Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@23:18:22 GMT

دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را؟!

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۵۹۳۲۴

دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را؟!

یک تحلیلگر سیاسی گفت: تناقض دولت در وعده و عمل زمینه سازتجمعات اعتراضی مردم شدو دشمنان و فرصت طلبان هم از آن سوء استفاده کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛دکتر حسن رحیمی روشن در گفتگو با نافع با اشاره به تجمعات و اعتراضات خیابانی روزهای اخیر در برخی شهرهای کشور اظهار کرد: دولت یازدهم با عنوان مبارزه با گرانی و کنترل تورم دست به اقداماتی زد و فعالیت هایی انجام داد که شرایط رشد تورم را در کشور کنترل نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تصریح کرد: دولت در این رویکرد خود با عنوان کنترل قیمت ها تا حدودی موفق بود اما در نقطه مقابل رکود در جامعه گسترش یافت یعنی مردم نقدینگی کمتری داشتند و معامله ای هم انجام نمیشد در نتیجه چون خرید و فروش کمتر شد قیمت ها هم بالا نمی رفت و رکود عمیق تر می شد.

 

تدوین غیر مدبرّانه بودجه ۹۷ جرقه اعتراضات مردمی

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: ۴سال ابتدایی روند کار دولت تدبیر و امید به همین منوال سپری شد و دولت عنوان می کرد که رکود از میان برداشته شده اما در حقیقت واقعیت های جامعه بیانگر این ادعا نبود.

 

وی افزود: دولت تدبیر و امید در دور دوم مسئولیت خود اقدام به تدوین غیر مدبرّانه بودجه سال۹۷   کرد که شرایط این لایحه بودجه برای جامعه شوک آور بود و به نوعی نفی همه شعارهای اقتصادی و اقدامات ۴سال قبل دولت بود و جرقه اعتراضات مردمی را ایجاد کرد.

 

حذف ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر از دریافت یارانه مردم را شوکه کرد

رحیمی روشن به وعده های دولت در زمینه کنترل قیمت ها و افزایش ۵ تا ۱۰درصدی حقوق کارمندان اشاره و عنوان کرد: علیرغم وعده هایی که داده شده بود دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ خواستار افزایش قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی تا ۵۰ درصد شد.

 

وی متذکر شد: با وجود اینکه مجلس مصوبه حذف ثروتمندان از دریافت یارانه را جهت اجرایی شدن به دولت داده بود دولت تاکنون آن را اجرایی نکرده است اما به یکباره اعلام کرد که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر را از دریافت یارانه محروم خواهد کرد که این خود شوکی دیگر برای طبقات متوسط و محروم جامعه بود.

 

موسسات مالی غیرمجاز موج دیگری در اعتراضات مردمی ایجاد کرد

این تحلیلگر سیاسی گریزی هم به اعتراضات مردم مالباخته که سرمایه خود را در مؤسسات مالی غیرمعتبر پس انداز کرده بودند داشت و بیان کرد: دولت باید تدبیری برای کنترل و نظارت بر این مؤسسات مالی غیرمجاز که یکی پس از دیگری سرمایه مردم را به یغما بردند می کرد که متأسفانه در این امر هم ناتوان بود.

 

وی تأکید کرد: تجمعات و اعتراضاتی که در شهرهای مختلف کشور صورت می گیرد نخست حاصل بی تدبیری و بی برنامگی دولت در بهبود شرایط اقتصادی جامعه است که حتی موجب اعتراض طرفداران و حامیان دولت تدبیر و امید نیز شده است.

 

روی دیگر تجمعات خیابانی، سودجویی بیگانگان است

رحیمی روشن ضمن تأکید بر این امر که روی دیگر تجمعات خیابانی این روزها در شهرهای مختلف کشور سودجویی بیگانگان است گفت: اگرچه جرقه نخست این اعتراضات و تجمعات به دلیل شرایط اقتصادی زده شد اما دشمنان و فرصت طلبان داخلی و خارجی هم این موقعیت را دستاویزی برای شعله ور کردن آتش فتنه در بین مردم و نظام قرار داده و به تحریک افراد دست زدند.

 

وی خاطرنشان کرد: خواسته های به حق مردم در مسائل اقتصادی کاملا بجا و به حق است اما در این بین سودجویان و فرصت طلبانی هم هستند که تلاش می کنند این اعتراضات را به تقابل فیزیکی و خشونت بار بین مردم و نظام تبدیل کنند و برای حصول این هدف از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

 

مردم دست از حمایت نمیکشند اگر دولت را باور کنند

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: دولت در این زمینه می تواند با شفافیت و ارائه دلایل منطقی و قانع کننده در زمینه عملکرد اقتصادی خود به کاهش تنش ها مبادرت کند.

 

وی  افزود: دولت باید با ارائه آمار و ارقام صحیح  و مبتنی بر واقعیات جامعه نسبت به شفاف سازی فضای اقتصادی و تدبیر و برنامه ریزی صحیح در جهت بهبود آن اقدام کند که به این ترتیب اگر مردم فهیم و نجیب این کشور صداقت و عملکرد دولت را به درستی درک و باور کنند در همراهی و پشتیبانی کم نخواهند گذاشت چراکه در شرایط بدتر و سخت تر از این هم تحمل و همراهی داشته اند.

 

دولت دوگانگی در حرف و عمل را کنار بگذارد

رحیمی روشن ضمن اظهار به این امر که دولت تدبیر و امید نخبه گراست و کمتر توده عامه مردم را باور دارد تبیین کرد: این رویکرد موجب ایجاد شکاف بین مردم و دولت خواهد شد بنابراین لازم است دولت دوگانگی در حرف و عمل را کنار بگذارد و تصمیمات خلق الساعه مانند گران شدن ۵۰ درصدی بنزین را به مردم تحمیل نکند.

 

وی اضافه کرد: چنین تصمیماتی نیازمند برنامه ریزی مدبرانه و اعلام عمومی است به طوری که مردم آثار مثبت  آن را از رسانه ها و نخبگان جامعه بشنوند و درک کنند که تنها در این صورت با موضوعی مانند افزایش قیمت بنزین برخورد بهتری خواهند داشت وگرنه طبعا موضع گیری و مخالفت ها افزایش می یابد.

 

بهانه دست دشمنان ندهیم

این تحلیلگر سیاسی به لزوم هوشیاری و تیزبینی مسؤولین کشور در چنین جریاناتی تأکید و تشریح کرد: همانطور که دیدیم رسانه ها و سران کشورهای غربی و آمریکایی در چنین شرایطی مردم را به تفرقه و اغتشاش تحریک میکنند و در این بین کانال های معاند نیز به این موضوع دامن میزنند و همه این رویکردها هوشیاری و اقدام به موقع مسؤولین را طلب می کند.

 

وی در پایان افزود: مردم هم باید بدانند که ثمره چنین شکاف ها و اغتشاشاتی آثاری مانند شکوفایی های کشوری مثل سوئیس را در پی ندارد و دامن زدن به تجمعات غیر قانونی ثمرات مخرّبی مانند اتفاقات سوریه را رقم میزند پس نباید با محوریت اعتراض به شرایط اقتصادی بهانه ای به دست دشمنان و فرصت طلبان بدهیم.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۹۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • حربه زنگ زده یهودستیزی