Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@13:47:13 GMT

تاثیرات خطرناک آلودگی هوا بر پوست

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۴۹۴۷۳

تاثیرات خطرناک آلودگی هوا بر پوست

اخیرا موضوع پر بحث «آلودگی هوا» در میان مردم سر و صدای زیادی به پا کرده است.

دکتر علیرضا فیروز گفت: آلودگی هوا بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانیمنجر به 307 میلیون مرگ در سراسر دنیا در سال 2012 شده است. آلاینده های هوا به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. ذرات ریز (PM) و گازها (O2 ، CO ، SO2 ، NO ، NO2 ، NOX2 ).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذرات ریز به طور معمول توسط احتراق و ذرات درشت تر به دنبال پروسه های مکانیکی ایجاد می شود و به صورت ذرات گردو غبار توسط باد در هوا به حالت تعلیق قرار می گیرند.

وی در ادامه افزود: با وجودی که مطالعات متعددی در زمینه ارتباط بین آلودگی هوا و سلامت انسان صورت گرفته، ولی در حال حاضر تحقیقات بسیار اندکی در مورد اثرات سوء آلودگی هوا بر پوست موجود است. پوست، مانند ریه، به عنوان حد فاصلی بین بدن و اتمسفر اطراف قرار دارد و به عنوان اولین محل تماس با الاینده های هوا به شمار می آید.

به گفته فیروز، در سال 2010 دانشمندان نشان داده اند که مواجهه مزمن با ذرات معلق موجود در هوا ناشی از ترافیک ،ارتباط قابل توجهی باپیری زودرس پوست دارد. در این مطالعه قوی ترین ارتباط ذرات معلق در هوا با ایجاد لکه های تیره در پوست بود. آنها همچنین نشان دادند که تماس با دوده، ترکیبی از ذرات کربن که توسط «هیدروکربن های پلی آروماتیک» پوشیده شده است، قوی ترین ارتباط را با پیری زودرس پوست دارد.

این متخصص اظهار داشت: هر کدام از آلاینده های هوا احتمالا تاثیر توکسیک(نوعی‌ مسمومیت‌ خونی‌ در اثر سموم‌ آزاد شده‌) اختصاصی را روی پوست دارند. از لحاظ تئوری اثرات سمی آلاینده های هوا روی پوست می تواند به علت اثرات از خارج به داخل ( نفوذ آلاینده های هوا به پوست و اتصال آن به سطح پوست) و یا ناشی از مکانیسم داخل به خارج باشد.

رئیس مرکز آموزش پژوهش های بیماری های پوستی و جذام متذکر شد: مواجهه با ذرات معلق در هوا، ممکن است از طریق سیستمیک هم به پوست آسیب برساند و یک فرضیه مبنی بر نفوذ ذرات به ریه و به دنبال آن ورود به گردش خون و اثر روی پوست از این راه است. فرضیه دیگر بر اساس ایجاد واکنش التهابی در ریه است که این واکنش التهابی منجر به واکنش های سیستمیک می شود که ممکن است پوست را تحت تاثیر قراردهد.

فیروز خاطرنشان کرد: پدیده پیری پوست به دنبال مجموعه ای از فاکتورهای داخلی و خارجی اتفاق می افتد و از آنجایی که فاکتورهای خارجی قابل تغییر هستند، قابلیت پیشگیری با تعدیل این فاکتورها وجود دارد. تا مدتها تغییرات پیری پوست ناشی از فاکتورهای خارجی را به طور عمده مربوط به مواجه با اشعه خورشید می دانستند ولی اخیرا شواهدی مبنی بر نقش سایر فاکتورهای محیطی به ویژه مواجه پوست با دود سیگار به عنوان یک فاکتور مستقل در پیری پوست مطرح است .

این متخصص در رابطه با اثرات سوء آلودگی هوا بر سلامت پوست گفت: علاوه بر اثرات سوء آلودگی هوا بر سلامت کلی پوست و پیری زودرس پوست، ارتباط آن با برخی از بیماریهای پوستی از جمله کهیر و اگزمای آتوپیک(یکی از شایع ترین انواع اگزما) نیز گزارش شده است. در مطالعه ای که در رابطه با تاثیر آلاینده های هوا از جمله ازون، دی اکسیدنیتروژن و ذرات ریز معلق در هوا بر کهیر انجام شد، ارتباط مثبت قابل توجهی بین کیفیت هوا و کهیر نشان داد . در این تحقیق که با هدف ارزیابی ارتباط تغییرات کوتاه مدت در فهرست کیفیت سلامت هوابا مراجعه به اورژانس بیمارستانهای منطقه ویندسور کانادا انجام شد،2905 بیمار که به علت کهیر در فاصله سالهای 2004 تا 2010 به اورژانس مراجعه داشتند ارزیابی شدند. نتایج قابل توجه و مثبتی بین سطح فهرست کیفیت سلامت هوا و مراجعین به اورژانس به علت کهیر به دست آمد.

به گفته رئیس مرکز آموزش پژوهش های بیماری های پوستی و جذام، از آنجا که شواهدی مبنی بر افزایش اثرات سوء آلاینده های هوا به دنبال مواجهه با اشعه ماورای بنفش موجود است، روشهای محافظتی در برابر نورخورشید هم از جمله راهکارهای کاهش آسیب پوستی ناشی از آلودگی هوا نیز محسوب می شود.

فیروز در خصوص حفاظت پوست در برابر آسیب ناشی از آلاینده های هوا توصیه کرد: افراد استفاده از شوینده ها از جمله شامپو و ژل های شستشو جهت پاکسازی پوست از آلاینده ها را در نظر بگیرند، پوست خود را با استفاده از کرم های محافظتی یا کرم پودرها محافظت کنند، استفاده مداوم از امولینت ها(مواد نرم کننده پوست) جهت حفظ و بازسازی عملکرد سد پوستی و در آخر پرهیز از شستشوی بیش از حد پوست که منجر به آسیب عملکرد حفاظتی سد پوستی می شود.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان سالم است/ شاخص شاهین‌شهر و زرین‌شهر بر مدار نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح جمعه چهاردهم اردیبهشت با میانگین ۵۴ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۸۵، میدان انقلاب، بولوار کاوه و بزرگراه خرازی ۵۹، رهنان ۶۴ و ولدان ۵۲ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۴۲، پارک زمزم ۴۳، زینبیه ۴۰، سپاهان‌شهر ۲۱، فرشادی ۲۰، کردآباد ۴۸ و میرزا طاهر ۵۰ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی با عدد ۱۱۸ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس است.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۶۲، سجزی ۷۶، قهجاورستان ۵۹، مبارکه ۷۱، نجف آباد ۵۱ و کاشان ۸۲ در وضعیت قابل قبول و زرین‌شهر ۱۰۶ و شاهین‌شهر ۱۱۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس) (نارنجی) ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6095455

دیگر خبرها

  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • هوای اصفهان سالم است
  • هوای اصفهان سالم است/ شاخص شاهین‌شهر و زرین‌شهر بر مدار نارنجی
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • «اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی