دارد که به علت اختلاف شدید قیمت بین واحدهای نوساز و کهنه ساز، اولویت را به خرید نوع دوم اختصاص داده اند.

آذرماه امسال در شهر تهران ۱۷ هزار و ۷۷۶ مورد واحد مسکونی با میانگین قیمت ۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان خرید و فروش شد که جدا از اینکه برای اولین بار متوسط قیمت مسکن شهر تهران از ۵ میلیون تومان عبور کرد نشان داد معاملات ۵۰ و قیمت ۱۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. بیشترین فروش به ترتیب در مناطق ۵، ۴، ۲، ۸ و ۱۴ انجام گرفت که به طور کلی ۴۹.۱ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند.

مظنه قیمت واحدهای ۵۵ تا ۹۰ متر مربع که در آذرماه ۹۶ بیشترین تقاضا را داشتند

 

بررسی‌های میدانی از علت نزول سهم معاملات واحدهای کوچک و نوسازها به پایین بودن قدرت خرید دهکهای پایین، افت درآمد خانوارها نسبت به مخارج، نگرانی از جهش قیمت مسکن، نزدیک شدن قیمت مسکن به کف قدرت خرید تقاضای مصرفی، فاصله‌ی قابل توجه قیمت واحدهای نوساز نسبت به قدیمی‌ساز و عدم کفاف تسهیلات مسکن یکم و اوراق "تسه" برای خرید واحدهای نوساز حکایت دارد. آمارها نشان می‌دهد تعداد معاملات واحدهای قدیمی‌ساز در آذرماه امسال نسبت به آذرماه دو سال قبل ۱۳۱ درصد رشد کرده در حالی که تعداد کل معاملات در همین بازه زمانی ۴۱ درصد افزایش یافته است.

علامت‌شناسی از تحرک نیمه دوم بازار مسکن به افزایش ۳۵ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیمه نخست، افزایش ۵۷ درصدی تقاضا برای سپرده‌گذاری و رشد منابع بانکی از طریق فروش امتیاز تسهیلات می‌رسد. در نیمه نخست سال جاری سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید در شهر تهران به ارزش جاری به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۳۵ درصد رشد را نشان می دهد. هم‌چنین بر اساس اعلام بانک مسکن، ثبت نام ماهانه متقاضیان خانه اولی در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، پاییز امسال ۵۷.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تمایل شهروندان تهرانی به استفاده از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) نیز در تقویت بخش عرضه موثر بوده است.

از سوی دیگر، طی هفته‌های اخیر برخی مالکان واحدهای نوساز قیمت پیشنهادی را بالا برده‌اند که منجر به ایجاد شکاف قیمتی بین این نوع واحدها و قدیمی‌سازها شده است. مشاهدات میدانی حاکی از آن است در یکی دو ماه گذشته بعضی صاحبان املاک نوساز، قیمت پیشنهادی واحدهای میان‌متراژ را ۱۰ تا ۲۰ درصد بالا برده‌اند. این موضوع در مناطقی از غرب و نیمه شمالی تهران که از سرانه خدمات عمومی بهتری برخوردارند نمود بیشتری دارد.

یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم امسال اظهار کرد: افزایش تدریجی تمایل به خرید واحدهای قدیمی‌ساز حاکی از وجود تقاضای واقعی در بخش مسکن است.

مهدی روان‌شادنیا در این خصوص به ایسنا گفت: تفاوت بازار فعلی مسکن شهر تهران با سال‌های ۹۰ و ۹۱ این است که در آن سال‌ها موتور محرکه بازار، سوداگران بخش مسکن بودند که با توجه به سودهای این بخش ورود کردند و منجر به افزایش قابل توجه قیمت شدند. اما تقاضایی که در حال حاضر وجود دارد مصرف کنندگان واقعی هستند که نسبت به افزایش قیمت به شدت واکنش نشان می‌دهند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که محدودیت قیمت برای متقاضیان مصرفی، عاملی بازدارنده محسوب می‌شود، گفت: شاید برای خریدار سوداگر، خرید تعداد کمی ملک گران یا تعداد زیادی ملک ارزان تفاوتی نداشته باشد اما برای متقاضیان مصرفی با توجه به محدودیت مالی، وضعیت فرق می‌کند. قیمت واحدهای متوسط شهر تهران بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است که به راحتی برای مصرف کنندگان واقعی قابل تهیه نیست. لذا طبیعتا به سمت واحدهای با طول عمر بیشتر می‌روند. پیش‌بینی من این است که با توجه به خصلت تطبیق‌پذیری بازار، نهایتا واحدهای قدیمی، خود را با شرایط موجود تطبیق دهند و افزایش قیمت در این نوع واحدها را نیز شاهد باشیم.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: بازار لوازم خانگی ایران، حوزه‌ای گسترده و متنوع است که متأسفانه در کنار محصولات باکیفیت و اصلی، شاهد حضور کالاهای تقلبی و غیراصل نیز هستیم. با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، به بررسی ابعاد مختلف این معضل پرداخته‌ایم.

چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟

هیچ آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد، زمانی می‌توان متوجه تقلبی‌بودن یک کالا شد که این کالا را به خانه می‌برید که در این صورت در ابتدای نصب یا طی زمان مصرف کالا دچار مشکل شده و خراب می‌شود. همچنین ممکن است به‌خاطر قیمت پایین کالای خریداری شده نسبت به اصل‌بودن آن دچار شک بشوید. وقتی آمار دقیقی درباره تعداد شکایات انجام‌شده بابت خرید کالای تقلبی وجود ندارد، نمی‌توان آماری درباره میزان کالای تقلبی موجود در بازار ارائه کرد.

خریدار چگونه متوجه قلابی نبودن جنس شود؟

خریدار می‌تواند به سامانه جامع گارانتی مراجعه و نام برند کالا را در این سامانه جست‌وجو کند. ابتدا سامانه، با جست‌وجوی نام برند کالا، درست یا غلط‌بودن این برند را برای مراجعه‌کننده مشخص می‌کند، در مرحله دیگر می‌توان نام شرکت گارانتی‌کننده را در سامانه جامع گارانتی جست‌وجو کرد و با این کار می‌توان از تقلبی یا اصلی‌بودن گارانتی مطلع شد. یا اینکه کلمه «معرفی کارت‌های تقلبی گارانتی» را در این سامانه جست‌وجو کند و از نام گارانتی‌های تقلبی آگاه شود. همچنین خریدار می‌تواند به سامانه شرکت تولیدکننده کالای مورد نظر خود برود و با واردکردن کد رهگیری یا کد شناسه کالا در سامانه شرکت تولیدکننده، از اصل‌بودن یا تقلبی‌بودن کالای مورد نظر خود مطلع شود.

بیشتر بخوانید:

جیبتان را در برابر تقلبی‌ ها حفظ کنید | نکات کلیدی برای خرید دلار، لپ‌ تاپ، موبایل، شیرآلات و پوشاک

راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟

لوازم تقلبی کجا به فروش می‌رسند؟

۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در فضای مجازی به فروش می‌رسند، زیرا خریدار در فضای مجازی کالا را اصلا نمی‌بیند تا بتواند اصل یا تقلبی‌بودن آن را بررسی کند، خریدار پول را به‌حساب فروشنده واریز کرده و کالا به خانه او فرستاده می‌شود و در این میان فرصتی برای بررسی وجود ندارد. وقتی قبل از خرید کالا را می‌بینیم و بررسی می‌کنیم باز ممکن است دچار اشتباه بشویم، حالا کالای ندیده که دیگر جای خود دارد.

حتما باید از فروشگاه فاکتور خرید گرفته شود؟

بله؛ خریداران باید دقت داشته باشند که هنگام خرید هر نوع کالای داخلی یا خارجی، مدل لوازم خانگی و شماره تولید درج‌شده روی کالا را حتما در فاکتور خرید مشاهده کنند. برای مثال از فروشنده بخواهند در فاکتور بنویسد که لباسشویی برند فلان با شماره تولید مثلا ۳۲۴۵ با این قیمت به این مشتری فروخته شد، با این نوع صدور فاکتور دیگر حتی به درج نام شرکت گارانتی‌کننده احتیاج چندانی نیست.

کد خبر 847936 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها لوازم خانگی قیمت - تنظیم بازار اقتصاد

دیگر خبرها

  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره