Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@19:21:07 GMT

خواب‌های آمریکا برای سوریه

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۶۵۸۳

خواب‌های آمریکا برای سوریه

سلاح آمریکایی در دستان کردهای سوری

به گزارش جام جم آنلاین، پایگاه خبری رای الیوم نوشت: منابع غربی - عربی در حالی از حمایت تسلیحاتی آمریکا از یگان های دمکراتیک کرد سوریه خبر می دهند که وزیر دفاع آمریکا مدعی شد کشورش پس از شکست داعش در سوریه نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را مسلح نخواهد کرد.

اشاره رای الیوم به خبری است که هفته گذشته کاخ سفید منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خبر آمده بود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا طرح کمک 393 میلیون دلار به نیروهای کرد سوریه را تائید کرده است.

انواع تسلیحات سبک، 235 عراده توپ 60، 80 و 120 میلی‌متری و همچنین موشک‌های ضدتانک و موشک‌های حرارتی بخشی از کمک های تسلیحاتی در بسته 393 میلیون دلار آمریکاست که بناست در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه قرار گیرد.

روزنامه «حریت» ترکیه در واکنش به این خبر نوشت: رئیس جمهوری آمریکا در حالی طرح مسلح کردن کردهای دموکراتیک سوریه را امضا کرده است، که 18 روز پیش در مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه گفته بود: ژنرال‌های آمریکایی دیگر به یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) کمک نخواهند کرد.

البته در مجوزی که ترامپ صادر کرده است، مستقیما از واژه «یگان‌های مدافع خلق» یا نیروهای دموکراتیک کرد سوریه استفاده نشده است، و عنوان عمومی و ساختگی «معارضین صلاحیت‌دار سوری» مورد استفاده قرار گرفته است، اما منابع منطقه ای معتقدند که «معارضین صلاحیت‌دار سوری» همان نیروهای دموکراتیک کرد سوریه هستند.

مطابق طرح جدید آمریکایی بناست شمار نیروهای دموکراتیک کرد سوریه از 25 هزار نفر به 30 هزار نفر برسد و 5 هزار نظامی جدید این نیرو با هدف تعدیل قومیتی از میان اعراب ساکن شمال سوریه جذب شوند.

روزنامه آمریکایی دیلی نیوز هم با اشاره به کمک 393 میلیون دلاری آمریکا به نیروهای دموکراتیک کرد سوریه اعلام کرد، این کمک بخشی از بودجه 500 میلیون دلاری وزارت دفاع آمریکا برای کمک به معارضین سوری است که در بودجه سال 2018 پنتاگون در نظر گرفته شده است.

ادامه حضور نظامیان امریکایی در سوریه

روزنامه واشنگتن پست حدود یک ماه پیش اعلام کرد آمریکا به رغم شکست گروه تروریستی داعش، به حضور نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: حضور 503 نظامی آمریکایی در شمال سوریه برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه و با هدف اعمال فشار بیشتر بر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مذاکرات صلح ژنو است.

تلاش آمریکا برای ادامه حضور نظامی در شمال سوریه و تقویت توان نظامی نیروهای دموکراتیک کرد در حالی است که ارتش روسیه به عنوان یکی از اصلی ترین متحدین ارتش سوریه در جنگ با تروریسم نظامیان خود را از این کشور خارج کرده است.

نیروهای دموکراتیک کرد سوریه «SDF»

نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، ائتلافی از نیروهای سیاسی و نظامی در مناطق کرد نشین سوریه است که بیشتر نیروهای آن را کردهای شمال سوریه تشکیل می دهند، و اقلیتی از اعراب، آشوری، ارمنی و ترکمان هم در این نیرو عضویت دارند.

ائتلاف نیروهای دموکراتیک کرد به عنوان شاخه نظامی «حزب اتحاد دموکراتیک سوریه» در اکتبر سال 2015 میلادی (آبان 1394) تأسیس شد، و با استفاده از حمایت نظامیان آمریکایی، مناطق کردنشین شرق فرات را تحت کنترل خود در آورد.

مهمترین عملیات این نیرو با نام خشم فرات از نوامبر 2016 در استان الرقه آغاز شد و با هدف خروج شهر الرقه از دست عناصر داعش تا اکتبر 2017 ادامه یافت.

ائتلاف نیروهای دموکراتیک کرد سوریه سرانجام در 20 اکتبر 2017 ( 28 مهر 1396 ) وارد شهر الرقه شدند و با این اقدام عملا کنترل کامل بخش شرقی رود فرات در سوریه را در اختیار خود گرفتند.

درباره شمار نظامیان تحت فرمان « نیروهای دموکراتیک کرد سوریه » آمارهای مختلفی منتشر شده است، اما برخی منابع منطقه ای شمار آن ها را بین 20 تا 30 هزار نفر تخمین می زنند.

علاوه بر دولت سوریه که رسما به « نیروهای دموکراتیک کرد سوریه » و مداخله نظامی آمریکا در حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه اعتراض کرده است، دولت ترکیه هم مخالفت گسترده ای با تشکیل این گروه مسلح و ادامه فعالیت نظامی آن به عمل آورده است.

مقامات آنکارا معتقدند که این گروه نظامی با شبه نظامیان پ. ک. ک. (معارضان کرد ترکیه) ارتباط مستقیم دارند و حمایت آمریکا از « نیروهای دموکراتیک کرد سوریه » به معنای حمایت آشکار از گروه های تجزیه طلب کرد در ترکیه است.

ترکیه شبه نظامیان پ. ک. ک. را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و حمایت از این گروه را به معنای تقابل امنیتی با ترکیه قلمداد کرده است.

مقامات سیاسی ترکیه از جمله شخص رجب طیب اردوغان هم بارها به اقدام آمریکا در حمایت از « نیروهای دموکراتیک کرد سوریه » اعتراض کردند و هشدار دادند که در صورت ادامه فعالیت این نیرو علیه آن وارد جنگ خواهند شد.

نتیجه

ایالات متحده آمریکا در حالی به اتحاد با نیروهای دموکراتیک سوریه روی آورد که نقشه راهبردی تحولات سوریه با حمایت موثر ایران و روسیه به نفع دولت و ارتش سوریه تغییر کرده است.

طبعا در چنین شرایطی میل به خودمختاری در مناطق کردنشین سوریه این فرصت را برای واشنگتن پدید آورده است که با حمایت تسلیحاتی، مالی و نظامی از نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، از ظرفیت این نیروها برای اثرگذاری بر تحولات جاری در سوریه و اعمال فشار بر دولت بشار اسد استفاده کند.

در این میان اگرچه ترکیه به جهت مجاورت سرزمینی با شمال سوریه، خود را در معرض آسیب نیروهای تجزیه طلب در این منطقه می داند، و همواره شدیدترین موضع را در برابر این تحرکات در عراق و سوریه اتخاذ کرده است، اما به نظر می رسد که اتحاد راهبردی آنکارا با واشنگتن در پیمان آتلانتیک شمالی، مانع از آن می شود که آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه علیه امنیت ملی ترکیه استفاده کند.

به همین دلیل هدف راهبردی آمریکا در شمال سوریه را می توان در اعمال فشار بر دمشق و اثرگذاری مستقیم بر فرایند مذاکرات صلح ژنو ارزیابی کرد.

از این منظر بحران شمال سوریه فرصتی برای آمریکاست جهت تنظیم معادله نفوذ در آینده سوریه. به این معنا که واشنگتن هرگز نفوذ موثر ایران و روسیه را در تحولات میدانی و سیاسی سوریه بر نمی تابد و این معادله را به زیان متحدان منطقه ای خود به ویژه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی می داند.

طبعا تلاش برای تحریک تجزیه طلبی در شمال سوریه تنها فرصت باقی مانده در این کشور است که آمریکا با توسل به آن در صدد حفظ اثرگذاری خود در تحولات سوریه و مناطق پیرامونی آن است.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۶۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون «وضعیت خاورمیانه؛ (سوریه)» بر خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هاییا ز خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، متن سخنان امیرسعید ایروانی به شرح زیر است:
 
خانم رئیس،

وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، 16.7 میلیون نفر، یعنی نزدیک به 70 درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع 4.07 میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیازهای فوری 10.8 میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این 16.7 میلیون نفر، مورد نیاز است.

خانم رئیس،

ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یکراه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود. متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسیخود در سوریه ادامه دهند. آن‌ها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاریبرای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریقمجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

همچنین، آن‌ها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند.چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبهاست. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشریمردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازاتمی‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

خانم رئیس،

جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، که تسهیلاتضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکیباید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایتاحترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین نماید.

خانم رئیس،

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در 1 آوریل 2024 علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژهماده 2 (4) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی،حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریهشد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضیجمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچواکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوممی‌کنیم.

خانم رئیس،

جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه،برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هاییاز خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

خانم رئیس،

همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است.

همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آن‌ها انجام دهیم.

در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف کرده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.


انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند