Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-04@13:47:00 GMT

علت کاهش بارندگی، گرم شدن زمین است نه هارپ

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۶۰۹۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ، کاهش بارندگی در کشور در سال جاری، این روزها به یکی از بحث‌برانگیزترین پرسش‌‌ها تبدیل شده و به در نتیجه عواملی متعددی از جمله آلودگی هوا، ریزگردها و پروژه هارپ در مظان اتهام کاهش بارندگی کشور قرار گرفته‌اند.

پرویز کردوانی، ملقب به پدر علم کویرشناسی ایران با رد احتمال تأثیر پروژه هارپ در کاهش بارندگی در ایران به تسنیم می‌گوید: اینکه هارپ و یا بارور کردن ابرها در کشورهای دیگر عامل کاهش بارندگی در ایران، شده واقعیت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلودگی هوا و ریزگردها هم بر خلاف آنچه تصور می‌شود به دلیل آنکه باعث متراکم شدن هوا می‌شوند به کاهش بارندگی منجر نمی‌شوند. علت کاهش بارندگی در ایران گرم شدن کره زمین است. گرم شدن کره سبب کاهش بارندگی در مناطق کم‌باران و افزایش بارندگی در مناطق پرباران شده به طوری که هفته گذشته در مرز آمریکان کانادا یک و نیم متر برف به زمین نشست.

وی در پاسخ به اینکه چرا ترکیه بر خلاف ایران از بارندگی قابل توجهی برخوردار است می‌گوید: بارندگی در ایران در به طور کلی حدود یک سوم بارندگی در کل دنیاست و علت آن وجود هوای پرفشار است که مانع بالا رفتن بخار آب می‌شود. هوای پرفشار، در واقع مانند بادبزن عمل کرده و رطوبت را به اطراف پخش می‌کند. در حالی که در هوای کم‌فشار، بخار آب امکان صعود دارد و به بارندگی می‌انجامد.

این جغرافیدان، با تأکید بر لزوم مدیریت آبخیزداری یادآور می‌شود: در کشور ما از یک سو سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین رفته و از سوی دیگه زمینه برای جاری شدن سیل فراهم است. بنابراین به ویژه در این شرایط که با بحران جدی آب مواجه هستیم، آنچه اهمیت دارد بهره‌برداری از بارش‌هاست تا هم کاهش سطح آب‌های زیرزمینی جبران شده و هم از خسارات سیل جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری باید با احداث سد و تأسیسات تغذیه مصنوعی، چاه و استخر، سیلاب‌ها را پیش از ورود به دشت به عمق زمین نفوذ بدهند، می‌گوید: از یک طرف برای جبران کاهش سطح آب‌های زیرزمینی چاه‌های کشاورزان را می‌بندند یا برداشت آب را برایشان محدود می‌کنند و از طرف دیگر تنها تدبیرشان در مواقع جاری شدن سیلاب، هشدار نسبت به آب‌گرفتگی است. در حالی که همین سیلاب با مدیریت صحیح، کمکی مؤثر به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی خواهد بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۶۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

از نظر کارشناسان، صدور شناسه یکتا برای هر یک از فعالان اقتصادی مزیت های بیشماری برای کشور دارد. از این طریق، دولت می تواند به افزایش نظارت هایش بپردازد و با فعالیت های زیرزمینی، کلاهبرداران، افراد متقلب و سودجو و قاچاق کالا مقابله کند. در طرف مقابل، فعالان اقتصادی قانونی از تسهیلات ویژه دولت بهره مند می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

در شرایطی که سوداگری و فعالیت های مخرب حاشیه سود بالاتری دارند، هر اقدامی که در راستای حمایت از بخش های مولد اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد، مثبت ارزیابی می شود. در همین راستا، روسای اتحادیه های صنفی تهران، روسای اتاق های استان ها و نمایندگان مجلس توصیه می کنند که فعالان اقتصادی نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

کارشناسان اعتقاد دارند، تا وقتی اقتصاد زیرزمینی بزرگی داریم، سرمایه گذاری سالم رونق نخواهد گرفت. از همین رو، به زعم آنان، هدف نهایی پروژه مجوزهای الکترونیک باید حذف همین اقتصاد زیرزمینی باشد.

در شرایطی که فعالان غیرقانونی با حاشیه سود بالا به فعالیت می پردازند و کالاهایشان را روانه بازار می کنند، هم تولیدکنندگان گلایه دارند و هم مصرف کنندگان شاکی هستند. صدور شناسه یکتا، امکان شناسایی فعالان اقتصادی قانونی و غیرقانونی را فراهم می کند و می توان با فعالیت های زیرزمینی مقابله کرد.

 مهدی ناصر، حقوقدان در ارتباط با الکترونیک محور شدن مجوزها و دریافت شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی به خبرنگار قدس تصریح کرد: قطعاً این اقدام خوبی است و به نفع کسانی است که در فضای سالم و قانونی کار می کنند. همچنین این اقدام بستری برای مقابله با فعالیت های زیرزمینی و سوءاستفاده های احتمالی فراهم می کند.

وی ادامه داد: الکترونیک شدن امور به شفافیت بیشتر منجر می شود که بستری برای مقابله با فساد و رانت به وجود می آورد. هر چقدر فضای اقتصادی کشور شفاف تر شود، به نفع همه است.

این حقوقدان درباره این موضوع که روند بسیار ساده ای برای دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: ساده سازی امور بسیار مفید است و به پیشبرد بیشتر امور کمک می کند. هر اقدامی که در راستای تسهیل امور و رونق کسب و کارها صورت بگیرد، مثبت ارزیابی می شود.

ناصری گفت: با توجه به اینکه روند دریافت شناسه یکتا بسیار آسان است، توصیه می کنیم که فعالان اقتصادی از این فرصت استفاده و برای دریافت شناسه یکتای خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: وقتی همه چیز متمرکز شود و اطلاعات فعالان اقتصادی در یک سامانه به صورت منسجم در دسترس باشد، قطعاً امکان نظارت بر فعالیت های اقتصادی و همچنین پیش بینی پذیر شدن اقتصاد برای خود مردم نیز بیشتر می شود. این موضوع به نفع مردم و فعالان اقتصادی واقعی است. و از طرفی بخش غیرمولد و غیرشفاف اقتصاد نیز متضرر اصلی شناسه واحد یکتا خواهند بود.

این حقوقدان توضیح داد: در دسترس بودن اطلاعات فعالان اقتصادی به دولت این امکان را می دهد که هر چه بیشتر جلوی سوءاستفاده ها و فسادها را بگیرد. به طور کلی، الکترونیک محور شدن امور به معنای تسریع در انجام کارها و افزایش نظارت هاست که مثبت ارزیابی می شود.

ناصری گفت: رانت و سوءاستفاده همواره از غیرشفافیت نشات می گیرد. در شرایطی که همه چیز روشن باشد و امور به صورت سامانه محور و الکترونیک پیش برود و هر فعال اقتصادی یک شناسه یکتا داشته باشد، امکان افزایش شفافیت به وجود می آید. این وضعیت به نفع کسانی است که در شرایط سالم و قانونی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: به موازات نفعی که شفاف شدن امور برای فعالان اقتصادی قانونی دارد، کسانی که به صورت زیرزمینی و بدون مجوز فعالیت می کنند، در معرض خطر قرار می گیرند. صدور شناسه یکتا برای هر فعال اقتصادی به دولت امکان می دهد که فعالان اقتصادی قانونی و غیرقانونی را شناسایی کند و جلوی فسادها را بگیرد.

ناصری در پایان تأکید کرد: به طور کلی، بنده روند الکترونیک شدن مجوزها و صدور شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی را مثبت ارزیابی می کنم. این روندها به نفع کشور است و باید به درستی پیش برود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • استمرار بارندگی‌ها در لرستان
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟