Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-04@08:27:20 GMT

تخریب بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب کشور

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۸۲۴۲

تخریب بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب کشور

دستور ساخت تالار مرکزی در بندرعباس در سال ۱۳۸۳ در دولت هشتم با واگذاری زمین آغاز شد و تاکنون ۱۲ میلیارد تومان از بیت المال هزینه شده که متاسفانه پس از طرح موضوع واقع بودن پروژه در حریم ۶۰متری دریا با صدور حکم تخریب روبرو شده است. دستور ساخت تالار مرکزی در بندرعباس در سال ۱۳۸۳ در دولت هشتم با واگذاری زمین آغاز و همچنین عملیات ساختمان این پروژه در دولت نهم و دهم با دستور استاندار وقت با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش جنوب نیوز، تالار مرکزی بندرعباس به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب کشور مطرح است که با ۲۷هزار متر مربع مساحت و ۱۷هزار متر مربع زیربنا می باشد و همه فرایند صدور مجوز در همان سال ۸۳  طی شد و با حمایت ۴ استاندار و طرح در سفر ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.

تالار مرکزی با هدف احداث یک مرکز فرهنگی برای استفاده عمومی مردم با صرف ۱۲ میلیارد تومان از بیت المال هزینه شده که متاسفانه پس از طرح موضوع واقع بودن پروژه در حریم ۶۰متری دریا با چالش جدی مواجه شد و حتی به مرز تخریب رسید که در سال گذشته با تجمع هنرمندان از این کار جلوگیری شد.

تخریب بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب کشور

مشکل حریم ۶۰ متری تالار فرهنگی مرکزی شهر بندرعباس در خردادماه سال سال جاری مرتفع شده و طبق گفته معاون اول رئیس جمهور این پروژه به حیات خود ادامه داده و با تکمیل تالار مرکزی فرهنگی شهر بندرعباس بیش از ۲۱ هزار متر مربع به سرانه فیزیکی فرهنگی هنری استان اضافه می‌شود.

تخریب تالار مرکزی با مقاومت جامعه فرهنگ و هنر و پیگیری‌های اداره کل ارشاد اسلامی هرمزگان، حمایت استاندار وقت نمایندگان و حتی وزرای فرهنگ و ارشاد در طول این مدت منتفی شد اما دی ماه سال جاری حکم تخریب آن به صدا درآمده است.

در حال حاضر حکم تخریب تالار نیمه تمام فرهنگی در ساحل شهر بندرعباس به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابلاغ شده است و این تصمیم فرا استانی بوده و مطمئنا غیرقابل تغییر می باشد و حال این سوال مطرح است که اگر این پروژه در حریم ۶۰متری دریا بود چرا با این وسعت اقدامات و تخصیص اعتبارات ملی همراه بوده است؟

حفظ تالار مرکزی بندرعباس در دستور کار استان و نمایندگان است

علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان با اشاره به اینکه رای دولت مبنی بر تخریب سازه نیمه تمام تالار مرکزی بندرعباس ابلاغ شده است، اظهار کرد: تلاش هایی از سوی استاندار برای تغییر این رای در حال انجام است و با نمایندگان استان در مجلس نیز در این زمینه صحبت کرده و در حال پیگیری هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان افزود: تاکنون ۱۲میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و تخریب آن نیز از نظر فنی به سادگی امکان پذیر نبوده و مستلزم ۵ میلیارد تومان هزینه و ۲ سال وقت است.

همچنان مخالف تخریب تالار مرکزی هستیم

درویش نژاد بیان کرد: دولت هزینه ساخت یک تالار جدید را تقبل کرده اما ما در استان همچنان مخالف تخریب این سازه هستیم.

وی با بیان اینکه تالار مرکزی یکی از پروژه های بزرگ جنوب کشور است،تصریح کرد: تالار مرکزی به زمان وزارت احمد مسجد جامعی برمی گردد که تفاهم نامه آن با استاندار وقت عبدالحسین مقتدایی امضا شده و در سال ۱۳۸۶ در فهرست پروژه های سفر هیات دولت به استان هرمزگان قرار می گیرد .

صدور حکم تخریب بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب کشور ابلاغ شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان با اشاره به اینکه به دلیل قرار داشتن بخشی از پروژه در حریم دریا ، زمین آن چندین بار عوض می شود، گفت: در نهایت زمین کنونی مورد موافقت قرار می گیرد و ساخت پروژه آغاز می شود که هم اکنون نیز اعلام شده در مکان فعلی نیز بخشی از آن در حریم دریا است و با صدور حکم تخریب روبرو شده است./ مرجع: فرهنگ کده

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۸۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولتیماتوم ۱۸ ماهه برای تعیین‌تکلیف شبکه فاضلاب بندرعباس

استاندار هرمزگان گفت: پروژه ایجاد شبکه فاضلاب در محلاتی هم که فاضلابشان مستقیم به خورها می‌ریزد و در طرح اولیه فاضلاب دیده نشده‌اند با سرعت بیشتری از محل مولد سازی املاک دولت آغاز خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز در بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه فاضلاب یکی از نیازهای اساسی شهر بندرعباس است، این پروژه در ابتدای دولت یک بخش توسعه محدود بود کل قراردادهای منعقد شده آن نهایتا 17 میلیارد تومان بود اما الان به بیش از 3 هزار میلیارد تومان قرارداد رسیده که بخشی قابل توجهی نیز پرداخت شده است. 

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت پروژه قابل قبول است و 3 فاز از پروژه به پایان رسیده افزود: سه فاز دوم هم آغاز شده و پیشرفت مناسب و مطابق برنامه دارند یک سری مشکلات هم وجود دارد یکی از مسائل ثبت سفارش و مسائل ارزی است که برای تامین آن از تهران پیگیری خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان با اشاره به لزوم پوشش کامل شهر بندرعباس در این طرح اظهار داشت: این پروژه بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد این میزان همه فاضلاب بندرعباس را پوشش نمی‌دهد اما مشکل اساسی را حل می‌کند اما لازم است این پوشش به تمام سایر طرح‌ها از جمله نهضت ملی مسکن و مسکن مهر نیز برسد.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته و پیش‌بینی آینده شهر بندرعباس این پروژه 15 سال آینده نیاز شهر را پوشش می‌دهد گفت: برنامه داریم تا سال 1404 این پروژه و بخش‌هایی که آغاز شده به پایان برسد فعلا متناسب با برنامه، پروژه در حال انجام است.

نماینده عالی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه متوسط پیشرفت کلی پروژه 57 درصد است به غیر از فاز چهارم سایر فازها پیشرفتی بالای 65 درصد دارند اظهار داشت: فاز چهارم به عنوان فاز اصلی چند مسئله دارد در حوزه مهندسی و تامین کالاهای زمان بر دارد که در جلسه مشترکی که برگزار شد تصمیماتی برای تأمین برق این پروژه گرفته شد. 

وی ادامه داد: چون پروژه در انتهای کار قرار دارد باید شبکه انتقال قدرتش دیده شود بر همین مبنا برق مورد نیاز تامین شده شبکه انتقال هم کشیده خواهد شد و با رفع معارض می‌توانیم برق را تا محل پروژه تامین کنیم. 

دوستی با اشاره به سه مسئله مهم فاضلاب بندرعباس شامل ریختن مستقیم فاضلاب از برخی محلات به خورها، فرسودگی خطوط فاضلاب و شکستگی لوله‌ها و افزودن برخی تأسیسات برای رفع آلودگی فاضلاب گفت: بر همین اساس در جلسه مشترک مصوب شد از 130 کیلومتر بافت لوله و شبکه فرسوده در فاز اول 38 کیلومتر به فوریت آغاز شود. 

وی ادامه داد: پروژه ایجاد شبکه فاضلاب در محلاتی هم که فاضلابشان مستقیم به خورها می‌ریزد و در طرح اولیه فاضلاب دیده نشده‌اند با سرعت بیشتری از محل مولد سازی املاک دولت آغاز خواهد شد و تا 18 ماه آینده بخش عمده‌ای از فاضلابی که به خورها ریخته می‌شود جمع‌آوری کنیم و نوسازی لوله‌ها را نیز سرعت ببخشیم. 

استاندار هرمزگان با اشاره به لزوم بر اهمیت ساماندهی فاضلاب شهرک پیامبر اعظم بندرعباس گفت: برای این شهرک تصمیم‌گیری شد شبکه فاضلاب از طریق سرمایه‌گذار با اعتبار 1500 میلیارد تومان ایجاد شود و تا ماه‌های آینده این پروژه نیز شروع شود تا پرونده فاضلاب شهر بندرعباس برای بلند مدت بسته شود. 

وی با اشاره به افتتاح 3 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال و بهره‌برداری از 1500 واحد دیگر در سال 1404 در شهر بندرعباس گفت: با توجه به پروژه 15 هزار واحدی شهر بندرعباس و همچنین برخی شهرک‌های مسکونی و اضافه شدن حجم فاضلاب، افق طرح تصفیه فاضلاب بلند مدت و جامع دیده شده است. 

گفتنی است استاندار هرمزگان با حضور در تصفیه خانه شهر بندرعباس از طرح فاز یک، فاز دو و فاز چهار این پروژه بازدید و به مناسبت روز کارگر از کارگران این مجموعه با اهدای گل تجلیل کرد. 

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • اولتیماتوم ۱۸ ماهه برای تعیین‌تکلیف شبکه فاضلاب بندرعباس
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • پروژه تالار مرکزی سنندج با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد