Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که اشرف غنی بر توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی با درج کلمه «افغان» تاکید می‌کند اما شرکت کنندگان در نشست جبهه دفاع از هویت در کابل، رهبران حکومت وحدت ملی را به تلاش برای حذف هویت اقوام غیر پشتون متهم کردند. ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶ بین الملل آسیا-اقیانوسیه شبه قاره نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالحمید خراسانی» نماینده «نهضت اسلامی مقاومت افغانستان» در نشست خبری«جبهه دفاع از هویت» در کابل  اظهار داشت: حکومت وحدت ملی در پی حذف هویت اقوام غیر پشتون است و این سیاست برای ما قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز تعدادی از نهادهای مدنی، احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان در نشست خبری در کابل برای مقابله با درج «قومیت» در شناسنامه‌های الکترونیکی تحت عنوان «جبهه دفاع از هویت» اعلام موجودیت کردند.

«هارون معترف» رئیس «جنبش گذار» و از اعضای رهبری این جنبش حکومت وحدت ملی را به قانون شکنی متهم کرد.

وی افزود: کمیسیون مشترک سنا و پارلمان افغانستان در یک اقدام غیرقانونی فرمان تعدیل در قانون ثبت احوال نفوس را تایید کردند و زمینه را برای درج قومیت و دین در شناسنامه‌های الکترونیکی مهیا ساختند.

به گزارش پیام آفتاب، رئیس جنبش گذار اظهار داشت اقوام افغانستان همه با هم برابر هستند و نباید هویت مشخص یک قوم بر سایر اقوام تحمیل شود زیرا به گفته وی واژه "افغان" متعلق به اقوام پشتون است.

اعضای این جریان سیاسی همچنین از سکوت ریاست اجرایی دولت افغانستان در برابر این اقدام ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز انتقاد کردند.

با وجود مخالفت اکثریت نمایندگان افغان با طرح درج «قومیت» و «دین» در شناسنامه‌های الکترونیکی، ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حمایت سنای این کشور کمیسیون مشترکی را از اعضای هیئت اداری پارلمان و سنای این کشور تشکیل داد و این طرح را به تصویب رساند.

بسیاری از نمایندگان افغان حمایت کمیسیون مشترک سنا و پارلمان از طرح درج «قومیت» و «دین» در شناسنامه‌های الکترونیکی را محکوم کرده‌اند.

کمیسیون مشترک هیئت اداری سنا و پارلمان افغانستان در حالی از این طرح حمایت کردند که نمایندگان افغان با اکثریت آرا فرمان تقنینی اشرف غنی برای تغییر قانون ثبت احوال نفوس افغانستان و طرح درج «قومیت» و «دین» صادر شده بود را رد کردند.

این در حالی است که موضوع درج و یا عدم درج قومیت و درج کلمه افغان به موضوعی درد سرساز برای دولت افغانستان تبدیل شده است که روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را در دو سال گذشته با چالش مواجه کرده است.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۴۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل

نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق با حضور معاون اقتصادی رئیس الوزرا، معاونان نخست وزیر قزاقستان و رئیس جمهور ترکمنستان، وزرای خارجه و صنعت و تجارت افغانستان و جمع کثیری از تجار و تولید کنندگان داخلی و خارجی در کابل افتتاح شد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزراء طالبان در مراسم افتتاح کنفرانس روابط تجاری و نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سطح تجارت میان افغانستان و سایر کشورها را افزایش می‌دهد.

برادر گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. از بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از فرصت‌های موجود در بخش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان هم در افتتاحیه نمایشگاه مشترک افغان-قزاق گفت: سیاست خارجی طالبان مستقل، متوازن و اقتصاد محور است که می‌تواند چنین نمایشگاهی در سطح بین المللی راه‌اندازی کند.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان کابل و آستانه‌ داشته باشد.

وزیر صنعت و تجارت طالبان‌ تصریح کرد: این گروه برای توسعه تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری، زمینه مناسب را در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و معادن با امتیازات بی‌نظیر در منطقه فراهم کرده است.

گفتنی است که نمایشگاه افغان - قزاق با نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات داخلی دو کشور افغانستان و قزاقستان در ۸۰ غرفه افتتاح گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • عملیات وعده صادق سپاه هویت و شناسنامه ایران قوی است
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت