Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محققان يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان کشور با توليد 20 نوع کاتاليست براي صنايع پتروشيمي، پالايشگاهي و فولادسازي نيازهاي داخلي را رفع کردند، ضمن آنکه درصدد هستند کاتاليست‌هاي خودرو را براي کاهش آلايندگي‌هاي زيست محيطي توليد کنند.
به گزارش ايسنا، اميرهومن کريمي وثيق، مجري طرح در نشست خبري امروز با بيان اينکه ايران داراي بزرگترين منابع نفت و گاز در دنيا است، گفت: کاتاليست‌ها مهمترين مواد در چرخه فرآيندهاي پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها هستند؛ از اين رو در تحقيقات انجام شده به دانش فني توليد 20 نوع کاتاليست دست يافتيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کريمي اضافه کرد: از اين ميزان 4 نوع کاتاليست داراي کاربرد در صنايع فولادسازي، 2 نوع کاتاليست داراي کاربرد در صنايع سخت‌کاري فولاد و 14 نوع کاتاليست با کاربرد در صنايع پالايشگاهي و پتروشيمي است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر پتروشيمي رازي و شيراز و همچنين فولاد خوزستان از مصرف‌کنندگان کاتاليست‌هاي توليدشده اين شرکت هستند، اظهار کرد: علاوه بر آن تاکنون موفق به انعقاد 21 قرارداد توليد و تامين نياز کاتاليست‌هاي صنعت فولاد شديم، ضمن آنکه بيش از 1.5 ميليون ليتر کاتاليست احياي مستقيم آهن توليد و تحويل صنايع شده است.
کريمي با تاکيد بر اينکه 50 تا 60 درصد کاتاليست مورد نياز صنايع فولاد و 70 درصد کاتاليست‌هاي مصرف شده در بخش پتروشيمي‌ها از اين شرکت دانش‌بنيان خريداري شده است، يادآور شد: چشم‌انداز ما توليد سالانه 1300 تن کاتاليست مورد نياز صنايع فولاد است و درصدد هستيم تا سال 1404 حداقل 85 درصد کاتاليست‌هاي فولادي مورد نياز کشور را توليد کنيم که اين ميزان بالغ بر 17 ميليون دلار (بيش از 680 ميليارد ريال) مي‌شود.
مجري طرح با بيان اينکه تاکنون با توليد کاتاليست‌هاي مورد نياز صنايع فولاد و نفت و گاز به ميزان 9 ميليون دلار در سال از خروج ارز جلوگيري شده است، خاطرنشان کرد: در بخش پتروشيمي تاکنون 450 تن از کاتاليست‌هاي توليدشده اين شرکت بارگذاري شده است که اين ميزان جلوگيري از خروج 8 ميليون دلار ارز از کشور را به دنبال داشته است.
توليد کاتاليست‌هاي همرسوبي
اين محقق توليد کاتاليست‌هاي همرسوبي را از ديگر دستاوردهاي اين شرکت‌دانش بنيان نام برد و اظهار کرد: توليد کاتاليست‌هاي "سنتز متانول"، "متانيشن"، "شيفت دما بالا"، "شيفت دما پايين" و "ريفرمينگ" از جمله اين کاتاليست‌ها است که اين کاتاليست‌ها به پالايشگاه‌هاي تبريز و اصفهان تحويل داده شده است.
وي با تاکيد بر اينکه اين کاتاليست‌ها در توليد اوره و آمونياک در پالايشگاه‌ها کاربرد دارند، گفت: بيش از 700 هزار ليتر از انواع کاتاليست‌هاي ريفرمينگ براي صنايع پتروشيمي و پالايشگاهي کشور توليد و تحويل داده شده است.
کريمي، ميزان مصرف کل کشور در بازار کاتاليست چرخه گاز سنتز تا سال 1404 را 900 تن دانست که بالغ بر 16 ميليون دلار ذکر کرد و ادامه داد: ميزان صرفه‌جويي ارزي به واسطه توليد کاتاليست‌هاي توليد شده برابر با 560 ميليارد دلار است و درصدد هستيم تا سال 1404 ميزان توليدات خود از اين محصولات را به 1850 تن در سال برسانيم که ارزش آن بالغ بر 30 ميليون دلار خواهد شد.
بومي‌سازي کاتاليست PERED براي توليد فولاد
کريمي وثيق، بهينه‌سازي فرايند توليد فولاد به روش PERSIAN REDUCTION را از ديگر دستاوردهاي علمي اين تيم تحقيقاتي نام برد و گفت: در اين روش موفق به کسب دانش فني توليد کاتاليست "پرد" (PERED) به منظور توليد آهن اسفنجي براي صنايع فولادسازي شديم.
وي طراحي و ساخت نسل جديد کاتاليست‌هاي احياي مستقيم آهن با بهينه‌سازي اشکال و فيزيک جديد را از ديگر دستاوردهاي اين شرکت عنوان و ابراز اميدواري کرد که اين کاتاليست تا پايان امسال به توليد انبوه برسد.
اين محقق توليد و تحويل کاتاليست‌هاي "شيفت دما بالا" و "کاتاليست "متانيشن" به ميزان 140 هزار ليتر براي پتروشيمي رازي و پالايشگاه‌هاي اصفهان و تبريز را از ديگر محصولات توليد شده نام برد.
برنامه‌هاي آتي
کريمي با اشاره به برنامه‌هاي آتي اين واحد فناور افزود: آمادگي عرضه کاتاليست "سنتز متانول" به بازار براي تکميل سبد کاتاليست‌هاي مورد نياز در واحدهاي پتروشيمي توليدکننده متانول از برنامه‌هاي آتي ما به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به مشکلات آلايندگي خودروها، گفت: با توجه به مشکلات صنايع خودروسازي براي تامين کاتاليست خودرو و نيز با توجه به نياز تعويض کاتاليست خودرو از سوي مصرف‌کنندگان پس از حداکثر 100 هزار کيلومتر اقدام به طراحي و ساخت کاتاليست‌هاي خودرو کرده‌ايم.
اين محقق، کاهش هزينه‌هاي خريد کاتاليست خودرو را از اهداف اين محققان براي توليد اين کاتاليست دانست و يادآور شد: اين کاتاليست با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري در مقياس صنعتي توليد خواهد شد.
وي توليد کاتاليست‌هاي "پلاتين‌دار" را از ديگر برنامه‌هاي آتي اين شرکت دانست و گفت: اين کاتاليست‌ها براي افزايش عدد اکتان بنزين در فرآيندهاي بنزين ساز و ريفرمينگ هيدروکربني کاربرد دارد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۶۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پیام رسمی مالک جدید استقلال به آبی‌پوشان!

به گزارش "ورزش سه"، ۸۵ درصد سهام باشگاه استقلال به عنوان یکی از دو قطب فوتبال پایتخت به صورت رسمی به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد تا حالا یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور مالکیت آبی‌پوشان را برعهده بگیرد.

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در همین رابطه اطلاعیه‌ای صادر کرد و پیوستن باشگاه استقلال به خانواده این هلدینگ را به آبی‌های پایتخت خوش آمد گفت.

در این اطلاعیه آمده؛

۸۵ درصد سهام باشگاه استقلال، توسط کنسرسیومی از شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس امروز خریداری شد.

هلدینگ خلیج‌فارس در راستای اجرای سیاست‌های کلی چهل و چهارم قانون اساسی و به‌موجب مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۶ و مصوبه هیئت واگذاری در سال ۱۳۸۹ با انتقال سهام ۱۵ شرکت متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تبدیل به هلدینگ و شرکت سهامی عام شد و ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که امروز در گستره ۱۳ استان کشور فعالیت دارد، بر اساس رده‌بندی جهانی در رده دوم خاورمیانه و در رده ۲۷ شرکت‌های پتروشیمیایی جهان قرار دارد، ارزش بازاری معادل ۱۳۲۰ هزار میلیارد تومان دارد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین رتبه اول بیشترین صادرات، رتبه اول بالاترین ارزش بازار، رتبه اول بیشترین سودآوری، رتبه اول صادرات کشور و رتبه اول بالاترین ارزش‌افزوده را در بین شرکت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

جلوگیری حداکثری از خام‌فروشی و اتکا به توان داخل به‌عنوان سیاست راهبردی هلدینگ خلیج‌فارس از زمان آغاز مدیریت دکتر علی عسکری در دستور کار بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران قرار گرفته است، راهبردی که حاصلش توجه ویژه به تکمیل زنجیره ارزش و تمرکز ویژه بر ایجاد و توسعه صنایع و پارک‌های پایین‌دستی به‌منظور خلق ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی، تنوع سبد محصولات هلدینگ و سودآوری قابل‌توجه برای سهام‌داران است.

گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که سال گذشته موفق به راه‌اندازی دو پروژه ملی پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس و پتروشیمی گچساران شده امروز ۳۳ طرح به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را در دست اجرا دارد که با بهره‌برداری از آنها گام بلندی به‌سوی قله برداشته خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بیکاری زیبنده جوانان شهر شرینو نیست
  • وزارت صمت مکلف به اعلام میزان فروش خودرو شد
  • بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال/ پتروشیمی خلیج فارس اعلام وضعیت کرد!
  • اولین پیام رسمی مالک جدید استقلال به آبی‌پوشان!
  • تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام
  • اولین واکنش پتروشیمی خلیج فارس به خرید استقلال
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم
  • ورود رسمی ابرهلدینگ اقتصادی به خرید سهام استقلال!