Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کانون وکلای دادگستری تهران گفت: در قانون مدنی صراحتا آمده اسنادی که نزد مقامات ذی‌صلاح تنظیم می شود عقود رسمی است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ عضو کانون وکلای دادگستری تهران در خصوص لزوم زدن سند در دفاتر رسمی یا کافی بودن کارت سبزی که توسط راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود اظهار داشت:قانون در این خصوص کاملا شفاف و مشخص است و متاسفانه اشتباهی که در ذهن برخی افراد که معتقدند مالکیت خودرو باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی انتقال داده شود این است که تعریف درست سند رسمی را نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سید مهدی حجتی ادامه داد: قانون مدنی صراحتا در این خصوص گفته است اسنادی که نزد مقامات ذی‌صلاح تنظیم می‌شود عقود رسمی است بنابر این رایی که از دادگاه صادر می‌شود رسمی است و یا اگر خودرویی خرید و فروش می‌شود کارت سبزی که به عنوان سند مالکیت صادر می‌شود، چون توسط مامورین راهنمایی و رانندگی صادر شده و در حدود وظایف آن‌ها است سند رسمی محسوب می‌شود پس ما نمی‌توانیم سند رسمی را محدود به اسنادی کنیم که فقط در این دفاتر صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: پس این تفکر که اگر نقل و انتقال خودرو در دفاتر رسمی ثبت نشود، رسمیت ندارد، اشتباه است و نتیجه تفکر غلط بخشی از جامعه است و باعث می‌شود، مردم هزینه اضافی بابت نقل و انتقال خودرو پرداخت کنند.

عضو کانون وکلای دادگستری تهران گفت: در قانون مدنی صراحتا آمده اسنادی که نزد مقامات ذی‌صلاح تنظیم می‌شود عقود رسمی است.   منبع:ایلنا

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ثبت در حال تنظیم زیرساخت‌ها برای الزام به ثبت رسمی معاملات است

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به تسنیم از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی معاملات غیرمنقول خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، صفدر ‌کشاورز؛ سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز، یکشنبه، در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به خبرنگار تسنیم به تشریح اقدامات این سازمان در تأمین زیرساخت‌های لازم در خصوص الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول پرداخت.

وی گفت: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص در حال بررسی است. بعد از آنکه قریب 30 جلسه کارشناسی در دبیرخانه حقوقی و قضایی مجمع برگزار شد، 12 جلسه هم در صحن اصلی مجمع برگزار شده‌ است. این طرح 15 ماده دارد و تا تبصره 3 ماده 10 در صحن اصلی مجمع بررسی شده است.

طرح انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از قوه قضاییه به‌اتفاق آرا رد شد

کشاورز ادامه داد: طرح 4 هدف اصلی دارد؛ ساماندهی نقل و انتقالات عادی که یک سال بعد از فعالیت سامانه ثبت ادعا هرگونه نقل و انتقال به‌صورت رسمی خواهد بود. ساماندهی مشاورین املاک که بعد از تسهیل‌گری بین خریدار و فروشنده با دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتوانند قرارداد اشخاص را وارد سامانه کنند و بعد طرفین را برای تنظیم‌ سند به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند. تسهیل صدور اسناد مالکیت که موانع آن برداشته شود و نیز، تسهیل تنظیم اسناد به این صورت که اسناد را بتوان در شبکه‌های الکترونیک تنظیم کرد و نیازی به حضور در دفاتر نداشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت ادامه داد: در سازمان ثبت کارگروه‌های متناسب با این 4 هدف شامل کارگروه‌های املاک، اسناد، مشاورین املاک، اطلاع‌رسانی و فناوری ایجاد شده است تا زمینه برای تأمین زیرساخت‌ها دیده شود، برخی هم در بازطراحی سامانه‌های سازمان دیده شده است.

صدور اسناد کاداستری برای نیمی از اراضی کشاورزی

کشاورز همچنین در این نشست گفت: سازمان در سال 1402 اقدامات خیلی خوبی در حوزه‌های املاک، ثبت شرکت‌ها، ثبت اسناد رسمی و ثبت ازدواج و طلاق داشت. در حوزه املاک، نقشه کاداستر 88 درصد عرصه‌های کشور تاکنون تهیه شده و عرصه باقی‌مانده مربوط به اراضی زراعی است در حالی که نیمی از اراضی زراعی حدنگاری شده‌اند و مابقی اراضی زراعی هم در سال آینده حدنگاری خواهند شد.

معاون املاک سازمان ثبت ادامه داد: در بحث اراضی مربوط به نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های اجرایی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. اسناد کاداستر  96 درصد اراضی نیروهای مسلح اسناد و 83 درصد اراضی اوقافی صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه استاد رسمی بحث بازطراحی سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای تنظیم اسناد در دفاتر را پیش بردیم که اوایل سال بعد به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین بازطراحی سامانه ثبت شرکت‌ها در دستور کار است که بهره‌برداری نهایی آن خردادماه سال 2403 رخ می‌دهد.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سامانه کاتب 400 خدمت ارائه داده خواهد شد، اظهار کرد: بازطراحی خیلی از سامانه‌های سازمان ثبت شروع شده و الان برخی امکانات که در سامانه ثبت من وجود داشت در کاتب قابل دسترس است.

وی افزود: سامانه ثبت من این امکان و ظرفیت را نداشت تا بسیاری از مردم به آن مراجعه کنند اما سامانه کاتب می‌تواند به 80 میلیون نفر خدمت بدهد.

سخنگوی سازمان ثبت ادامه داد: در حال حاضر سامانه کاتب 20 خدمت ارائه می‌دهد و با تکمیل بازطراحی ثبت الکترونیک اسناد، خیلی از خدمات به کاتب منتقل می‌شود و بخشی از خدمات ثبت در کاتب در دسترس خواهد بود.

از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری چه خبر؟

کشاورز درباره آخرین وضعیت پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری 1401 گفت: آزمون سردفتری 1401 در 25 آذر 1401 برگزار شد و 9 هزار و 534 نفر در این آزمون پذیرفته شدند و از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون، صلاحیت عمومی 9 هزار و 16 نفر تایید شده است. 

وی توضیح داد:  مقرر شده بود همه پذیرفته‌شدگان آزمون به درگاه ملی صدور مجوزها مراجعه و مدارک خود را بارگذاری کنند اما تاکنون 2هزار و 759 نفر به این درگاه مراجعه نکرده‌اند همچنین پنج هزار و 450 نفر اختبار شدند و سه هزار و 710 نفر از آنها با کارآموزی قبول شدند و در حال گذراندن مراحل مختلف هستند.

کشاورز افزود: از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری 1401 تاکنون برای 850 نفر ابلاغ سردفتری صادر شده است، 3 هزار و 710 نفر از اختبار شدگان با کارآموزی قبول شدند و در حال سپری کردند دوره کارآموزی هستند، 9 هزار و 16 نفر صلاحیت عمومی آنها تایید شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز آموزش قوه قضاییه، اضافه کرد: آموزش پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری توسط مرکز آموزش قوه‌ قضائیه انجام می‌شود و این امکان فراهم شده است که آموزش آنها در استان‌ها صورت پذیرد و پس از گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی ابلاغ آنها انجام خواهد شد.

درج شروط ضمن عقد در سند ازدواج الکترونیک

سخنگوی سازمان ثبت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه  تعداد سند الکترونیک ازدواج صادر شده است؟ گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان ثبت بحث الکترونیکی کردن همه فرایندها و اسناد مالکیت به‌صورت الکترونیکی است، سند الکترونیک طلاق و ازدواج و سند الکترونیکی اسناد و املاک را ایجاد کردیم. با توجه به اینکه در کل کشور باید انجام شود زود است که اسناد فیزیکی را  حذف کنیم و همزمان سند فیزیکی آن را هم صادر می‌کنیم. 

وی افزود: در بحث سند الکترونیک ازدواج بحث شروط ضمن عقد بود که بعد از اعلام و راه‌اندازی، بنا به اشکالاتی که  اشخاص گرفتند اصلاح شد و شروط در سند الکترونیکی ازدواج درج شد و در نهایت اسناد ازدواج با درج شروط ضمن عقد صادر می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اساسنامه تشکیل کانون دفاتر ازدواج و طلاق ابلاغ شد
  • ابعاد حقوقی ماجرای باغ ازگل / مجازات انتقال مال غیر در حقوق ایران چیست؟!
  • ادعای جعل امضا و انتقال سند اراضی به نام «کاظم صدیقی» امکان‌پذیر است؟
  •   آقای صدیقی! حالا که با خبرنگار سیما حرف زدید، به 6 سؤال رسانه های دیگر هم جواب دهید: چه کسی در ساعت 10:30 صبح در دفترخانه، سند انتقال باغ را امضا کرد؟ خودتان نبودید؟!
  • صدور سند حدنگاری برای ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی
  • بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات امسال کامل نشد/ ادامه بررسی از ۱۵ فروردین
  • بازدید انفجاری از خاطره جالب آقای همساده در دفتر اسناد رسمی
  • آشنایی با انواع دارالترجمه (رسمی و غیر رسمی)
  • سازمان ثبت در حال تنظیم زیرساخت‌ها برای الزام به ثبت رسمی معاملات است
  • اجازه ممنوعیت تیک تاک را به قانون‌گذاران سنا ندهید