Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عاشورا، چگونه و چرا؟!»

نویسنده: محمدعلی جاودان

ناشر: مطیع، چاپ اول 1394

گردآورنده: موسسه ایمان ماندگار

142 صفحه، 6000 تومان

****


حرکت و قیام حضرت اباعبدالله‌‌الحسین کاری از نوع انقلاب‌های لیبرالیستی یا کمونیستیِ روزگار ما که از سر اتفاق به ثمر نرسیده، و یا از نوع کودتاهای نظامی که از بدِ حادثه شکست خورده، نبوده است؛ و اصولاً با این گونه جریانات تشابهی نداشته و نمی‌تواند در یک ردیف قرار گیرد و مقایسه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام ابعاد این قیام، براساس وظیفه شرعی و بر مدار تقوا استوار است. اما تشریح و تبیین این قیام و تفاوت آن با اتفاقات مشابه و نیز پاسخ به سوالاتی که پیرامون این قیام مطرح می‌شود، همه و همه نیازمند ژرف‌نگری، تامل بر شرایط حاکم در آن زمان و نیز مداقه بر روی گفتار و اعمال امام حسین علیه‌السلام است.

در تفسیر و تحلیل تاریخ وحوادث تاریخی، بهترین روش، بدست آوردن دلیل یا دلایل هر تفسیر و تحلیل از متن حوادث است؛ زیرا ساختن و پرداختن تفسیر تاریخی، بدون دلیل مستند هم سهل است و هم از اعتبار خالی است. خوشبختانه حوادثی که در دوران قیام امام حسین رخ داده و سخنانی که از آن حضرت در توجیه قیام خودش، بجای مانده بهترین و دقیق‌ترین تفسیر و تحلیل از قیام عاشورا را بدست می‌دهند. آنچه امام عمل کرده بودند و آنچه در علت و دلیل اصلی قیام خود گفته بودند، به‌خوبی همه چیز را روشن می‌کند و جواب لازم برای همه سوالات ما را در بردارند.

کتاب «عاشورا، چگونه و چرا؟!»، کتابی مختصر از آیت‌الله محمدعلی جاودان است که به همت موسسه ایمان ماندگار به چاپ رسیده است. ایشان با ذکر وقایعی که قبل از عاشورا رخ داد و تحلیل متن این حوادث، سعی دارند تا بجای تحلیل‌های موهوم و هدف‌دار که توسط افراد و گروه‌های مختلف برای توجیه مسلک و مرام خودشان ارائه می‌شود، دلیل کار امام حسین را از بین شواهد تاریخی و سخنان امام، پیدا کنند و به برخی سوالاتی که پیرامون این نهضت عظیم در ذهن‌ها وجود دارد، پاسخ دهند.

استاد جاودان در پیشگفتار کتاب می‌نویسند: «مباحث این نوشته سال‌ها پیش در یک سخنرانی عرضه شده بود، همان زمان‌ها یکبار تکثیر یافت؛ اماپس از آن فراموش شد. از آن زمان تا کنون همواره آرزو داشتم فرصتی دست دهد، نقایص آن سخنرانی ناچیز برطرف گردد تا شاید لیاقت نشر دیگری پیدا کند ... امیدوارم که این رساله کوچک و ناچیز بتواند برای دو پرسش اساسی مربوط به واقعه کربلا اندک جوابی داشته باشد و بتواند تا حدی روشن کند که واقعه عاشورا چگونه و چرا اتفاق افتاده و بانی عظیم آن چگونه و چرا آن بلای بزرگ را به تن خریده است؟»

آیت‌الله جاودان ضمن بیان خلاصه‌ای از اتفاقاتی که برای امام از مدینه تا کربلا رخ داد، به توصیه‌های افراد مختلفی که امام را دیدند – از جمله محمد بن حنفیه، عبدالله بن عباس، ابن زبیر و طرماح بن عدی بن حاتم- و نیز واکنش امام به این توصیه‌ها می‌پردازند. کوشش مولف این است که نشان دهد آن چه حضرت اباعبدالله را به حرکت و قیام وادار کرد تشکیل حکومت و به دست آوردن پیروزی در نبردی بر سر قدرت نبوده است؛ زیرا با تحلیل اوضاع معلوم می‌شود که اولاً چنین اهدافی دست نیافتنی بوده است، و ثانیاً مولف اثبات می‌کند که در آن شرایط، حرکت به دنبال حکومت طبق ضوابط قانونی- شرعی درست وصحیح نبوده است. سپس به وجه ایجابی نهضت پرداخته‌است و با بیان دلایل مختلف، این نهضت را نهضتی اسلامی، در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر و برای اصلاح جامعه معرفی می‌کند.

استاد جاودان در همان ابتدای کتاب، در جواب اینکه چرا امام تن به چنین امر به معروف و نهی از منکر گران و خونینی داده‌است، به‌اجمال می‌نویسد: «اولاً حکومت وخلافت یزید یک بدعت بزرگ بوده‌است که امام ناگزیر بوده آن را برنتافته و در برابر آن قیام کند، و ثانیاً جایگاه خلافت، به‌جایگاهی «شبه خدائی» تبدیل شده بود و امام ناگزیر بوده با قیام و شهادت خود افسون این انحراف بزرگ را باطل نماید.»

مولف معتقد است که تبدیل جایگاه خلافت به جایگاه شبه خدایی، موضوعی است که به‌تدریج در جامعه اسلامی پدید آمده بود و برای این موضوع اهمیت زیادی قائل است و شواهد متعدد تاریخی که گواه بر این امر است، آورده‌است.

پایان‌بخش کتاب هم بیان آثار و نتایج قیام امام است. در این بخش مولف ضمن بیان اتفاقات بعد از قیام امام حسین، همراه شدن اهل بیت امام را در این نهضت، امری حکیمانه و دوراندیشانه می‌داند که باعث شد خون امام پایمال نشود. از مهمترین نظرات مولف در بیان نتایج قیام امام حسین، بیان این نکته است که حتی اگر امام به حکومت می‌رسید، باز هم به هدف اصلی و اساسی خود نمی‌رسید و تنها خون امام حسین بود که می‌توانست چنین اثربخشی‌ای داشته باشد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد