Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 264 هزار تن ظرفیت جذب، فرآوری، نگهداری و عمل آوری محصولات خام کشاورزی در سال جاری در این استان ایجاد شد.

رضا باجلان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ظرفیت به منظور جذب فرآوری و نگهداری محصولات خام کشاورزی با ایجاد 26 واحد صنایع تبدیلی با اعتباری بالغ بر 550 میلیارد ریال در استان مرکزی مرکزی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با ایجاد این واحدها برای 276 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با ایجاد این واحدها هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی، فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی برای 2 میلیون و 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در استان فراهم شد و زمینه اشتغال برای سه هزار و 500 نفر در این حوزه ایجاد شده است.
باجلان افزود: با ایجاد این صنایع مشکلی برای ذخیره سازی، فرآوری و نگهداری محصول خام کشاورزی در استان مرکزی وجود ندارد و تنها مشکل این بخش نبود بازار فروش برای محصولات کشاورزی است.
وی خاطر نشان کرد: از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی ایجاد شده در سال جاری چهار واحد در حوزه صنایع تبدیلی دامی، چهار واحد در حوزه تولید خوراک دام و طیور، چهار واحد در حوزه صنایع تبدیلی باغی و 14 واحد در حوزه جذب، فرآوری و نگهداری محصولات زراعی است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: این واحدها با هدف افزایش ارزش افزوده در تولیدات محصولات کشاورزی در زمینه های مختلف بسته بندی تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، خوراک دام و طیور، تولید شیره انگور، روغن زیتون، سبزیجات و تولید انواع مرکبات و سیلو نگهداری غلات ایجاد شده است.
باجلان گفت: از مجموع ظرفیت صنایع تبدیلی ایجاد شده در سال جاری، 110 تن آن در زمینه نگهداری و ذخیره سازی گندم است که با ایجاد این سیلوها ظرفیت ذخیره سازی گندم استان مرکزی به 600 هزار تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با ایجاد این میزان ظرفیت ذخیره سازی گندم هم اکنون مشکل نگهداری گندم در فضاهای رو باز و سیلوها که ضایعات این محصول استراتژیک را به همراه داشت از بین رفته است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری صدور 45 فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی در حوزه های مختلف دامی، زراعی و باغی در استان گفت: بهره برداری از این واحدها نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.
باجلان پیش بینی کرد: بهره برداری از این واحدها زمینه جذب و نگهداری 140 هزار تن محصولات خام کشاورزی در استان مرکزی فراهم کرده است و برای 600 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی می شود.
وی تعداد واحدها های نیمه کار صنایع تبدیلی استان مرکزی را 80 واحد عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این واحدها زمینه جذب و نگهداری برای 440 هزار تن محصولات خام کشاورزی در استان فراهم شده است و برای یک هزار و 300 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۶۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از هشتم اردیبهشت  با حضور تاجران و بازرگانان خارجی از ۱۰۰ کشور و حدود ۸۰۰ شرکت ایرانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافته و استان کرمان نیز توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته است. 

غرفه استان کرمان در سالن ۴۱B  نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ دایر شده و پنج شرکت بومی، محصولات خود را در زنجیره‌های ارزش راهبردی گیاهان دارویی، مس، خرما، فرش و پسته به هیات‌های داخلی و خارجی ارائه می‌دهند. 

در حوزه نوآوری و محصولات جدید زنجیره ارزش خرما با تولید سرکه خرما و شکر خرما در نمایشگاه رونمایی شده است. 

محصولات شرکت مس شهید باهنر  در حوزه زنجیره ارزش ویژه تولید صنایع دستی،  اولین بار در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شده است. 

در حوزه گیاهان دارویی نیز شرکت‌های فعال این حوزه، محصولات خود را اعم از دمنوش‌های مختلف و محصولات آرایشی و بهداشتی تولید شده از گیاهان دارویی که زنجیره ارزش آنها کامل شده عرضه کرده‌اند. 

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در گروه‌های کالایی صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی و آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی تا ۱۲ اردیبهشت در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.   

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران