Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این گزارش اجتماعی آمده است: اعتیاد کلمه ای است که به جز عذاب و خانمان سوزی چیزی به یادمان نمی اندازد.
آثار اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی اعتیاد آن چنان جامعه را در همه سطوح درگیر کرده که شاید تا دهه ها پس از این هم نتوان بخش های فردی و گروهی آسیب دیده از این سونامی ویرانگر را بازسازی کرد. اما آنچه این روزها اعتیاد را در سطح عمومی جامعه دلخراش تر کرده پایین آمدن سن استفاده از مواد مخدر و به ویژه گسترش آن در میان دانش آموزان است مساله ای که اگر چه هیچ گاه از سوی مسئولان آموزش و پرورش به صورت شفاف و دقیق، آماری از روند رو به رشد آن اعلام نمی شود اما امری به طور کامل محسوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقریبا هیچ کس مسئول نیست از معتادان زباله گرد و فروشندگان مواد و خورخواب ها که بگذریم فروش آزادانه مواد شبه مخدر و یا نیکوتینی مانند «ناس و تنباک» اظهر و من شمس بی سر و سامانی و بی برنامگی دستگاه های مرتبط در زمینه مبارزه با مواد مخدر است.
فروش این مواد در نزدیکی مدارس و دانشگاه های بندر عباس و حتی در میدان های اصلی شهر به صورت کاملا علنی، جای نگرانی و پرداختن دارد.
این حق هر شهروند و پدر و مادری است که نگران سلامت فردی و اجتماعی باشد که به صورت کاملا آشکار با عرضه این گونه مواد به شدت تهدید می شود.
در پیگیری های صبح ساحل تقریبا هیچ نهاد رسمی مسئولیت نظارت بر فروش این گونه مواد خطرناک و یا جلوگیری از عرضه آزادانه آن را بر عهده نگرفت چرا که این مواد هنوز به عنوان مخدر شناخته نمی شود پس نیروی انتظامی نمی تواند ورود کند و اداره بهداشت هم هیچ اشرافی بر اثرات مهلک این مواد بر سلامتی جوانان ندارد و فقط در حیطه جمع آوری قلیان ها فعالیت دارد و مقام قضایی هم بدون دادن نظرات کارشناسی این نهادها حکمی در جهت محدودیت و یا ممنوعیت فروش صادر نمی کند.
فروش آزاد، مصرف زیاد، عواقب ناگواراستعمال تنباک و برخی از مشتقات گرفته شده از تنباکوهای محلی در هرمزگان اگر چه از دیر باز در این دیار میان افراد سالخورده رواج داشته اما در سال های اخیر با عرضه و توزیع بیشتر و در بسته بندی های مدرن در سطح شهرها و پایین آمدن سن استعمال دخانیات اکنون مشتریان جوان تری دارد.
احسان پسر جوانی است که از یکی از دکه های روزنامه فروشی سطح شهر ناس می خرد، می گوید: خانواده ام با سیگار کشیدنم خیلی مشکل داشتند یکی از دوستانم برای ترک سیگار ناس را به من پیشنهاد کرد و 2 سالی است که به جای سیگار از ناس استفاده می کنم و البته از دست غر و لندهای خانواده هم راحت شدم آنها فکر می کنند سیگار را ترک کرده ام.
ناس و سایر مشتقات تنباک به علت ارزان بودن در بین جوانان ایرانی هم طرفدار زیاد دارد.
یک بسته ناس را تنها با 5000 تومان می‌توان خرید. با گران شدن سیگار و مخدرهای دیگر استقبال به مصرف ناس بیشتر شده است.
توجه نداشتن به عواقب خطرناک استفاده از ناس و تنباک در کنار خلاهای قانونی و دستگاه های اجرایی که فقط نظاره گر هستند، موجب تهدید سلامت فردی و اجتماعی در شهرهای هرمزگان شده است.
ناس به عنوان یک ماده نیکوتینی سنتی امروز با ترکیب مواد خطرناکی مانند آهک، خاکستر، ادویه های معطر، ساخارین(ماده بسیار سرطان‌زا) و برای افزایش قدرت نئشگی و سرخوشی ترکیبات مخدر و یا توهم ‌زایی چون تریاک و حشیش و ترکیبات شیمیایی دیگری چون آرسنیک، منیزیم، سرب و حتی داروهای روان‌ گردان از قبیل اکستازی به فروش می رسد.
شبکه سازمان یافته ای در زمینه تولید و توزیع این مواد در سطح شهر فعال هستند و نگران کننده ترین وجه ماجرا همان عدم عزم جدی برای مقابله با فروش این مواد در فروشگاه های عمومی و در دسترس بودن این مواد برای نوجوانان و دانش آموزان است.
برای مبارزه با مواد مخدر فقط از نیروی انتظامی توقع عمل نداشته باشید، آگاهی نداشتن و اتفاق نظر در مورد چگونگی و آموزش برای مقابله با موادی مانند ناس، تنباک و یا بی تی بیشترین عواملی است که موجب شیوع و گسترس استعمال این مواد در استان هرمزگان شده است.
این مواد اعتیاد آور در حالی آزادانه در سطح شهر به فروش می رسد که بسیاری از مصرف‌ کنندگان این ماده مخدر، نه تنها این ماده را نمی ‌شناسند، حتی از این اینکه این ماده جزو مواد مخدر اعتیاد آور هم محسوب می‌ شود نیز آگاهی ندارند.
این سطح نا آگاهی حتی در رده های اجرایی و سیاست گذاری مدیران استانی فعال در زمینه مواد مخدر و بهداشت نیز مشاهده می شود.
عباس نوروزی کارشناس مواد مخدر نیروی انتظامی معتقد است در مبارزه با مواد مخدر نباید فقط از نیروی انتظامی توقع عمل و مبارزه را داشت و دستگاه های مختلفی مانند شهرداری صدا و سیما و همه باید در این زمینه فعال باشند.
حتی شورای هماهنگی هم به جای نظارت صرف باید وارد عرصه فعالیت شود، حتی در بحث مقابله با خرده فروشان اگر چه این وظیفه ذاتی پلیس است اما همه نباید فقط از این نیرو انتظار عمل داشته باشند. به گفته این کارشناس، آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین نهادهایی است که می تواند با آگاهی دهی به کودکان و نوجوانان و آموزش درست در این زمینه خطرات مربوط به اعتیاد را کاهش دهد.
او می پرسد چرا مانند زمان جنگ که درس آمادگی دفاعی برای آموزش مسائل نظامی به دانش آموزان تدوین شد درسی برای آگاهی دهی در مورد مواد مخدر و فرهنگ سازی در حیطه های مختلف در نظر گرفته نمی شود؟
فرهنگ پیشگیری ها و مبارزه با مواد مخدر را باید از کودکی در بچه ها نهادینه کرد، بخشی از این به جدی نگرفتن امر پیشگیری در میان دستگاه های اجرایی برمی گردد و بخشی مربوط به تفکر مبارزه با مواد مخدر است.
نهادهای مسئول در زمینه اعتیاد آنقدر که برای درمان معتادان هزینه و تلاش می کنند برای مساله مهمی مانند پیشگیری تنها به برگزاری جلسات فرمالیته اکتفا می نمایند.
*نیروی انتظامی یا اداره بهداشت مسئول کیست؟
عباس نوروزی کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان می گوید: عرضه راحت و در دسترس بودن مواد محرک و شبه مخدر می تواند یکی از اصلی ترین مسائل در ایجاد اعتیاد باشد اما از نظر قانونی به علت مخدر نبودن تنباک و ناس در عمل پلیس نمی تواند با فروشندگان این مواد برخورد کند اما وزارت بهداشت باید به علت مضرات استفاده این اقلام به این مساله ورود پیدا کند و از مقام قضایی برای جمع آوری و مقابله با فروشندگان و عرضه کنندگان تقاضای حکم و دستور نماید و در نهایت نیروی انتظامی با دستور قضایی می تواند به جمع آوری این مواد از سطح شهر اقدام نماید.
دکتر فاطمه نوروزی رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز می گوید: این اداره بهداشت محیط به دلیل قرار گیری تنباک در دسته مواد نیکوتینی دستور العملی برای مقابله با این مواد ندارد و تنها بر عرضه قلیان ها و جلوگیری از استعمال آن در مکان های عمومی فعال است.
به نوجوانان در خطر هشدار بدهید آگاهی در مورد مواد مخدر و عواقب آن یکی از مناقشه برانگیزترین آیتم های برخورد با اعتیاد است نه خانواده ها و نه مسئولان آموزشی و انتظامی اتفاق نظری در مورد راه های آگاهی دهی و نوع و میزان آن ندارند.
در حالی که کارشناسان مبارزه با مواد مخدر معتقد هستند که باید با آشنا کردن دانش آموزان با انواع مواد مخدر راه فریب آنها را توسط سایر همسالان و یا افراد سودجو بست اما برخی از مدیران استانی معتقدند آگاهی دهی عریان در زمینه مواد مخدر موجب تحریک نوجوانان و جوانان و ترغیب آنها به مصرف می شود و باید با انجام کار فرهنگی و بالا بردن مهارت های فردی راه مقابله با اعتیاد را پیش گرفت و البته خانواده ها هم اغلب در سایه عدم اطلاع رسانی درست و به موقع رسانه ها گاهی با بی توجهی و سهل انگاری و زمانی با دلهره و نگرانی فرزندانشان را به سوی آینده پیش می برند.
دکتر زمانی روانشناس عمومی و استاد دانشگاه بندر عباس نیز معتقد است: خانواده هایی که خودشان آگاهی درستی از مواد مخدر ندارند، نمی توانند به فرزندان خود در این زمینه آموزش دهند چرا که ماهیت مواد مخدر امروزی مرتبا در حال تغییر است.
زمانی که خانواده احساس کند فرزندش در خطر است مثلا با دوستان پر خطر رفت و آمد دارد و یا مواردی از اعتیاد در مدرسه و یا محل رفت و آمد نوجوان مشاهده شده است، باید آگاهی دهی واضح و شفاف برای او صورت بگیرد و از انواع مواد مخدر و عواقب مصرف اولیه آن توضیحات مفصلی داده شود ولی تا زمانی که خانواده نسبت به رفتار و محیط فرزندشان احساس خطر نداشته باشند باید توضیحات به صورت کلی و غیر شفاف باشد.
این روانشناس معتقد است خانواده باید بیشترین سطح نظارت را بر روی دوستان فرزندانشان داشته باشند، زمانی که دانش آموز با دوستانی که از نظر رفتاری و انضباطی دچار مسائل و مشکلاتی هستند معاشرت می کند باید به شدت نسبت به مواد مخدر و خطرات ناشی از آن به فرزندانشان هشدار بدهند.
7195/ 7408
تنظیم کننده: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد

حجت الاسلام شعبانی شعبانی موثقی در همایش گرامیداشت روز ملی دندانپزشک با قدردانی از خدمات جهادی انجام شده از سوی گروه جهادی شهید همدانی، گفت: جمع حاضر نخبگان کشور هستند و این خدمات جهادی انجام شده، بزرگ، ارزشمند و قابل تقدیر است.

او با بیان اینکه در روز افراد بسیاری برای نداشتن هزینه درمان به دفتر مراجعه می‌کنند، گفت: خوب است سهمیه‌ای را برای خود قرار دهید و در روز تعدادی از افراد بی‌بضاعت و کم برخوردار را درمان کنید و بدانید که برکت زندگی شما در این کار است.

امام جمعه همدان با تأکید بر اهمیت مسئله سلامت در جامعه، گفت: در حوزه سلامت، نه سیاست و نه ثروت نمی‌تواند دخالت کند و حتی در آن مصلحت سنجی نیز نمی‌تواند دخالت داشته باشد، زیرا که فعالیت در این عرصه یک کار کاملا کارشناسی است و با سلامت جامعه مواجه است.

استاندار همدان هم گفت: دوران همه‌گیری ویروس منحوس کرونا خدمت‌رسانی جهادی به حوزه سلامت سرایت کرد و نقش‌آفرینی جهادی کادر درمان را شاهد بودیم. 

علیرضا قاسمی فرزاد با تأکید بر اینکه فعالیت گروه‌های جهادی حوزه سلامت باید آغازی بر گسترش خدمت‌رسانی به اقشار محروم و کم برخوردار باشد، گفت: گروه‌های جهادی منشأ اثر خیر در زمینه‌های عمرانی، احداث مسکن محرومان و کمک رسانی در بحران‌های طبیعی بوده‌اند و امروز نیز شاهد خدمت رسانی در عرصه درمانی هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد