Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@23:28:09 GMT

جشنواره عمار و جسارت پرداختن به موضوعات بکر

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۵۵۳۷۰

جشنواره عمار و جسارت پرداختن به موضوعات بکر

نشست نقد و بررسی آثار داستانی هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور مهدی آذرپندار، منتقد و محمد نیکدل و حسین امانی از فیلمسازان حاضر در جشنواره مردمی عمار، برگزار شد و در آن آثار داستانی جشنواره عمار مورد بررسی قرار گرفت.

محمد نیکدل در بررسی آثار داستانی کوتاه ادوار جشنواره مردمی عمار گفت: آثار داستانی کوتاه از نظر فرم و محتوا روند رو به رشدی داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین امانی نیز با بیان این‌که در سال‌های ابتدایی در این آثار بیشتر به محتوا توجه شده بود، اظهار داشت: با گذشت زمان فیلم‌های داستانی کوتاه از نظر فرم و تکنیک هم پیشرفت محسوسی کرده‌اند.

مهدی آذرپندار در این باره عنوان کرد: در دوره‌های نخست جشنواره عمار، فیلم های داستانی بسیار اندک بودند و با گذشت چند دوره از جشنواره، فیلم‌های داستانی از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته‌اند؛ اما این پیشرفت بیشتر در فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی و اقتصاد مقاومتی بوده است و فیلم‌های با مضامین سیاسی بسیار کم ساخته شده‌اند و با توجه به ویژگی جشنواره عمار در پرداختن به موضوعات اساسی و بدیع، انتظار بیشتری در ساخت فیلم‌های سیاسی از این جشنواره وجود دارد.

نیکدل با اشاره به این‌که فیلمنامه هایی با موضوع نقد زندگی اشرافی مدیران و حقوق‌های نجومی آماده کرده است و از آنها استقبال هم شده است؛ اما در عمل کسی اقدامی برای ساخت آنها نمی‌کند، بیان کرد: از موضوعات اقتصادی استقبال می‌شود اما اقبالی به مسائل سیاسی وجود ندارد و نقطه تمایز جشنواره عمار از رویدادهای مشابه آن، باید در پرداختن به خط قرمزها و مسائلی باشد که دیگران به آن توجهی نمی‌کنند وگرنه به سرنوشت نهادهایی مثل حوزه هنری دچار می‌شود و از آن تنها نام و ساختمانی باقی می‌ماند.

لحن صریح و انتقادی فیلم های عمار کمرنگ شده است

امانی با تصریح این‌که در ادوار ابتدایی جشنواره عمار شاهد آثار سیاسی انتقادی و صریح بودیم، عنوان کرد: با گذشت چند سال از جشنواره عمار از این لحن صریح و انتقادی فیلم‌ها کاسته شده و این روند که روند خوبی هم نیست، به نهادهای حمایتی و فیلمسازان مربوط می‌شود؛ چون فیلمسازان دوست دارند فیلمشان نه فقط در جشنواره عمار بلکه در موقعیت های مختلفی دیده شود و از این طریق بتوانند هزینه های فیلم را جبران کنند و این مسأله هم باعث میشود مضمون انتقادی فیلم ها ملایم‌تر شود.

آذرپندار در این باره ادامه داد: البته نقش نهادهای متولی فیلمسازی دراین زمینه بسیار پررنگ است؛ این نهادها ایده‌آل‌هایی در موضوعات سیاسی دارند که باعث سختگیری در پرداختن به این مسائل می‌شوند. برای مثال این سختگیری در پرداختن به فتنه 88 در فیلمهای داستانی وجود دارد و حتی در جشنواره عمار هم که با مسئله فتنه پیوند خورده است، فیلم‌های معدودی در این موضوع وجود دارد.

ضعف در قصه گویی داریم

وی با بیان این‌که در قصه گویی ضعیف هستیم، افزود: بخشی از این نپرداختن به موضوعات سیاسی هم مربوط به عوامل و دست‌اندرکاران می‌شود که به سختی راضی می‌شوند در این گونه آثار فعالیت کنند و قبح اینگونه مسائل باید شکسته شود. همچنین الگوی فیلم سیاسی با کیفیت،کم است و نیاز به الگوسازی در این زمینه داریم. کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند هم باید بیش از سخن، اهل عمل باشند.

نیکدل در پاسخ به این سوال که چرا کارگردانان فیلم کوتاه جشنواره عمار در تولید آثار بلند چندان موفق نبوده‌اند، گفت: تولید اثر سینمایی دشوار است و کسانی که بتوانند قصه‌ای را به خوبی روایت کنند و فیلم خوبی بسازند، اندک هستند و در جشنواره عمار هم افرادی با رشته‌های تحصیلی غیرمرتبط با فیلمسازی که دغدغه فرهنگی داشته‌اند، وارد شده اند، در حالی که در میان تحصیل کرده‌های رشته‌های سینمایی هم به ندرت فیلمساز خوب یافت می‌شود.

وی ادامه داد: البته فیلم‌های کوتاه زیادی با موضوع اقتصاد مقاومتی ساخته شده و این دستاورد مهمی برای جشنواره عمار است.

نیکدل با تصریح اینکه مسئولین هم با توجه کردن به موضوعات خاص اهمیت آنها را به فیلمسازان نشان می‌دهند عنوان کرد: موضوع دیگر این است که فیلم‌سازان انقلابی باید در پی تحقق منویات مقام معظم رهبری باشند و به دنبال موضوعات دلخواه خود نباشند.

امانی درپاسخ به این سوال که چرا فیلم سازان جشنواره عمار کمتر به سمت تولید آثار داستانی بلند می‌روند، بیان کرد: تربیت فیلم ساز خوب کاری زمانبر است و سال‌ها طول میکشد تا کسی مثل سردار سلیمانی در عرصه فرهنگی و فیلم سازی شناخته و ساخته شود. برای مثال آقای خردمندان از رویش‌های جشنواره عمار بود که فیلم او در جشنواره فجر هم مورد توجه قرار گرفت و در این مسیر لازم است فیلم های کوتاه بیشتری ساخته شود و البته دغدغه ما مخاطب و فیلم مخاطب پسند است.

فیلم سازان عماری باید به سمت تولید آثار بلند بروند

آذرپندار با اشاره به اینکه فیلم سازان عماری باید به سمت تولید آثار بلند بروند، گفت: فیلم کوتاه، قالب ناقصی از فیلمسازی است و باید به سمت تولید آثار داستانی بلند حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در این سالها در عرصه مستندسازی شاهد درخشش مستندسازان انقلابی هستیم و این به دلیل تولید آثار مستند بسیار است؛ در عرصه فیلم داستانی هم باید آثار بسیاری تولید شود تا بتوانیم جایگاه خود را در میان آثار دیگر پیدا کنیم، همانطور که در جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد تولید آثار کوتاه بسیاری هستیم و نهادهای مسئول هم باید برای تولید آثار داستانی کوتاه دغدغه بیشتری داشته باشند.

نیکدل با اشاره به اینکه فیلم های کوتاه و بلند هر یک مزیت هایی دارند اظهارداشت: هر چند برای تمدن سازی و داشتن قهرمان برای هر ملتی، فیلم بلند و سینمایی هم ضروری است اما از اقتضائات عصر ما کوتاه بودن و در دسترس بودن کار فرهنگی است و فیلم کوتاه و فضای مجازی این امکان را برای مخاطبین فراهم میکند، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای نمایش آثار داستانی کوتاه بسیار مناسب هستند و از این فرصت باید استفاده کرد.

امانی هم با تأیید سخنان نیکدل در تأثیرگذاری فیلم کوتاه گفت: در کشور ایران فیلم‌های سینمایی بسیاری تولید میشوند وتعدادی هم به اسکار راه می یابند، اما چه تعداد از اینها مانند فیلم کوتاه و برای مثلا یک میلیون بار در فضای مجازی دیده می شوند. همچنین فیلمهای کوتاه جشنواره عمار در مقایسه با سایر جشنوارهها بسیار مورد استقبال قرار می گیرند و مخاطب بیشتری دارند، چون دغدغه مردمی دارند.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد

«آنیتا، گمشده در اخبار» جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کلیولند آمریکا را دریافت کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند-انیمیشن کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند جایزه بهترین انیمیشن کوتاه به همراه جایزه نقدی را دریافت کرد.

با توجه به اینکه جشنواره کلیولند از رویدادهای واجد شرایط اسکار در بخش فیلم کوتاه است، فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» با دریافت این جایزه واجد شرایط حضور در رقابت اسکار فیلم کوتاه در سال آینده میلادی خواهد بود. چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند از 15 تا 25 فروردین (3 تا 13 آوریل در آمریکا) برگزار شد.

این فیلم به کارگردانی بهزاد نعلبندی در بخش مستند بین‌المللی با آثار مهمی از سینمای جهان رقابت می‌کند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در 5 آبان 1399، یک قایق بادی سواحل دانکرک فرانسه را ترک می کند تا 19 مهاجر غیرقانونی را به انگلستان برساند اما پس از چند دقیقه واژگون می شود. هفت مهاجر در کانال مانش غرق می‌شوند، پنج نفر آنها یک خانواده کرد-ایرانی به نام ایران‌نژاد بودند که در آرزوی زندگی بهتر به این سفر سخت رفته بودند و این فیلم در مورد آن خانواده است.»

این فیلم 17 دقیقه‌ای ساخته جدید بهزاد نعلبندی است که ساخته قبلی او با عنوان «کاغذ پاره‌ها» در جشنواره‌های سینمایی جهان و ایران حضور داشت و جوایزی کسب کرد.

«آنیتا، گمشده در اخبار» پیش از این در جشنواره‌های جیلاوا کشور چک، توکیو انیمه ژاپن، هیوستون آمریکا، بیست و‌ هشتمین جشنواره فیلم انیمیشن کاتالونیا؛ انیماک، بیرمنگام انگلستان، جشنواره انیمیشن هند و چهل‌و‌سومین دوره جشنواره استانبول ترکیه حضور داشته است.

«ببعی» با یک انیمیشن تلویزیونی دیگر راهی هند شد

 

عوامل مستند- انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» عبارتند از طراح صدا: انسیه ملکی، آهنگساز: مصطفی محمودی، نویسنده، کارگردان، تدوینگر، انیماتور و تهیه کننده: بهزاد نعلبندی، پخش بین المللی: شرکت مستقل‌های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • این انیمیشن ایرانی به اسکار راه یافت
  • معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • «آنیتا ...» بهترین کلیولند شد/ «رد پا» در ایتالیا
  • «رد پا» مسافر ایتالیا شد
  • «رد پا» مسافر ایتالیا شد
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد