اسلام، ازدواج آسان را عرضه کرده است/ ازدواج سفید، خارچ از چارچوب اخلاق انسانی است
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۵۵۲۴۹
عصمت همتی، استاد دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در خصوص ازدواج سفید، اظهار کرد: متاسفانه امروزه بحث ازدواج سفید در جامعه ما مطرح شده و اقلیتی نیز به این نوع ازدواج توجه کردهاند و نام آن را ازدواج سفید گذاشتهاند، به این معنا که نام همسر وارد شناسنامه طرفین نمیشود و طرفین بدون تعهد و الزامات قانونی زیر یک سقف زندگی میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همتی گفت: تحلیلی که من دارم این است که متاسفانه این نوع ازدواج از دستاوردهای فرهنگ منحط غربی و همچنین ناشی از نگاه به آزادی بی قیدو شرط میباشد که خارج از چارچوب اخلاق قابل تفسیر است و هیچ انسان متفکری از چنین رابطهای دفاع عقلانی نمیکند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: شاید مردانی که اهل هوسرانی و شهوترانی باشند و بخواهند از زیر بارمسئولیت زندگی سرباززنند و بدون هیچ مسئولیتی از جنس یک زن بهرهکشی کنند، زیر بار چنین ازدواجی بروند؛ اما متاسفانه زنانی نیزهستندکه این روابط را پذیرفتهاند.
وی ادامه داد: بازنده این روابط ناسالم، در وهله اول زنان هستند، چرا که به غیر از اینکه پاکیشان از دست میرود، به لحاظ اخلاقی نیز فاقد ارزش میشوند و اجازه میدهند مردان دیگر بدون هیچ گونه احساس مسئولیتی نسبت به آنها انواع بهرهگیریهای جنسی داشته باشند.
همتی افزود: عدهای از افراد طرفدار این نوع ازدواج هستند و معتقدند که این نوع ازدواج آسان است و افراد تا زمانی که مایل باشند میتوانند با یکدیگر زندگی کنند و زمانی هم که دیگر مایل به ادامه ارتباط با یکدیگر نبودند، جدا میشوند. این ادعا در ظاهر چنین است، اما در واقع اگر در این رابطه زن یا مرد نسبت به هم دلبستگی پیدا کنند، در زمان جدایی برای دو طرف، جهنمی از بحرانهای روحی به وجود میآید و فرزندانی نیز که از قبل این رابطه متولد میشوند، تضمینی برای خوشبختی آنها در آینده وجود ندارد.
این استاد دانشگاه گفت: ازدواج سفید پیامدهای مخربی برای خانواده، جامعه و نسل بشر خواهد داشت و عدهای که از آزادی بیقید و شرط دفاع میکنند، میگویند دو نفر به عنوان انسان آزادند که این گونه با یکدیگر زندگی کنند و چرا آنها را باید به قانون و عقدنامه که قید هستند، مجبور کنیم. در جواب چنین افرادی باید گفت درست است که اینها قید میباشند، ولی قیدهایی معقول و عقلانی هستند که مصالح بشری را تامین میکند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ایجاد این نوع روابط موثراست، اظهار کرد: مسلما در ایجاد هر پدیدهای در جامعه عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تحولات جامعه نقش دارند، در واقع میتوان گفت بیکاری، فرهنگ دست و پاگیر تجملات و بعضی از رسم و رسوم غیر ضروری باعث شده که ازدواجها سخت شوند.
همتی تصریح کرد: عدهای با این ادعا که ازدواج سخت و دست و پاگیر شده است، به سمت ازدواج سفید روی میآورند و من در پاسخ چنین افرادی میگویم که در فرهنگ دینی خودمان ازدواج آسان وجود دارد، روایتهایی نیز داریم که گفتهاند ازدواج آسان را برای فرزندان خود مهیا کنید، ازدواج آسان یعنی اینکه از رسوم دست وپا گیر تجملات بیهوده در امر ازدواج پرهیز کنیم، نه اینکه همه قیدها را کنار زده و بدون قید قانون واخلاق با یکدیگررابطه برقرار کنیم.
وی تاکید کرد: اسلام تنها راه برای سعادت انسان و در عین حال بهرهوری از لذات مشروع جنسی را ازدواج میداند و هیچ چیز را نمیتوان جایگزین ازدواج قرار داد. ازدواج دینی ازدواج سختی نیست، کافی است دو نفر مقدمات قابل قبول از نظر اخلاقی و فرهنگی را داشته باشند و بتوانند زیر یک سقف بروند و زندگی کنند.
وی تصریج کرد: دین اسلام راهکار ازدواج موقت را نیز برای افرادی که شرایط ازدواج دائم ندارند، قرار داده و همچنین طلاق را نیر به عنوان راهکاری قرار داده تا اگر زوجین به هر دلیلی قادر به ادامه زندگی با یکدیگر نبودند، از یکدیگر جدا شوند. بنابراین با وجود فرهنگ اسلامی هیچ دلیل موجه و قانع کنندهای برای بروز پدیده ازدواج سفید نیست.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۵۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتاللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
به گزارش جماران، متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی