Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@12:27:22 GMT

علی رامز به آرامگاه ابدی بدرقه شد

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۵۳۴۶۸

علی رامز به آرامگاه ابدی بدرقه شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، صبح یکشنبه 10 دی ماه جمع اندکی از هنرمندان با حضور در محوطه تالار وحدت پیکر زنده یاد علی رامز بازیگر قدیمی را تشییع کردند.

در این مراسم سید مجتبی حسینی معاون هنری، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، هادی مرزبان، سهراب سلیمی، شکرخدا گودرزی، قاسم‌خانی زارع،بهزاد فراهانی، مسعود فروتن و پیمان شریعتی از جمله مدیران و هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرزبان که همکار قدیمی این بازیگر بوده است، گفت: حدود ۴۰ سال است با آقای رامز در کنار هم بودیم، معلم‌ و راهنمای زندگی من هم بود. در هیچ کاری و در هیچ زمانی ندیدم او خودش را آخرین نفر درنظر نگیرد. 

او با تشکر از کسانی‌که در این روزها با پیام تسلیت با بازماندگان این هنرمند ابراز هم‌دردی کرده بودند، افزود: ما کسی را از دست دادیم که جایگزینی ندارد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید مجتبی حسینی نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی کوتاه بیان کرد: این‌ دریغا گویی‌ کار سختی است و برای استاد رامز علو درجات را آرزومندم و امیدوارم ما همه، ادامه دهندگان راه‌ راستین هنرمندان باشیم.

هم‌چنین ایرج راد به عنوان نماینده خانه تئاتر و دوست قدیمی این هنرمند گفت: علی رامز یک انسان والا و یک بهشت بود. غمخوار همه بود اهل حاشیه نبود و یک‌ بار نشنیدم در کنار همه مشکلاتی که داشت دردش را جایی بگوید. او دیگران را در روشنایی قرار می‌داد و خودش در سایه قرار می‌گرفت.

وی‌ با اشاره به دوران دانشگاه و همکلاسی‌بودن با این بازیگر  ادامه داد: این همه وفا و وفاداری این روزها کم پیدا می‌شود.

مسعود فروتن نیز گفت: او کوه صبر و ‌مقاومت بود و اگر بود می‌گفت این هم می‌گذرد. رامز تمام نمی‌شود و  جایش در سینه کسانی است که او را می‌شناسند.

گلناز فرمانی نوه این هنرمند که او هم تئاتر کار می‌کند، در حالی که متاثر بود گفت: آدمی مثل علی رامز ندیده بودم که این همه بی‌وفایی ببیند ولی باز هم عاشق باشد. او عاشق بازیگری بود.

او سپس با اشاره به اینکه پدربزرگش زیاد شعر می‌سرود، قطعه‌ای از شعر او را برای حاضران خواند.

بهمن مفید هم‌ در سخنانی گفت: برای همه ما پیش می آید که مثل الان جسم مان اینجا باشد ولی همه بگویند بود. ما با هم علاوه بر همکاری، نسبت خانوادگی هم داشتیم و از آنجا که عاشق تئاتر بودم و هستم هرگاه فرصتی پیش می‌آمد از سینما هم کنار می‌رفتم تا درکنار دوستان باشم.‌

او افزود: آقای رامز هیچگاه نمیمیرد و همیشه زنده است.

بهزاد فراهانی نیز به عنوان آخرین هنرمند خاطره‌ای از همکاری با این بازیگر تازه در گذشته را از سریالی توقیفی که فراهانی آن را کارگردانی می‌کرد تعریف کرد و گفت: نمی‌شود از علی رامز اسم برد و به یاد اکبر رادی نیفتاد. هر دو متین و متعهد و اخلاق مدار بودند و خوب است که ما هنرپیشگان تئاتر از او یاد گرفته باشیم. همچنین امیدوارم وحدت ما خدشه‌دار نشود.

در این برنامه همچنین اعلام شد مراسم ختم این هنرمند روز چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد نور میدان فاطمی برگزار می‌شود.

علی رامز بازیگر پیشکسوت تاتر، سینما و تلویزیون عصر روز 7 دیماه ۹۶ در منزل خود و در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت.

علی رامز در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. او پس از گذراندن دوره دبستان به دبیرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان سابق) وارد شد و بواسطه آشنایی با افرادی چون عزت الله انتظامی و زنده یاد هوشنگ بهشتی به تئاتر تهران آن زمان راه پیدا کرد. در سال ۱۳۲۷ دوره کلاس تئاتر زنده یاد عبدالحسین نوشین را گذراند که پس از ۸ ماه به تعطیلی گرائید. پس از فارغ التحصیل شدن در رشته برق در سال ۱۳۲۸ وارد مدرسه پست و تلگراف و تلفن شد و پس از دو سال در سال ۱۳۳۰ وارد خدمت وزارت و از آنجا به شرکت مخابرات ایران منتقل گردید.

طی سالهای خدمت موفق به دریافت دیپلم ششم ریاضی شد و در سال ۱۳۴۷ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت. در سال ۱۳۵۱ با درجه شاگرد اولی تحصیلات را به پایان رساند و در همان سال موفق به اخذ بورس تحصیلی از کشور بلژیک گردید. او در طول مدت اشتغال تنها توانست در دو فیلم سینمایی و چند برنامه تلویزیونی و یک نمایش «ملاقات بانوی سالخورده»، «کار استاد سمندریان» شرکت کند. در سال ۱۳۶۰ به افتخار بازنشستگی نائل آمد و از آن پس به صورت دلخواه به کار خود ادامه داد.

این هنرمند در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چندین فیلم سینمایی، چندین تئاتر صحنه و سریال های متعدد تلویزیونی از جمله: «امیرکبیر»، «وزیر مختار»، «مرغ حق» ، «یکی از این روزها»، «پاییز بلند»، «شمارش معکوس»، «محاکمه»، «عبور از خط سرخ»، «قضیه اوپنهایمر» شده است.

علی رامز در تمامی نمایش‌ها به کارگردانی هادی مرزبان به عنوان بازیگر حضور داشته و بیش از سی سال با گروه تئاتر حرکت همکاری مستمر داشته است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • بلینکن هنگام ترک چین تنها توسط سفیر کشورش بدرقه شد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • بدرقه ساحلی بازان زیر ۱۹ سال والیبال به مسابقات آسیایی
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)
  • ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)