Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت فيلم نت نيوز - ياسين محمدي: شايد برايتان باورپذير نباشد تام هنکس که خودش از بزرگ‌ترين بازيگران معاصر است، بعد از همکاري با واشنگتن در «فيلادلفيا» (1993) فروتنانه گفته بود که کار کردن با او مثل رفتن به مدرسه‌ي سينما بود و او بيش از هر کس ديگري از واشينگتن درباره‌ي بازيگري آموخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نخستين امريکايي سياه‌پوستي که توانسته هشت بار نامزد اسکار شود و دو بار اين جايزه را ببرد، امروز 63 ساله مي‌شود. او از سال 1981 تا به امروز در 48 فيلم سينمايي بازي کرده و کارگرداني سه فيلم را هم در کارنامه دارد. به‌غير از اسکار، برنده‌ي 78 جايزه و نامزد 153 جايزه‌ي ديگر بوده است که از معتبرترين جوايز او مي‌توان به دو جايزه‌ي گلدن‌گلوب و دو خرس نقره‌اي جشنواره‌ي برلين اشاره کرد.

او که بازيگري را با تئاتر آغاز کرد، بعد از يک دوره وقفه در دهه‌ي 1990 به اين عرصه بازگشت و تا به امروز ارتباطش را با صحنه قطع نکرده است. در سال 2010 براي بازي در نمايش «حصارها» اثر آگوست ويلسن در برادوي جايزه‌ي معتبر توني را به‌دست آورد و آن‌قدر شيفته‌ي اين نمايش شد که شش سال بعد اقتباسي از آن را در سينما کارگرداني کرد.
چهار فيلم برتر او را مرور مي‌کنيم:
مناظره‌کنندگان بزرگ (The Great Debaters) (2007)
دومين تجربه‌ي کارگرداني دنزل ‌واشنگتن، يک فيلم زندگي‌نامه‌اي رمانتيک و بر اساس حقايق تاريخي است که تلاش‌هاي ملوين بي تولسن (با بازي خود واشنگتن)، مربي و سرپرست گروه مناظره‌ي کالج سياه‌پوستان را در دهه‌ي 1930 در مناظره با گروه‌هاي ديگري از دانشگاه‌هاي امريکا به‌تصوير مي‌کشد که در خلال اين مناظره‌ها پرده از تبعيض‌ها و ستم‌هايي که به سياهان مي‌رفته برمي‌دارد.
فيلم يک ديالوگ کليدي دارد که بارها تکرار مي‌شود: «يک قانون ناعادلانه اصلاً قانون نيست.» واشنگتن براي اولين بار بعد از سال 1979 توانست مجوز استفاده از فضاي دانشگاه هاروارد را براي ساختن يک فيلم سينمايي بگيرد. اين فيلم بيش از 30 ميليون دلار فروش داشت و نامزد جايزه‌ي بهترين فيلم گلدن‌گلوب هم شد، تا تجربه‌ي موفقي در کارنامه‌ي کارگرداني واشنگتن باشد، اگرچه 9 سال طول کشيد تا لو براي سومين بار پشت دوربين فيلم‌سازي برود.

دنزل واشنگتن در نقش ملوين تولسن| مناظره‌کنندگان بزرگ
روز تعليم (Training Day) (2001)
واشنگتن با اين فيلم جنايي مهيج توانست دومين اسکار بازيگري‌اش را به‌دست آورد. او نخستين اسکارش را 12 سال قبل با فيلم «افتخار» گرفته بود و در اين فاصله دو بار ديگر براي فيلم‌هاي «مالکوم ايکس» (1992) و «توفان» (1999) نامزد اين جايزه شده بود. اين اسکار تاريخي از يک نظر ديگر هم يگانه است: اولين اسکار براي يک بازيگر سياه‌پوست در فيلمي ساخته‌ي يک کارگردان سياه‌پوست (آنتوان فوکوآ).
واشنگتن در «روز تعليم» نقش يک کارآگاه مواد مخدر را به‌نام «آلونزو هريس» در پليس لس‌آنجلس بازي مي‌کند که افسري تازه‌کار به‌نام «جيک هويْت» (با بازي ايثن هاوک) به همکاري با او منصوب مي‌شود و فيلم داستان اولين روز همکاري اين دو افسر را روايت مي‌کند. بازي‌هاي واشنگتن و هاوک در اين فيلم با تحسين گسترده‌ي منتقدان همراه بود. هاوک هم توانست نامزد بازيگر مکمل مرد اسکار شود، اما نتوانست مثل واشنگتن برنده از سالن بيرون بيايد. شايد اين موفقيت مزيد بر علت شده که واشنگتن بارها «آلونزو هريس» را شخصيت محبوبش معرفي کرده است.

دنزل واشنگتن در نقش آلونزو هريس|روز تعليم
کتاب الي (The Book of Eli) (2010)
اين فيلم اکشن و ماجراجويانه‌ي برادران هيوز در فضايي پساآخرالزماني مي‌گذرد. واشينگتن در اين فيلم در نقش (الي) بازي مي‌کند که سي سال پس از نابودي دنيا با سلاح‌هاي هسته‌اي، وظيفه‌ي مراقبت از يک کتاب مقدس که اسرار حفظ بشر را در خود دارد، به او سپرده شده است. واشنگتن که در زمان ساخته شدن اين فيلم 55 ساله بود، براي ايفاي اين نقش اکشن آموزش هنرهاي رزمي ديد تا تمام صحنه‌هاي اکشن را خودش بازي کند. اين فيلم با فروش 157 ميليون دلار حضور موفقي در گيشه داشت.

دنزل واشنگتن در نقش عيلي| کتاب الي
حصارها (Fences) (2016)
سومين کارگرداني واشنگتن در سينما، بر اساس نمايشنامه‌اي از آگوست ويلسن که جايزه‌ي پوليتزر را برده بود، ساخته شد. ويلسن پيش از مرگش در سال 2005 نسخه‌ي اقتباس سينمايي اثر را به‌اتمام رسانده بود تا دوازده سال بعد از مرگش يکي از چهار نامزدي فيلم در اسکار را رقم بزند. واشنگتن که در اجرايي از اين نمايشنامه در سال 2010 در برادوي بازي کرده بود، وايولا ديويس بازيگر ارزنده‌ي مقابلش و سه بازيگر اصلي ديگر در آن نمايش را براي بازي در فيلم هم برگزيد.
واشنگتن نامزد اسکار شد، اما ديويس اين جايزه را مثل گلدن‌گلوب و بفتا برد. فيلم هم با تهيه‌کنندگي مشترک واشنگتن در ميان نامزدهاي بهترين فيلم قرار گرفت. در اين درام «تروي مکسون» که رفتگر است با همسرش «رز» و پسرش «کوري» زندگي مي‌کند و برادري دارد که در جنگ جهاني دوم دچار جراحتي شده که روانش را گسيخته و دولت به او 3 هزار دلار غرامت داده است که «تروي» اين پول را صرف خريدن خانه‌اي براي خانواده‌اش کرده است. اين فيلم با کسب 52 جايزه و فروش 64 ميليون دلاري موقعيت واشينگتن را به‌عنوان کارگردان تثبيت کرد.

دنزل واشنگتن در نقش تروي مکسون| حصارها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد


به گزارش خبرگزاری صد و سیما، فیلم سینمایی «فسیل» که به‌عنوان پدیده اکران سال گذشته سینماها توانست بخشی از رکوردهای تاریخ سینمای ایران را جابه‌جا کند، حالا در اکران آنلاین (برخط) هم رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرد و وارد بخش اشتراک نمایش خانگی شد.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از روزهای پایانی اسفند سال گذشته اکران آنلاین خود را آغاز کرد و تا به امروز با بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید، تبدیل به پربازدیدترین فیلم‌ عرضه شده در فرآیند اکران آنلاین در سال‌های اخیر شده است.

تعداد بلیت‌های فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

فیلم «فسیل» با بازی بهرام افشاری، الهه حصاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است.

داستان این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و سرگذشت خواننده‌ای به نام اسماعیل و دوستانش را روایت می‌کند که در طول زمان برای هر کدام اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این فیلم در گیشه سینماها نیز فروشی افزون بر ۳۲۴ میلیارد تومان را تجربه کرد و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد و هم اکنون نیز در «فیلیمو» قابل تماشاست.

دیگر خبرها

  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • ورود باربی به دنیای ابرقهرمانانه
  • حضور فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
  • برندگان اسکار ایتالیا معرفی شدند/ «من کاپیتان» درخشید
  • سری جدید برنامه «هفت» از امشب در قاب تلویزیون
  • فیلم|گل فوق العاده شهاب زاهدی مقابل گامبا اوزاکا از زمین خودی/گل مهاجم ایرانی نامزد جایزه پوشکاش
  • لیونل مسی در آمریکا جایزه گرفت
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • فیلم| حمایت جانانه بازیگر زن برنده اسکار از جنبش دانشجویی آمریکا
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد