Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-28@16:56:32 GMT

آغاز رسمی کار در راه‌آهن زاهدان - مشهد

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۵۰۴۷۲

آغاز رسمی کار در راه‌آهن زاهدان - مشهد

رکنا: پس از آنکه دولت برنامه دقیق خود را برای افتتاح راه‌آهن چابهار اعلام کرد، حالا آخرین گام برای نهایی شدن کریدور جنوب به شمال شرق کشور برداشته شده است.

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کلان اقتصادی ایران در عرصه حمل و نقل توسعه حمل و نقل ترکیبی با محوریت بندر و راه‌آهن بوده که یکی از اصلی‌ترین قطعه‌های پازل آن به راه‌آهن چابهار باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بندر مهم جنوب شرقی ایران که در طول سال‌های گذشته گام‌های خود به سمت توسعه را باز سرعت بیشتری برداشته و فاز نخست توسعه آن چند هفته قبل و با حضور رییس جمهوری افتتاح شد، حالا نیاز دارد تا با اتصال به راه‌آهن گام مهم دیگری در تبدیل شدن به هاب دریایی منطقه بردارد.

با توجه به آنکه چابهار کوتاه‌ترین مسیر دریایی برای اتصال کشورهای آسیای میانه به دریای آزاد به حساب می‌آید، توسعه راه‌های ارتباطی آن با خشکی اهمیت بسیار زیادی دارد و در این راستا راه‌آهن نقشی جدی ایفا می‌کند.

اتصال شبکه ریلی ایران به چابهار که از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ کلید خورده، حالا به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد و می‌توان انتظار داشت بعد از دوران طولانی بلاتکلیفی سرانجام به افتتاح نهایی نزدیک شود. اتصال ریلی چابهار به زاهدان فاز نخست این طرح ریلی کلان به شمار می‌رود و بناست پس از آن با رساندن خط ریلی از زاهدان به مشهد و سپس مرزهای شمال شرقی ایران امکان انتقال کالاها با ریل از چابهار به آسیای میانه فراهم شود.

برای پیگیری این هدف مهم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رسما آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان – مشهد را اعلام کرده و اتصال این شبکه به راه‌آهن سرخس را هدف اصلی از پیگیری این پروژه عنوان کرده است. این خط ریلی بناست با ساخت ۴۵ دستگاه پل Bridge روی آب و یک دستگاه پل بزرگ با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۹۸ هزار مترمکعب بتن ریزی به بهره‌برداری نهایی برسد.

آنچه در حال حاضر برای این مسیر پیش‌بینی شده سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعتی قطارهای مسافری و ۹۰ کیلومتری قطارهای باری خواهد بود.

با افتتاح این خط پس از نهایی شدن کریدور شمال به جنوب ایران از طریق راه‌آهن رشت و آستارا یک کریدور موازی دیگر نیز از شرق ایران آغاز به کار می‌کند که جابه‌جایی کالاها میان کشورهایی مانند هند، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را در برنامه خود خواهد داشت.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۰۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود بیش از ۷ میلیون زائر به خراسان رضوی

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی از ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر زائر به استان خراسان رضوی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد در جلسه قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین خراسان رضوی، اظهار داشت: از 15 اسفند 1402 تا هفتم فروردین 1403 در مجموع 7 میلیون و 348 هزار و 197 نفر به خراسان رضوی و مشهد سفر کرده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: 229 هزار و 88 نفر از طریق فرودگاه، 413 هزار و 308 نفر از طریق راه‌آهن، 561 هزار و 577 نفر از طریق حمل و نقل جاده‌ای و 6 میلیون و 144 هزار و 224 نفر از طریق حمل و نقل شخصی در این ایام به استان و مشهد الرضا (ع) مشرف شده‌اند.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی پیش‌بینی‌های لازم برای اقامت زائران در بخش رسمی، موقت و اضطراری انجام شده است، گفت: ضریب اشغال واحدهای اقامتی رسمی، موقت و اضطراری طی شبانه روز منتهی به عصر هفتم فروردین در استان 52 درصد و در مشهد 55 درصد بوده است.

گنابادی‌نژاد با اشاره به جزئیات اقامت در بخش‌های مختلف گفت: ضریب اشغال در واحدهای اقامتی رسمی استان در شبانه روز گذشته 66 درصد، واحدهای موقت 75 درصد و اضطراری 48 درصد بوده است.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد در استان و مشهد هنوز ظرفیت برای پذیرش زائر و مسافر وجود دارد، تصریح کرد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر زائران استان به صورت شبانه روزی فعال است تا میزبانی شایسته برای زائران و مسافران باشد.

وی خطاب به مسافرانی که قصد سفر به مشهد دارند، توصیه کرد: زائران عزیز قبل از این که به سمت مشهد عزیمت کنند، محل اقامت خود را رزرو کنند، در همین راستا تلفن 05137045 قرارگاه عملیاتی خدمات سفر شهرستان مشهد برای هدایت، راهنمایی و دریافت شکایت زائران و مسافران پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است
  • ورود بیش از ۷ میلیون زائر به خراسان رضوی
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • ◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  • قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد ۴ رام افزایش یافت
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • قطارهای نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافته است
  • اقدامات توسعه‌ای مترو تهران برای سال ۱۴۰۳