Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، هاله دور ماه، پدیده‌ای جوی ناشی از بازتاب نور خورشید یا ماه است که از بلور‌های یخ شش ضلعی در شرایط آب و هوایی خاص و دمای سرد در ارتفاع بالا تشکیل می‌شود.


این پدیده را نباید با خرمن ماه اشتباه گرفت، پدیده ‎ای که در آب و هوای مرطوب (مانند شمال کشور) به وفور دیده می‌شود و در اثر آن حلقه‌های رنگی در اطراف ماه قابل مشاهده است درست شبیه به هاله‌های رنگی که به دور چراغ‌های سقف استخر یا در هوای مه‌آلود به دور چراغ‌های خیابان یا چراغ‌های خودرو شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خرمن ماه زمانی رخ می‌دهد که ابر نازک سردی بخش اعظمی از را فراگیرد که اگر در این ابر سرد کریستال‌های یخی وجود داشته باشد نور خورشیدی که از طریق ماه منعکس می‌شود در برخورد با این کریستال‌های یخی در جو فوقانی زمین شکسته شده و چنین پدیده‌ای را به وجود می‌آورد.


ابر باید به صورت نازک باشد به گونه‌ای که ستارگان را بتوان به صورت هاله دید چرا که اگر ابر ضخیم و با غلظت زیاد باشد به طور طبع نور ماه به ناظر زمینی نمی‌رسد تا بتواند حتی ماه را ببیند چه برسد به هاله‌ی دور آن.


این پدیده برای خورشید هم رخ می‌دهد، ولی به علت شدید بودن نور خورشید خیلی کم محسوس می‌شود.


در زمان‌های گذشته و حتی بعضی از کهنسالان در عصر حاضر بر این اعتقاد بودند که هرگاه این اتفاق بیفتد چند روز بعد از آن (یک یا ۲ روز بعد از آن) بارندگی‌های بسیار خوبی اتفاق می‌افتد، ولی درستی این مساله بر عهده کارشناسان هواشناسی است.


این پدیده تنها استفاده‌ای که در نجوم می‌تواند داشته باشد تهیه عکس‌هایی از ماه با هاله زیبای گرداگرد آن است که می‌تواند تصویر زیبای ماه را زیبا‌تر کند.

انتهای پیام/گ

چشم اندازی زیبا در سراوان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۸۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان

آفتاب‌‌نیوز :

روستای اورامان تخت که در منطقه اورامانات واقع شده، یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و اماکن دیدنی استان کردستان است.

رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند.

اورامان یکی از مناطق گردشگری زیبای ایران است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • خسارت بارش‌های سیل‌آسای سراوان به آسفالت معابر
  • تمدید قرارداد پرسپولیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام؛ درویش با نظر چه کسی مذاکره می‌کند؟
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • ترافیک سنگین در محور رشت - قزوین و ورودی رودبار
  • از سراوان تا پیچ شاه عباسی ترافیک ۱۲ کیلومتری داریم/مسدودی محور پونل - خلخال
  • تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه + فیلم
  • (ویدئو) رنگین کمان زیبا در آسمان تهران
  • سپاه همزاد انقلاب و سنگر مستحکم انقلاب است