Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@10:44:45 GMT

چرا نباید زبان و مغز گوسفند را خورد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۸۶۴۱

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه پاچه گوسفند علی‌رغم دیرهضم بوده خواص مفیدی بر روی مفاصل دارد، گفت: ولی بناگوش و چشم گوسفند سرشار از چربی‌های اشباع‌شده بوده و مصرف آن توصیه نمی‌شود. همچنین زبان،‌دل، جگر و قلوه گوسفند حاوی کلسترول بالایی است. ناطقان: سید ضیاءالدین مظهری، در ارتباط با مصرف کله‌پاچه اظهار داشت: استفاده از این ماده غذایی در فاصله‌های طولانی عوارضی ندارد البته این مسئله بستگی به شرایط جسمانی فرد نیز دارد، به‌طوری‌که مصرف این ماده غذایی برای افراد دچار چربی و فشار خون و کسانی که در معرض حمله قلبی و مغزی هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه 100 گرم مغز گوسفند، 1000 میلی‌گرم کلسترول دارد، این درحالی است که 100 گرم تخم‌مرغ 250 تا 300 میلی‌گرم کلسترول داشته و ترکیبات مفید دیگری همچون اسید چرب ضروری بدن و پروتئین را داراست و در واقع ارزش پروتئینی آن صد درصد تلقی می‌شود.

این متخصص تغذیه  بیان داشت: سن، جنس، وضعیت فیزیولوژی از جمله عواملی است که در برنامه غذایی افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: مصرف کله پاچه نه صد درصد منع می‌شود و نه به صورت کامل استفاده از آن توصیه شده است، ولی متخصصین تغذیه به این اصل توجه داشته که بهتر است غذاهای سالم جایگزین این ماده غذایی کنیم.
مظهری ادامه داد: زبان و مغز گوسفند، چرب‌تر از سایر قسمت‌ها بوده و افرادی که دچار نقرس هستند، استفاده از این مواد غذایی، اسید اوریک آنها را افزایش داده و سبب بروز مشکلات برایشان می‌شود.
وی با بیان اینکه پاچه گوسفند علی‌رغم دیرهضم بوده خواص مفیدی بر روی مفاصل دارد، گفت: ولی بناگوش و چشم گوسفند سرشار از چربی‌های اشباع‌شده بوده و مصرف آن توصیه نمی‌شود. همچنین زبان،‌دل، جگر و قلوه گوسفند حاوی کلسترول بالایی است.
این متخصص تغذیه بیان داشت:‌در صورت استفاده از کله پاچه توصیه می‌شود این ماده غذایی در منزل تهیه شده؛ چراکه اغلب مواقع فروشنده‌ها برای خوشمزه‌تر شدن این ماده غذایی روغن به آن اضافه کرده و در این صورت عواقب جبران‌ناپذیری را می‌تواند مصرف کله پاچه بر روی بدن داشته باشد.
مظهری گفت: کسانی که دچار پرفشاری خون یا اختلالات تنفسی هستند، مصرف تلیت و کله پاچه آنها را دچار کمبود تنفسی می‌کند. کودکان نیز سیستم دفاعی انها به دلیل اینکه کامل ورزیده نشده توصیه می‌شود از کله پاچه‌های بیرون استفاده نکرده و مصرف تهیه شده آن در منزل اندکم باشد.
وی به سه اصل غذایی در تغذیه اشاره کرد و گفت: مواد غذایی باید متناسب با جنس، سن و وضعیت فیزیولوژی افراد مصرف شود و تنوع در مصرف مواد غذایی هم باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی نیز تنوع مواد غذایی نیز باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.
متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: استفاده از انواع سبزیجات، حبوبات،‌لبنیات، پروتئین‌ها، غلات و... برای همه افراد به صورت متنوع توصیه می‌شود همچنین باید توجه داشت که مصرف صبحانه حتماً مدنظر قرار گیرد؛ چراکه این موضوع افراد را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 کرده و در واقع ولع را برای مصرف مواد قندی افزایش می‌دهد.
منبع: فارس برچسب ها: زبان گوسفند ، مغز گوسفند ، حمله قلبی

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی با تاکید بر اهمیت تغذیه مناسب در کاهش علایم و جلوگیری از پیشرفت بیماری آسم به بیان توصیه‌هایی به این بیماران پرداخت.

وی افزود: رعایت برنامه غذایی صحیح برای حفظ سلامت، اجتناب از صرف وعده غذایی حجیم و جلوگیری از اتساع معده یا پیشگیری از بروز عفونت‌ها با افزایش مقاومت بدن از جمله نکات مهم در این افراد است.

کاویانی شناسایی غذاهای آلرژی‌زا و حذف آنها از رژیم غذایی را در مبتلایان به آسم آلرژیک بسیار مهم عنوان کرد و گفت:افزایش دریافت آب با رقیق کردن ترشحات می‌تواند در این بیماران کمک‌کننده باشد.

وی بهبود وضعیت تغذیه از طریق دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی، افزایش دریافت مواد آنتی اکسیدان و غذاهای حاوی سلنیوم را از اصول مهم تغذیه‌ای در آسم برشمرد و تصریح کرد:مصرف وعده‌های غذایی کوچک حاوی مقادیر بالای مواد مغذی نظیر پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین، مواد معدنی و انرژی برای کاهش خطرعفونت و ضعف سلامت بسیاری مفید است.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی با اشاره به ضرورت مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌های A, B6 ، روی و ویتامین C به دلیل نقش آنتی‌اکسیدانی آن‌ها ادامه داد: مصرف سایر مواد مغذی موثر بر سیستم ایمنی بدن مانند کوئرستین موجود در سیب، انواع پیاز، مرکبات و انواع توت‌ها و همچنین مصرف منابع غذایی حاوی سلنیوم مانند انواع مغزدانه‌ها و مصرف ویتامینE بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: حذف غذاهای آلرژن(حساسیت‌زا)  در بیمار مبتلا به آسم آلرژیک ( برخی غذاهای حساسیت‌زا نظیر شیر، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی) و مصرف آب بیشتر در صورت نداشتن منع مصرف وکنترل مقدار نمک مصرفی به دلیل تاثیر در کنترل آسم به ویژه در مردان را بسیار مهم است.

کاویانی گفت: محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده و جامد، جایگزین کردن روغن‌های غیراشباع با یک پیوند دوگانه مانند روغن زیتون و در صورت تحمل مصرف گردو و تخم بذرک در کنترل بیماری آسم بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد