Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری، روز گذشته در گالری آ، برگزار شد که حسین میربابا به عنوان منتقد و کبوتر ارشدی دبیر این نشست بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در ابتدای این نشست، حسین میربابا با نمایش سکانس‌هایی از فیلم به واکاوی و تحلیل آن پرداخت، وی با اشاره به تشریح جهان فیلم مطابق با جهان ذهنی شخصیت ناصر که به عنوان برادر بیمار داستان بود، عنوان کرد: اگر وضعیت مفروض فیلم را وضعیتی ثابت درنظر بگیریم، جهان فیلم؛ منزل ناصر است که حضور خسرو همچون بیگانه‌ای به این جهان ضربه می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور خسرو در زندگی ناصر حضوری تروماتیک (تروماتیک به معنای جراحت بدنی شدید یا شوک بحرانی) است. او ضرباتی را وارد می‌کند که ناصر را وادار به واکنش‌هایی می‌کند که در نهایت منجر به برون فکنی روان خصمناک ناصر دارد.

وی افزود: فیلم با فانتزی ناصر آغاز می‌شود. فانتزی به معنای هوسی که دست نیافتنی است. تیتراژ فیلم یادآور صفحه گرامافون و موسیقی یک پیانوی کلاسیک ملو است. اما در انتها گویی صفحه خراب شده و موسیقی با صدای بدی قطع می‌شود و نام «برادرم خسرو» ظاهر می‌شود. خسرو سیمپتوم یا دردنشان وجود ناصر است.

وی ادامه داد: هدف اصلی فیلمساز جهان ذهنی است و نه جهان عینی. قسمت‌های اصلی خانه اعم از پذیرایی، اتاق خواب ناصر، اتاق خواب کودک که اکنون اتاق خواب خسرو است و آشپزخانه که قسمت مهمی است. ما هیچگاه اتاق زن را نمیبینیم. نگاه ناصر به همسرش نگاهی عرفی و از روی سلطه است. یکدستی تصاویر تا نیمه‌‌های فیلم نشان از سلطه ذهنی ناصر دارد. خسرو همچون بیگانه‌ای وارد جهان ناصر که شامل سلطه و سرکوب، تربیت فرزند، دخالت در کار همسر، گیردادن به رانندگی، تلاش برای سلطه بر ناصر در خانه خودش. است، می‌شود.

میربابا در ادامه با اشاره به جهان دوقطبی اثر مطابق با دوقطبی بودن خسرو، توضیح داد: آیا فیلمساز همپای بیماری مورد نظر توانسته، جهانی دوقطبی خلق کند. فیلمساز تلاش می‌کند در جای‌جای فیلمش تعریف دقیق و علمی از بیماری دوقطبی ارائه دهد؛ از توضیحات ناصر گرفته تا دکتر معالج خسرو.

وی افزود: درواقع هرچه خسرو دوروبری‌های ناصر را جذب خودش می‌کند ناصر تنهاتر می‌شود. پس یک قطب خسرو فضا را اشغال کرده و قطب دیگر ناصر در فضایی خالی و تنها رها می‌شود. این روند منجر به شیفت شخصیتی ناصر می‌شود. در نتیجه ما با دو ناصر متفاوت سروکار داریم درحالی‌که یک خسرو بیشتر نمی‌بینیم. دیالوگ‌های خسرو به ناصر زمانی‌که کادوها را بیرون می‌اندازد بسیار کلیدی است. اشاره به اینکه ناصر و خانواده‌اش عامل و مقصر بیماری او بودند و اینکه کسی شدن از نظر خسرو همانند ناصر شدن نیست.

این منتقد با طرح سوالی گفت: در ابتدا ما با جهان ذهنی کدام شخصیت مواجه هستیم؟ گویا فیلمساز آشفتگی ذهنی شخصیت اصلی را وارد روایت اثر کرده است. اینجا مسئله‌ای که در روان‌شناختی آن را به نام «پی ا وی» می‌شناسیم، پیش می‌آید. آیا اگر مثلا «پی ا وی» از دید کودک بود بهتر نبود؟ اما در نهایت «پی ا وی» متعلق به خسرو است. حضور در نظم زندگی ناصر و پس از آشنایی با جهان جدید برون فکنی ها را آغاز می‌کند.

وی به ارتباط این فیلم با سینمای اجتماعی معاصر ایران اشاره و تصریح کرد: در این فیلم جامعه با قانون و سرکوب اداره می‌شود و یک نیروی آنارشی برهمزننده‌ی نظم و منطق آن است، اما آیا ناصر میل به سلطه و تمامیت‌خواهی دارد؟ درحالی‌که درون خودش نیروی شری را نهادینه کرده که سربزنگاه بر اساس اخلاق فایده‌گرا هدف وسیله را توجیه می‌کند و دست به شرارت می‌زند؟ در پایان این فیلم ما از تاریکی به روشنایی قدم می‌گذاریم. روشنایی به معنای پرده برداشتن از حقیقت و باز هم به درون تاریکی می‌رویم اما اینبار یعنی پنهان کردن و پاک کردن حقیقت توسط خسرو.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۶۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعتی یکی از برنامه‌های خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر حسینی محراب ظهر امروز چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز کارگر که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: کارگران، همواره بزرگترین تأثیر را در صحنه‌های مختلف انقلاب داشته‌اند. موتور محرک و پیش‌برنده انقلاب و تولید، جامعه کارگری است. البته جامعه کارگری تنها نیست بلکه جامعه کارفرمایی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت کارگران در ایران و جهان، گفت: وقتی دیدگاه مکتب اسلام را درباره کار و کارگر با دیگر مکاتب مقایسه می‌کنیم متوجه تفاوت زمین تا آسمان می‌شویم. چه به‌عنوان کارفرما چه دولتی و چه عمومی، باید نگاه ارزشی دین را نسبت به کارگر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: مترقی‌ترین قانون کار در دنیا را داریم. قانون کاری که بزرگان نوشته‌اند در نگاه تطبیقی با تمام قوانین کشورها، قانون کار جمهوری اسلامی نسبت به همه کشورها مترقی‌تر است.

حسینی محراب افزود: بنای فکری امام (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به کارگر از دین خدا و قرآن گرفته شده است. این‌ها امیدواری ما نسبت به صحنه کار و کارگری است. جمهوری اسلامی مواردی را میان کارفرما، دولت و کارگر مشخص کرده است. این مثلث تشکیل شده تا مسائل جامعه کارگری و کارفرمایی که وجود دارند، حل شوند. برقراری ارتباط بین این دو یکی از کارهای ظریف است. نباید چیزی لاینحل باقی بماند. این جریان باید محقق شود که حتی بازنشسته در این قالب با ظرفیت قانونی و حقوقی، صحبت کند و مشکل را حل کند. نه اینکه کنار خیابان بایستند یا در تهران تجمع کنند. ظرفیت‌ها وجود دارد این‌ها را فعال کنید.

وی ادامه داد: در گروه ملی فولاد ۳۰۰۰ نفر مشغولند و ۳۵۰ هزار تن تولید دارد. در حالی که باید دو میلیون تن تولید داشته باشد. معلوم است وقتی کار انجام نشود، حق و حقوق نیز عقب می‌افتد و پاداش نیز پرداخت نمی‌شود.

استاندار خوزستان افزود: تمام کارگران ماهر در دنیا صاحب شغل هستند. ظرفیت استان در تربیت کارگر ماهر، دانش‌آموزان و دانشجویان ماهر باید افزایش یابد. قوی‌ترین نیرو و مدیران نفتی کسانی هستند که در هنرستان نفت درس خوانده‌اند. باید هنرستان‌های مسکن، کشاورزی، فولاد و پتروشیمی نیز راه‌اندازی شود. یکی از برنامه‌های قوی استان راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعتی است.

وی گفت: برخی دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، تازه به فنی حرفه‌ای می‌روند و مهارت می‌آموزند، معلوم است که عمر و جوانی و … عقب می‌افتد. استاندار خوزستان اضافه کرد: تمام توان استان را بسیج کردیم و بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم خریده شده و برای مقابله با توده بارشی که رگباری و شدید است، آمادگی داریم تا مشکلی برای گندم‌ها ایجاد نشود. درباره آب‌گرفتگی احتمالی نیز تقسیم کار شده است.

کد خبر 6094635

دیگر خبرها

  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • توسعه تعریف «یهودستیزی» در آمریکا چه خطراتی دارد؟
  • نباید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب دشمن را به طمع بیندازیم
  • لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی
  • کمک به فقرا به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود
  • راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعتی یکی از برنامه‌های خوزستان
  • تشدید تنش در تفلیس/ پلیس با اشک‌آور معترضان را متفرق می‌کند!
  • برگزاری همایش هفته عقیدتی سیاسی سپاه
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟