Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@16:40:48 GMT

ساخت سامانه اندازه‌گیری شدت تشعشات امواج رادیویی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۱۵۸۰

ساخت سامانه اندازه‌گیری شدت تشعشات امواج رادیویی

متخصصان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق به بومی‌سازی سامانه اندازه‌گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی برای نخستین بار در کشور شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۶ به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، سامانه اندازه‌گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی به درخواست و حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با هدف رفع وابستگی کشور در تامین نیازمندی‌ به این تجهیزات از خارج کشور ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ساخت سامانه بومی «اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیسی و الکتریکی برای پایش حد تشعشعات تجهیزات بی‌سیم»، علاوه بر جایگزینی نمونه‌های خارجی با داخلی، رفع نگرانی مردم از اثرات امواج الکترومغناطیسی و تشعشات رادیویی در آینده نزدیک با محصولات بومی امکان‌پذیر خواهد شد.

این سامانه برای نخستین بار به دست پژوهشگران داخلی طراحی، ساخت و راه اندازی شده است و به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای این فناوری در دنیا مطرح شده است.

تاکنون تجهیزات اندازه‌گیری میدان پرتوهای رادیویی، توسط شرکت‌های خارجی ساخته می‌شد که نیازمندی‌های کشور نیز از طریق آنها تامین می‌شد، اما طراحی و ساخت نمونه‌ صنعتی آن، کشور را در این زمینه خودکفا کرده و باعث تامین ارزان‌تر و سریع‌تر به همراه خدمات پس از فروش بهتر شده است.

مراکز و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی که متولی نظارت بر فرکانس و توان انتشاری تجهیزات مخابراتی هستند و یا تضمین‌کننده حفظ سلامت فردی و اجتماعی در مقابل تشعشعات محیطی هستند، می‌توانند از این تجهیزات اندازه‌گیری استفاده ‌کنند.

با توجه به الزام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص نظارت بر شدت تشعشعات رادیویی در سطح کشور از نظر ایمنی و بهداشت تشعشعات، نیاز به این سامانه بومی در سطح وسیع در آینده وجود خواهد داشت.

علاوه بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بخش‌هایی نظیر مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها، مدارس، مهد کودک‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، مراکز پرجمعیت، فضاهای عمومی و پرتردد نیز به عنوان کاربران این سامانه مطرح خواهند بود.

این سامانه دارای پنج پروب شامل اندازه‌گیری در میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی در فرکانس‌های مختلف است. برای میدان‌های الکترونیکی دو پروب شش گیگاهرتز و ۱۸ گیگاهرتز و برای میدان‌های مغناطیسی دو پروب در ۳۰ مگاهرتز و ۱۰۰ مگاهرتزی طراحی و ساخته شده است. همچنین به طور مجزا یک پروب جهت اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی تلفن همراه نسل‌های GSM، ۳G و LTE طراحی و ساخته شده است.

از جمله مزایای این سامانه ایجاد، پیاده سازی و راه اندازی سایت پایش، کنترل و نمایش مرکزی است که قابلیت تجمیع و ذخیره اطلاعات اندازه گیری شده در داخل کشور را داراست و امکاناتی نظیر به‌روز رسانی و همچنین امکان نمایش اطلاعات برای کاربران خاص و کاربران عمومی را نیز دارد. نحوه محاسبات و متوسط‌گیری از کل انرژی تابشی مطابق استانداردهای ملی و جهانی بهداشت تشعشع است.

سامانه مذکور یک گیرنده و اندازه‌گیر امواج الکترومغناطیسی است و فاقد هر گونه تشعشع رادیویی است. این سامانه بسیار کم مصرف است، به گونه‌ای که تنها با یک سلول خورشیدی کوچک می‌تواند به صورت شبانه روزی اطلاعات شدت میدان را جمع‌آوری و ثبت کرد و سپس اطلاعات جمع‌آوری شده را از طریق شبکه ارتباط سیار به مرکز کنترل، پایش و نمایش ارسال کند.

با توجه به بومی‌سازی تجهیزات مذکور امکان هرگونه تغییر در ساختار پروب‌های اندازه گیری با قابلیت باند گزینی مناسب برای فرکانس‌های رادیویی مورد استفاده در کشور نیز وجود خواهد داشت.

علاوه بر این، بسترهای تست لازم جهت انجام کالیبراسیون تجهیزات نیز در محل پژوهشگاه و در آزمایشگاه‌های همکار مجموعه مستقر در دانشگاه‌ها ایجاد شده است؛ این سامانه در حال گذراندن تست‌های نهایی تایید نمونه در سازمان انرژی اتمی است.

با توجه به دستیابی کشور به این فناوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) با هماهنگی و همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال آینده با تجاری سازی محصول، تولید انبوه این سامانه را در برنامه‌های خود قرار داده است.

با تولید این محصول علاوه بر صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، گام‌های مثبتی در خصوص ایجاد اشتغال نیز برداشته خواهد شد؛ این پروژه از جمله مصادیق عملی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۱۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران

مهدی چمران پیش از آغاز دویست و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز یک فوریت مصوبه تکمیل طرح آب و فاضلاب شهر بررسی می‌شود. برای تمدید این مصوبه یک فوریت ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به سامانه پایش مصوبات شورا گفت: این سامانه پیش از این در شورا پایه‌گذاری شده بود اما متوقف ماند و امروز از این سامانه رونمایی خواهد شد و کل مصوبات بعد از پایش در این سامانه بارگذاری و در دسترس قرار خواهد گرفت. 

چمران ادامه داد: در جلسه امروز همچنین گزارش سه ماهه حساب درآمد و هزینه شهرداری توسط خزانه دار شورای شهر ارائه خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به مفقود شدن یکی از کارگران خدمات شهری منطقه ۱۵ در پی بارش باران تصریح کرد: این کارگر زحمت کش برای بازگشایی مسیر وارد نهر شده است که متاسفانه تا این لحظه هنوز پیدا نشده است و امیدواریم هر چه سریعتر پیدا شود البته در این مواقع کارگران باید با امنیت کار کنند.

چمران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حصارکشی درون پارک لاله گفت: هنوز مشخص نیست برای چه موضوعی این کار انجام شده است. براساس آنچه که پرسیده شده است پس از جشن های ماه رمضان احساس شده که در آنجا نیاز به چنین فضایی وجود دارد.

وی افزود: البته قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود و ما هم اجازه چنین کاری نمی دهیم. هنوز طرحی آماده نشده است و به شورا ارائه نشده است.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در شورای شهر دوره سوم مصوبه ای داشتیم که در بوستان های بزرگ می توانند برای خدمات مورد نیاز بوستان، ساخت و ساز انجام دهند که این موضوع نیز تنها محدود به کتابخانه و مسجد شد که آنهم باید طرح هایش در هیئتی که قرار داده ایم مصوب شود و به این ترتیب ساخت و ساز اگر از ملزومات پارک باشد به شرط عدم قطع درخت امکان دارد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در واکنش به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قراردادهای حمل و نقل در سفر زاکانی؛ شهردار تهران به چین محرمانه است یا خیر؟ گفت: قرارداد را هر عضوی خواسته در اختیارش قرار گرفته است. قراردادها محرمانه است و انتشار آن مشکل امنیتی دارد اما زیر نظر متخصصین وزارت امور خارجه و بانک مرکزی منعقد شده است.چنین قراردادی در سال ۹۶ نیز وجود داشته و مورد خاصی ندارد. در ساخت واگن‌ها تکنولوژی به کشور وارد می‌شود و این تفاوتی مترقی است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پارک قیطریه و تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ای که زیر آن خوابیده است! انتقاد روزنامه فرهیختگان از دوقطبی سازی شهرداری تهران در جریان مسجدسازی در پارک قیطریه

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات و تجهیزات حمایتی به خانوارهای آسیب دیده شفتی
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • حضور ۱۱۰ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران
  • پیگیری وضعیت اقلام و تجهیزات منوریل در گمرکات کشور
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران
  • چمران: قرار نیست درختی در محدوده پارک لاله قطع شود
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی