Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوالی ظهر روز گذشته خود را به دانشگاه رساندم، از نحوه کنترل ورود و خروج‌ها معلوم بود حراست دانشگاه بهتر از روز شنبه عمل می‌کند؛‌ چیزی که روز شنبه به چشم می‌آمد این بود که افرادی میدان‌داری می‌کردند که نه دانشجوی دانشگاه تهران بودند و نه حتی دانشجو. از کنار دانشکده حقوق که رد شدم نشریه‌ای نظرم را جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک نشریه تک‌برگی دانشجویی با تیتر درشت «چپ هم نیستید» در کنایه‌ای به برخی تجمع‌کنندگان روز شنبه نوشته بود: «مارکسیسم به زباله‌دان تاریخ پیوست. شما هم... .» اشاره این نشریه به برخی لیدرهای تجمع روز شنبه است که بین دانشجویان دانشگاه تهران به جریان نئومارکسیست‌ها مشهورند. نشریه دیگری نیز که در حوالی مسجد توزیع می‌شد به این موضوع اشاره کرده بود که چپ‌های علوم اجتماعی محوریت اغتشاشات در دانشگاه تهران را برعهده داشته‌اند. این نشریه با تیتر دیگر «سنگ، ‌باتوم، ‌سنگ»‌ در زیرتیتر نوشته بود: «آنچه قبل از حضور دانشجویان مقابل سردر جریان داشت.»

یک نشریه دیگر هم در حال توزیع بود؛ نشریه‌ای که با روتیتر «اعتراضات اجتماعی مردم همزمان با جشن تولد 25 سالگی سیاست‌های نئولیبرالی در جمهوری اسلامی»‌ در تیتری درشت نوشت «شورش درآمد».

این نشریه با بیان اینکه مشاور اقتصادی حسن روحانی -که هم در معاونت سازمان برنامه و بودجه در دهه 70 حضور داشته است- باعث و بانی وضعیت امروز اقتصادی است،‌ نوشت: «گرانی اما تنها بخشی از دستپخت شور این آشپز در تقریبا سه دهه مدیریت اقتصادی در کشور است! فساد بشقاب دوم این دستپخت شور است که در سیاست‌های تعدیل اقتصادی به‌طور خاص درخصوصی‌سازی‌های اجباری به وقوع می‌پیوندد.» از گفت‌وگوهای دانشجویان مشخص می‌شود آنچه ظهور و بروز اجتماعی پیدا کرده است، ‌عقبه تئوریک هم دارد. گروهی که دیروز در مسجد دانشگاه تهران جمع شده بود هم معترض اجرایی‌شدن سیاست‌های اقتصاد لیبرالی بودند و هم منتقد رفتارهای چپ‌گرایانه!

گروهی دیگر اما در محوطه دانشکده هنر دانشگاه تهران حضور داشتند گهگاهی شعار «نان کار آزادی» سر می‌دادند اما معلوم بود در میان‌شان اختلاف‌هایی هم وجود دارد به‌طوری که هرازچند گاهی وقتی تعدادی قصد داشتند شعارهای تند و ساختارشکنانه روز شنبه را تکرار کنند از لابه‌لای جمعیت افرادی معترض می‌شدند.

یک دانشجو در کنارم ایستاده بود و در توضیح این اقدام می‌گفت:‌ «شعارهایی که توسط برخی لیدرهای این جریان در روز شنبه سر داده شد باعث یک فاصله‌گذاری میان دانشجویان و اینها شد و به‌نوعی فضا روشن شد.»

او ادامه داد: «قاطبه دانشجویان از مشکلات مردم باخبر هستند چراکه خودمان هم میان آنها هستیم؛ ‌وقتی تخم‌مرغ گران می‌شود من دانشجو هم آن را حس می‌کنم اما دلیل نمی‌شود پشت جریانی حرکت کنم که ته آمال‌شان بازگشت به عقب و مارکس است.»

یک دانشجوی دیگر هم می‌گفت: «اگر روز شنبه شعارها سیاسی نمی‌شد فضا برای پیگیری مطالبات اقتصادی فراهم بود اما با رادیکال شدن فضا دیگر هزینه پیگیری مطالبات معیشتی بالا رفت.»

اذان ظهر در محوطه پخش می‌شود. جمعیت صحن مسجد را پر کرده است. پس از نماز بیانیه‌ای از تریبون مسجد قرائت می‌شود. در بخشی از آن تاکید شد: «مطالبات مردمی و پاسخگویی مسئولان، جزء جدایی‌ناپذیر یک نظام مردم‌سالار دینی است، ولی این امر باید از مجاری خود پیگیری شده و هوشیار که عده‌ای فرصت‌طلب و آشوبگر، از این مطالبات به‌حق، سوءاستفاده نکرده و خواست به‌حق مردم را منحرف نکنند و بر موج تخریب و حیله دشمنی سوار نشوند.»

نماز ظهر و عصر که خوانده می‌شود جمعیت حاضر در مسجد دانشگاه تهران به سمت سردر دانشگاه تهران حرکت می‌کند؛ شاید بیش از 500 نفر در این راهپیمایی حضور دارند. یک شعار نظرم را جلب می‌کند:‌ «چپ راست فتنه‌گر، علیه کار و کارگر!» رنگ و بوی شعارها کاملا با روز شنبه متفاوت بود و دیگر خبری از شعارهای ساختارشکنانه علیه نظام نبود. دانشجویان با شعارهای «مدیر بی‌کفایت، مایه ننگ ملت»، «تورم، گرانی، بلای جان ملت»، «فتنه‌گر حیا کن مستضعف رو رها کن»، «اختلاسا کم بشن گرونیا حل میشن»، «برجام رو پله کردن، مردم رو زله کردن» و «این است صدای ملت، نه اختلاس نه ذلت» به طرف سردر دانشگاه تهران آمدند.

حالا بخشی از مردمی که از خیابان انقلاب رد می‌شدند هم کنار سردر آمده و با دانشجویان همراه شدند. یکی از عابران که لباس کارگری به تن دارد دست‌نوشته جالبی را به دانشجویان نشان می‌دهد: «ترامپ آدمکش؛‌ برائت برائت.»

دانشجویان دانشگاه تهران شروع به صحبت می‌کنند و از دولت می‌خواهند که صدای اعتراضات اقتصادی مردم را بشنوند. یک دانشجو خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید صدای مردم خیابان نوار نیست و اینها را ستاد رقیب به خیابان نیاورده است. این دانشجویان برای جلوگیری از تکرار وقایع روز شنبه تاکید کردند که تا نماز مغرب و عشاء کنار سردر خواهند ماند. نمی‌گذارند بار دیگر کسی از مطالبات به‌حق مردم ماهیگیری سیاسی کند.

منبع: فرهیحتگان

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۶۸۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر مردم غزه از دانشجویان آمریکایی

مردم غزه با در دست گرفتن پلاکارد، از دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکایی تشکر کردند؛ چراکه رژیم صهیونیستی خواستار اخراج این دانشجویان شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، اعتراضات دانشجویان جهان به ویژه آمریکا علیه رژیم صهیونیست و حمایت از مردم مظلوم غزه همچنان ادامه دارد. 

 مردم در شمال و مرکز غزه نیز از دانشجویانی که در دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنگ غزه اعتراض کرده‌اند، قدردانی کردند.

در دیرالبلاح، در مقابل بیمارستان شهدای الاقصی، پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی تابلوهایی را در دست داشتند که حاوی پیام‌هایی بود که شامل «متحد علیه نسل‌کشی»، «کشتار کودکان باید متوقف شود» و «به مبارزه برای عدالت ادامه دهید». میشد. 

دکتر سعد ابوشاربان به سی‌ان‌ان درباره وصف حس و حالش از حمایت‌های مردم جهان گفت که با تماشای تصاویر معترضان در کشورهای دیگر انگار «بر فراز ماه» بوده است. زیرا این بدان معناست که «در سرتاسر جهان انسان‌هایی هستند که می‌دانند الان اینجا در نوار غزه چه می‌گذرد».

فلسطینیان غزه چند روزی است که از معترضان آمریکایی حمایت می‌کنند. در چند اردوگاه آوارگان در فلسطین در روز چهارشنبه، کودکانی نیز دیده شدند که تابلوها و بنرهایی با نام دانشگاه‌های مختلف آمریکا که در آن تظاهرات حامی فلسطین برگزار شده است، در دست دارند که روی آن نوشته شده بود: «از همبستگی شما متشکرم!»

نادیا الدیبس، مادری که فرزندانش بنرهایی را پشت سر او در دیرالبلاح در دست داشتند، به سی ان ان گفت که از «دانشجویان شجاع» دانشگاه‌های آمریکا به خاطر همبستگی آنها با غزه و درخواست آتش بس تشکر می‌کند.

وی گفت: جمعیت‌های عرب زبان به ما اهمیتی نداده‌اند، در حالی که دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا با ما احساس همدردی می‌کنند، خونی را که از مردم ما می‌ریزد، ساختمان‌های ما که بر سرمان آوار میشود و بچه‌های ما که زندگی‌شان ویران می‌شود را احساس کرده‌اند... هزاران سپاس از آنها.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمربند انسانی معترضان آمریکایی برای دفاع از غزه/«ما آزاد نیستیم!»
  • کمربند انسانی معترضان آمریکایی برای غزه/ «ما آزاد نیستیم!»
  • تشکر مردم غزه از دانشجویان آمریکایی
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران برتر کشور شد
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران «برتر کشوری» شد
  • ادعای حامیان رژیم اسرائیل: جورج سوروس پول اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا را می‌دهد!
  • پلیس نیویورک وارد دانشگاه کلمبیا شد؛ ماموران ده‌ها نفر را بازداشت کردند
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تبدیل به پادگان نظامی شد؛ ترامپ خوشحال شد