Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:09:57 GMT

بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز شنبه

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۴۰۳۳

بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز شنبه

اختصاص ۱۰ درصد درآمد ناجا از گذرنامه و گواهینامه به شهرداری‌ها، جذب نیروهای مرزبانی از «راهیان‌ نور»،ایران ۱۴۳۰ چه جمعیتی دارد؟،آموزش و پرورش ۴۰ سال است کمبود بودجه دارد، فعالیت ضعیف سامانه‌های بارشی و افزایش روزهای آلوده کلانشهرها و... از مهمترین عناوین خبرهای اجتماعی ایسنا در روز شنبه هستند.

به گزارش ایسنا، سرویس اجتماعی ایسنا امروز ۵۴ خبر را روی خروجی خود منتشر کرده است که برخی از مهمترین آن‌ها در ادامه می‌آید:

فعالیت ضعیف سامانه‌های بارشی و افزایش روزهای آلوده کلانشهرها

مجید حبیبی‌نوخندان - رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی- شرایط بارش و دمای کشور را طی فصل زمستان پیش‌بینی کرد و از بارش کمتر از نرمال و افزایش حداقل دو درجه ای دما در این فصل خبر داد و گفت: فعالیت نسبتا ضعیف سامانه‌های بارشی و تغییرات منفی دمایی کشور می‌تواند موجب افزایش فراوانی تعداد روزهای آلوده در کلانشهرها و شهرهای صنعتی و پرجمعیت طی دو ماه آتی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بارش فصل زمستان به استثنای بخش‌هایی از سواحل خزر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود،اظهارکرد: فعالیت نسبتا ضعیف سامانه‌های بارشی و تغییرات منفی دمایی به شکل بالقوه‌ای می‌تواند موجب افزایش فراوانی تعداد روزهای آلوده در کلانشهرها و شهرهای صنعتی و پرجمعیت طی دو ماه آتی شود.

درخواست شهرداران کلانشهرها برای دیدار با روحانی

گسل‌های تهران فعال نشده است

محمدعلی نجفی - شهردار تهران- در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور که در ساختمان بهشت برگزار شد با جمع‌بندی جلسه امروز شهرداران کلانشهرها گفت: پیشنهاد شد نامه‌ای برای رئیس جمهور نوشته شود و تقاضای دیدار با وی داشته باشیم تا موارد و مشکلات شهرداران کلانشهرها در آن جلسه بررسی شود.

وی با بیان اینکه برخی از حرف‌ها شعاری، غیرعلمی و برای خالی کردن دل مردم است،اظهارکرد: بر اساس رصدها و لرزه‌نگاری‌ها مشخص شده که هیچ کدام از گسل‌های تهران فعال نشده و خدای نکرده اگر هم فعال شوند معلوم نیست چه زلزله‌ای با چه ریشتری تولید کنند و اینکه می‌گویند ۹۰ درصد شهر تخریب می‌شود درست نیست. در صورت بروز زلزله هم شهرداری و هم برخی ارگان‌ها آمادگی دارند و بهتر است اجازه دهید مردم با آسایش زندگی کنند چرا که در سفر احتمال بروز تصادف وجود دارد و این درست نیست که مردم را دچار استرس می‌کنند.

اختصاص ۱۰ درصد درآمد ناجا از گذرنامه و گواهینامه به شهرداری‌ها

هیربد معصومی - معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور- با تشریح بخشی از مفاد لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها، تصویب آن را منوط به تشکیل جلسه با وزارت اقتصاد و دارایی و رفع برخی مغایرت‌های قانونی در حوزه مالیاتی دانست.

وی درباره لایحه درآمدهای پایدار شهرداری تهران اظهار کرد: سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های کشور،لایحه درآمدهای پایدار مشتمل بر ۲۲ ماده را تهیه کرد و برای تصویب به دولت فرستاد. دولت نیز کلیات آن را تصویب کرد اما به دلیل مغایرت بعضی از بندهای این لایحه با قانون مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و ارزش افزوده دستور داد تا جلساتی با حضور معاونان وزارت کشور و وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل تا این لایحه با نظر دو وزارتخانه تصویب نهایی شود.

وجود ۷ مدرسه سه شیفته در سرپل ذهاب

کانکس مدارس هنوز در مرحله آواربرداری‌ هستند

مجتبی زینی‌وند - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش - به تهیه بسته‌های کمک آموزشی و ملزومات لازم برای دانش‌آموزان زلزله‌زده کرمانشاه از سوی موسسات اشاره و اظهارکرد: بیش از ۲۰ هزار بسته آموزشی آماده و به کرمانشاه ارسال شده است و همزمان با اجرای آموزش الکترونیک در میان دانش آموزان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از زلزله همه نگرانی ما در آموزش و پرورش این بود که زلزله باعث عقب‌ماندگی درسی دانش آموزان می‌شود،گفت: به همین علت وزیر دستور داد به دنبال راهکارهایی برای جبران عقب ماندگی‌های درسی دانش آموزان باشیم. در نهایت چند برنامه در دستور کار قرار گرفت.

زینی‌وند افزود: برنامه اول، اسکان دانش آموزان بود. امروز همه دانش‌آموزان مناطق زلزله به نحو مطلوبی در مدارس تحصیل می‌کنند. برنامه دوم پشتیبانی آموزشی از دانش آموزان و نخستین تدبیر برگزاری اردوهای حضوری بویژه برای دوره پیش دانشگاهی بود. سه اردو در کرمانشاه و تهران تدارک دیده شد. تقویت بنیه علمی و ارتقای پیشرفت تحصیلی هدف این اردوهاست.

 ایران ۱۴۳۰ چه جمعیتی دارد؟

پیش‌بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ در مورد جمعیت ایران برای دوره ۱۳۹۰ تا ۱۴۳۰ هجری شمسی، مطابق ۲۰۱۱ تا ۲۰۵۰ میلادی بیانگر این است که هر چند رشد جمعیت ایران روند کاهشی آرامی را طی می‌کند ولی در مجموع تا نیمه قرن ۲۱ تعداد جمعیت روندی افزایشی خواهد داشت. در صورت تحقق سناریوی متوسط سازمان ملل یعنی رسیدن به میزان باروری کل حدود ۱.۶۲ طی دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ و ثبات نسبی آن تا دوره ۲۰۴۵ تا ۲۰۵۰ و همچنین با فرض افزایش امید به زندگی به حدود ۷۹ سال تا سال ۲۰۵۰، جمعیت ایران به حدود ۹۲ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.  باید اشاره کرد که این فرضیات ارائه شده حد متوسط سازمان ملل، تا اندازه‌ای محتاطانه است و احتمال کاهش یا افزایش میزان باروری کل نیز وجود دارد که در این صورت جمعیت ایران با رشد متفاوتی تغییر خواهد کرد. تداوم رشد جمعیت ایران تا حدود ۴۰ الی ۵۰ سال آینده ناشی از تاثیر ساختار سنی (گشتاور جمعیتی) است.

به عبارتی دیگر تا زمانی که متولدین دهه ۱۳۶۰ در سنین ازدواج و فرزندآوری باشند، بر تعداد موالید کشور تاثیر می‌گذارند. مرکز آمار ایران در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه با در نظر گرفتن سه فرضیه باروری شامل نرخ باروری سال ۹۰ برابر با ۱.۸ فرزند؛ سطح جانشینی برابر با ۲.۱ فرزند و بالاتر از سطح جانشینی  برابر با ۲.۵ فرزند، جمعیت ایران را تا سال ۱۴۳۰ پیش بینی کرده است. بر مبنای فرضیه تداوم باروری ۱.۸ فرزند یا سطح جانشینی ۲.۱ فرزند، جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ حدود ۹۴ تا ۹۸ میلیون خواهد بود. در صورت قرار گرفتن باروری به بالاتر از سطح جانشینی برابر با ۲.۵ فرزند، تعداد جمعیت در سال ۱۴۳۰ به رقم ۱۰۴ میلیون نفر می‌رسد.

نظر وزیر بهداشت درباره محصولات تراریخته

دکتر سید حسن هاشمی - وزیر بهداشت - گفت: محصولات تراریخته مضرات و فوایدی دارد و باید مراقب باشیم در جایی که به ذخیره ژنتیکی کشور آسیب می‌زند ورود پیدا نکرده و از آن دوری کنیم و در مواردی که بشر راهی ندارد، از آن استفاده کنیم. محصولات تراریخته توسط آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بررسی می‌شود اما اصل محصولات تراریخته چیزی نیست که یک وزیر مانند وزیر جهاد کشاورزی یا بهداشت یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد آن اظهارنظر کنند بلکه تراریخته یک بحث علمی است و باید اجازه دهیم این موضوعات در محیط‌های علمی، کارشناسی و تخصصی بررسی شود.

مکانیسم‌های فعلی پاسخگوی طرح تحول نیست

تقی نوربخش - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی - با بیان اینکه حاضرم به وزارت بهداشت کمک کنم تا طی چهار ماه برای تمام کشور پرونده الکترونیک سلامت راه‌اندازی کند،گفت: نظام ارجاع، الزامی قانونی است و باید برای آن سرفصل‌های درسی نوشته شود. اگر همین امروز این برنامه را آغاز کنیم، هفت سال دیگر پزشک خانواده به معنای واقعی آن خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: طرح تحول باید تقویت شود اما مکانیسم‌های فعلی پاسخگو نیست. با اجرای قوانین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، همدلی و در نظر گرفتن اقدامات علمی تجربه شده، عدم تضعیف یکدیگر، کمک سازمان مدیریت و برنامه و رساندن سهم درمان به جایی که باید باشد، می‌توان این طرح را تقویت کرد. بودجه سازمان بیمه سلامت مکفی نیست، وقتی نمی‌توان انتهای موضوعی را کنترل کرد،چگونه می‌توانیم بگوییم بودجه تعیین شده کفایت می‌کند؟

آموزش و پرورش ۴۰ سال است کمبود بودجه دارد

محمود فرشیدی - وزیر اسبق آموزش و پرورش - با بیان اینکه آموزش و پرورش در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است، گفت: دغدغه اصلی همه وزرای آموزش پرورش تامین اعتبارها بود و اگر این مشکل را حل نکنیم انتظار تحول آموزش و پرورش، انتظار به جایی نیست.

وی با حضور در برنامه پرسشگر تصریح کرد: به‌طور مصداقی بودجه سال ۹۷ اسم تحول بنیادین برای آن گذاشته نشده است.  مساله اصلی عدم اطمینان است که بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاه مسئول تامین کننده منابع وجود دارد. در دولت های نهم و دهم تصویب شده بود مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه برعهده نهاد ریاست جمهوری باشد اما الان سازمان مدیریت و برنامه ریزی داریم. آقای نوبخت هم آموزش و پرورشی بوده‌اند. در دولت یازدهم و دوازدهم انتظارمان در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش بیشتر بود اما متاسفانه این انتظار برآورده نشد.

آغاز دومین مرحله فعالیت‌ تیم‌های "سحر" در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

مسعود حبیبی - رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر- از آغاز دومین مرحله حضور تیم‌های سحر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد و گفت: در این مرحله با حضور روانشناس حرفه‌ای، مددکار اجتماعی و پزشک در تیم‌ها، اقدامات جدی‌تری صورت می‌گیرد.

وی در مورد آغاز مرحله دوم فعالیت تیم‌های سحر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: مرحله دوم فعالیت این تیم‌ها از هفته جاری آغاز شده است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مرحله دوم اقدامات ما تا ۱۸ اسفند ادامه دارد و در صورتی که باز هم به انجام این فعالیت‌ها نیاز باشد حتما حضور تیم‌های سحر ادامه دار خواهد بود.

جذب نیروهای مرزبانی از «راهیان‌ نور» در دستورکار

سردار قاسم رضایی - فرمانده مرزبانی ناجا - گفت: جذب نیروی انسانی ناجا از طریق ستاد مرکزی راهیان‌ نور کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. راهیان نور در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است. این فرهنگ عاشورایی، یک فرهنگ اصیل اسلامی است. خانواده‌ها برای آشنایی فرزندان‌شان با این فرهنگ، آن‌ها را به این سفرها اعزام می کنند.

فرمانده مرزبانی ناجا با تاکید بر اینکه راه دفاع مقدس در نیروی انتظامی و مرزبانی ادامه دارد، گفت: دفاع مقدس در مرزها ادامه دارد با این تفاوت که امروز بمبارانی در این مناطق وجود ندارد اما همچنان شرایط عملیاتی دوران دفاع مقدس و نیز نهضت شهادت در مرزبانی ادامه دارد.

«ملوان رجستری» با ۱۲۱ سال، پیرترین مستمری‌بگیر تامین اجتماعی

«علی رجستری رمکانی»، اهل روستای «سوزا» است. در سوزا هم همانند روستاهای دیگر قشم تا چشم کار می‌کند درخت‌های نخل سر برافراشته‌اند؛ به سمت خانه وی می‌رویم. از پشت دیوارهای سیمانی و دو لنگه در آبی و سرمه‌ای خانه‌اش، شاخ و برگ درخت‌های نخل که در باد تکان می‌خورند خودنمایی می کند.
زنی با روبنده سیاه به استقبالمان می‌آید. وارد حیاط بزرگی می‌شویم. گوشه سمت چپ حیاط یک قایق زرد رنگ جا خوش کرده که معلوم است روزگاری عصای دست ملوانی کهنه کار بوده است. 

به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته به شرح زیر است:

۳۲ هزار پلاک در پایتخت روی گسل یا در حریم آن قرار دارند

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

نظر وزیر بهداشت درباره محصولات تراریخته

درخواست شهرداران کلانشهرها برای دیدار با روحانی/ گسل‌های تهران فعال نشده است

«ملوان رجستری» با ۱۲۱ سال، پیرترین مستمری‌بگیر تامین اجتماعی + فیلم

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۴۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت آب‌های بسته بندی هیچ مشکلی ندارد/ به شایعات توجه نکنید

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه تکلو ضمن تاکید بر سلامت آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته بندی، افزود: امکان ندارد ارگان نظارتی مهمی مثل سازمان غذا و دارو بدون مطالعه و لحاظ مسائل فنی و بهداشتی برای فرآورده‌ای مجوز مصرف و پروانه بهداشتی صادر کند کما اینکه عدول از تعهدات توسط شرکت هم می‌تواند موجب ابطال موقت یا دائم مجوز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مباحث فنی و علمی اصولاً در رسانه‌های عمومی نیست، تصریح کرد: گاهی ناچار هستیم برای اطمینان بیشتر مردم نکاتی را گوشزد کنیم مثل اینکه گرانول پلیمر مورد مصرف جهت بسته بندی آب‌های بسته بندی شده، پلیمر پلی اتیلن ترفنالات است که از دو منومر اتیلن گلایکون و اسید ترفتالیک تحت خلأ دما و زمان معین و با ایجاد پیوند کوالانسی بین دو منومر مذکور در راکتور پتروشیمی تولید می‌شود.

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: این شرکت پترو شیمی تندگویان دارای گواهی مناسب برای مصرف انسان از آزمایشگاه‌های داخل و خارج کشور است، لذا قرار گرفتن بطری آب در معرض نور آفتاب و یا انجماد آن در فریز، قادر به تخریب بطری‌های یکبار مصرف آب و خروج ترکیبات فتالات از پلیمر نمی‌شود.

تکلو در پایان به مردم این اطمینان را داد که با توجه به کنترل سه سطحی سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته بندی در سازمان غذا و دارو، با خیال راحت از آنها استفاده کنند و بدانند کوچک‌ترین تهدید سلامتی در فرآورده‌های غذای و آشامیدنی در اولین زمان ممکن به اطلاع آنها خواهد رسید.

کد خبر 6097843 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ️شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدت در شهر ارومیه است
  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • سلامت آب‌های بسته بندی هیچ مشکلی ندارد/ به شایعات توجه نکنید
  • تدارک ۳۰ ویژه برنامه در هفته بسیج سازندگی/ فعالیت ۶۰۰ گروه جهادی در گرگان
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی