Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوین رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین گفت: آثار بنیانگذار مسلک کبرویه وعرفای قرن هفتم وهشتم شهرستان جوین مورد توجه پژوهشگران وعرفای بسیاری از کشورهای ایتالیا، ایرتند و بوسنی هرزگوین قرار گرفت.

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جوین گفت: وجود آرامگاه «شیخ نجم الدین کبری» بنیانگذار مسلک کبرویه و «شیخ سعد الدین حمویه بحر آبادی» از عرفای قرن هفتم هجری و نیز «آرامگاه معین الدین جوینی» شاعر و عارف قرن هفتم و هشتم و صاحب کتاب نگارستان باعث شد تا مورد توجه پژوهشگران و عرفای بسیاری از کشورهای ایتالیا، ایرلند، بوسنی و هرزگوین قرار گرفته و به این شهرستان سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محسن سلاطینی در خصوص تعداد آثار تاریخی شهرستان جوین اظهار داشت: در شهرستان جوین ۸۱ اثر تاریخی وجود دارد، که ۱۲ اثرآن به ثبت ملی رسیده است.  

وی در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان جوینعنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان جوین پنج خانه قدیمی پتانسیل ایجاد اقامتگاه بومی گردی را دارند، اما تنها یک اقامتگاه بوم‌گردی در دست اقدام و تکمیل آن می باشد.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جوین تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی بحر آباد در کنار آرامگاه شیخ سعد الدین حمویه بحر آبادی «قلعه اوغلان قیژ قلعه» و «قراول خانه» و «محوطه تاریخی بحر آباد»  و همچنین «امامزاده آدم (ع)»  وجود دارد، که جهت بازدید گردشگران امکانات خاصی مانند راهنمای گردشگر و وسیله نقلیه در نظر گرفته شده است.  

سلاطینی خاطر نشان کرد: طبیعت سبز و کوهستانی و همچنین وجود مزارع سرسبز در اطراف بومی گردی  می‌تواند در جذب هرچه بیشتر گردشگران موثر واقع شود، و برنامه تهیه غذاهای محلی گوناگون به همراه توضیحات کامل در رابطه با آن‌ها توسط مسئول اقامتگاه نیز مورد توجه قرار دارد.  

وی یاد آور شد: از صنایع دستی مهم شهرستان جوین می‌توان به  «تنور مالی» ساخت تنورهای گلی و گلیم بافی و فرد بافی و سبد بافی با چوب بید و تابلو فرش و فرش بافی و معرق چوب و نیز آهنگری سنتی اشاره کرد.  

سلاطینی اظهار داشت: وجود کشت و صنعت در شهرستان جوین که در زمینه استحصال شکر از چغندرقند و اسید سیتریک و سایر فرآورده های صنعتی و دامی فعالیت می‌کند، باعث جذب، تردد همکاری مستمر کارشناسان و مهندسین مشاور از کشور آلمان به شهرستان جوین شده است.

 وی با بیان اینکه معادن سنگ کرومیت و کارخانه فولاد و کارخانه جمکو معدن‌کاران و متخصصان فنی خارجی را به این شهرستان جذب کرده است، ادامه داد: طبیعت سرسبز و آبشار زیبای بید محصولات باغی و خشکبار عالی و همچنین عاری از سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی نیز توانسته است،  تاثیر بسزایی در رونق گردشگری این منطقه داشته باشد.  

یکی از پژوش گران شهرستان جوین گفت: آثار باستانی و کهن شهرستان جوین از دید مسئولین و رسانه ها برای حفظ آثار و اطلاع رسانی مغفول مانده است.  

براتعلی ملایجردی خاطر نشان ساخت: یکی از آثار باسابقه و قدمت تاریخی بیش از سه هزار ساله به نام «قوچ تپه» که در زمان های قدم خوشه تپه می گفتند، در حال حاضر مورد تاخت وتاز دامداران و کشاورزان قرار گرفته، واخیرا زباله هارا نیز در این منطقه تلنبار می کنند.  

وی تاکید کرد: در دوران طفولیت ما کشاورزان از خاک های این آثار تاریخی مهم به عنوان کود استفاده می کردند، و امروزه با وجود کود شیمیایی از خاک قوچ تپه استفاده نمی کنند.  

براتعلی ملایجردی از مسئولین در خواست کرد: حداقل اطراف ای اثر تاریخی مهم را فنس کشی کنند تا از نابودی آثار پیشگیری شود.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی

ایسنا/لرستان فرمانده انتظامی لرستان از دستگیری قاتلی که هفته گذشته در پوشش زباله‌گرد در شهرستان سلسله مرتکب قتل شده بود، خبر داد.

سردار یحیی الهی امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در پی کسب خبری مبنی بر قتل یک شهروند ۳۲ ساله در شهرستان سلسله موضوع به صورت ویژه در دستور پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در تحقیقات پلیسی مشخص شد قاتل با برنامه‌ریزی از پیش طراحی شده مقتول را تحت نظر داشته و سرانجام در روز حادثه با لباس مبدل زباله‌گردی وی را در جلوی منزل خود با استفاده از تاریکی شب و خالی بودن کوچه از تردد با شلیک گلوله به قتل می‌رساند و سریعا از محل متواری می‌شود.

سردار الهی اضافه کرد: ماموران پس هماهنگی قضایی، با اقدامات میدانی و شیوه و شگردهای خاص پلیسی وی را کمتر از یک هفته شناسایی و طی یک عملیات منسجم دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی لرستان، با بیان اینکه متهم علت قتل را اختلافات شخصی عنوان گفت: متهم جهت سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی در لرستان
  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران