Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- تامین زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارومیه طی سال های اخیر بسیاری از مسئولان امر را به اندیشه ورزی در خصوص هوشمندسازی این شهر واداشته است تا بهبود کیفیت زندگی، توسعه اقتصادی و توجه به محیط زیست در آینده این شهر کلید بخورد.

به گزارش ایرنا امروزه رشد روز افزون تکنولوژی، سطح زندگی جوامع بشری را دچار تغییر و دگرگونی کرده و امکانات جدیدی با عنوان زیرساخت های شهر هوشمند را در جامعه رواج داده است که با استفاده از آنها شرایط زندگی در سطح بالاتری قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با اشاره به اینکه توسعه پایدار اقتصادی به عنوان یکی از اهداف شهر هوشمند تعریف شده است، گفت: هوشمندسازی شهر ارومیه در زمان حاضر دارای اتاق فکری متشکل از اساتید دانشگاهی و برخی از مسئولان ذیربط است.
قاسم جلیلی نژاد با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این زیرساخت های لازم برای هوشمندسازی را در ارومیه مهیا کرده است، افزود: این اتاق فکر در حال برنامه ریزی برای تامین انرژی هوشمند، جا به جایی هوشمند، زیرساخت هوشمند سرویس‌های عمومی، بهداشت و سلامت هوشمند و موارد مشابه است.
به گفته وی تاکنون 15 تفاهم نامه در زمینه فناوری اطلاعات در این استان منعقد شده است که هوشمندسازی چراغ های شهری و توسعه فیبر نوری از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: هوشمندسازی، شهر ارومیه را از مشکلاتی چون آلودگی، تخریب محیط زیست، مصرف بالا انرژی، ترافیک و موارد مشابه رها می سازد.
وی در مورد دیگر مزیت های شهر هوشمند، اظهار کرد: استفاده از شهر هوشمند موجب کاهش هزینه‌ و افزایش کیفیت زندگی و در نهایت افزایش بهره ‌وری می شود و در ارومیه به دنبال عملیاتی سازی آنها هستیم.
وی با بیان اینکه در سیستم‌های هوشمند میزان مصرف انرژی مد نظر قرار می گیرد و آن را با بازدهی بیشتری مدیریت می‌کند، گفت: با استفاده از الگوی‌های مناسب می توان در راستای کاهش آلودگی‌ها گام برداشت.
به گفته وی جا به جایی هوشمند گزینه ای در راستای مقابله با ترافیک شهری است و از الزامات شهر هوشمند به حساب می رود.
وی ادامه داد: در بخش سلامت هوشمند نیز می‌ توان به سرویس‌ های درمان هوشمند اشاره کرد که استفاده از آن هزینه‌ها را کاهش می دهد و بین فعالان صنعت بهداشت و درمان ارتباط موثری برقرار می‌کند.
وی ادامه داد: یک شهر زمانی هوشمند است که بتواند زیرساخت های فیزیکی را با زیرساخت‌ هایIT، اجتماعی و شغلی مرتبط کند تا هوش جمعی را به شهر وارد کند.
به گفته وی برای هوشمندسازی لازم است تا تمام مجموعه های شهری مانند سازمان ها، شرکت ها، دانشگاه ها، مجموعه ها و حتی خود شهروندان هوشمند باشند که از مجموعه تمام این موارد سیستم بزرگی تشکیل می شود که به آن شهر هوشمند می گویند.
به گفته وی ایجاد بسترهای فیبر نوری در سطح شهر، پیاده سازی اینترنت عمومی، دسترسی به اینترنت پرسرعت در خانه ها و مراکز اداری و تجاری، محتوای مناسب، تعامل بین دستگاه های حاکمیتی، فرهنگ سازی و افزایش سطح اطلاعات مردم از جمله ملزومات تحقق شهر هوشمند به حساب می آید.
وی افزود: اینترنت اشیا جز جدایی ناپذیر شهر هوشمند بوده و در حقیقت نقطه واصل بین کاربر با دنیای مجازی و دنیای واقعی به حساب می آید که بدون آن فرد نه می تواند گزارشی از محیط پیرامون خود را دریافت کند و نه می تواند تاثیری بر پارامترهای بیرونی داشته باشد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارومیه نیز گفت: ایجاد بسترهای فناوری اطلاعات جهت استفاده در امورات مختلف مدیریت شهری و راه اندازی طرح های هوشمندسازی از اهم اهداف این سازمان است.
یاسر اسدپور ادامه داد: ارومیه در حال حاضر جزو پنج شهر پایلوت کشور در امر هوشمندسازی است و برای تحقق آن باید حمل و نقل هوشمند، ساختمان هوشمند، شهر هوشمند، حکومت هوشمند و اقتصاد هوشمند در جامعه رواج داده شود.
وی با اشاره به اقدامات این سازمان، اظهار کرد: راه اندازی نرم افزار یکپارچه شهرسازی ارومیه در جهت جلوگیری از اتلاف وقت یکی از مهمترین اقدامات این بخش است که با اجرای آن تمام اطلاعات شهرداری با یک اتوماسیون مرتبط می شود تا دسترسی به اطلاعات تهسیل و از اتلاف وقت جلوگیری شود.
وی ادامه داد: اکثر دستگاه های اجرایی خدمات خود را الکترونیکی ارائه می دهند و در خود شهرداری نیز شهروندان با مراجعه به سایت شهرداری ارومیه می تواند از سامانه هوشمند این شهر استفاده کند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارومیه اظهار کرد: نرم افزار کمیسیون حفاری های شهر ارومیه از ابتدای آذر سال جاری فعال شده است و تمامی شرکت های متقاضی حفاری می توانند از این نرم افزار نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.
وی افزود: نرم افزار املاک نیز تا پایان سال در ارومیه به بهره برداری می رسد تا یک قدم دیگر در راستای هوشمندسازی شهر ارومیه برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: شهروندان برای دریافت برخی از خدمات از جمله پرداخت عوارض شهرداری می توانند به صورت غیر حضوری و از سایت شهرداری اقدام کنند.
وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات مهمترین گام در راستای شفاف سازی امورات است و با برخورداری از آن دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست.
وی با بیان اینکه ابزارهای فناوری اطلاعات نقش اساسی را در هوشمند سازی شهری دارد، گفت: آسایش عمومی مردم، جلوگیری از هدر رفت هزینه ها، شفافیت امورات مالی، مدیریت ترافیک، کاهش سفرهای درون شهری و جلوگیری از آلودگی هوای شهر از اثرات هوشمندسازی شهر است.
مدیر دفتر فناوری اطلاعات شرکت توزیع برق آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه یکی از ملزومات هوشمندسازی در بخش انرژی استفاده از صفحه های نمایش خانگی میزان مصرف است، اضافه کرد: راه اندازی کنتورهای هوشمند موجب بهبود مصرف، کمتر شدن هزینه ها و بهبود تولید می شود.
مسعود محمد حسنی ادامه داد: مصرف زیاد به اقتصاد و محیط زیست لطمه می زند و در سایه هوشمندسازی می توان مصرف را کنترل کرد.
به گزارش ایرنا امروزه فناوری اطلاعات به عمده‌ترین محور تحول و توسعه تبدیل شده و دستاوردهای ناشی از آن چنان با زندگی مردم عجین شده است که بی توجهی به آن اختلال عظیمی در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می‌آورد.
شهر هوشمند شهری است 24 ساعته که امور شهری در تمام شبانه‌روز در آن جریان دارد و شهروندان می‌توانند از طریق اینترنت در هر زمان و هر مکانی به اطلاعات و خدمات آموزشی، تجاری، رفاهی و اداری دسترسی پیدا کنند.
یک شهر هوشمند بهتر از یک شهر سنتی می‌تواند به چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت واکنش نشان دهد و دولت ها نیز با بهره‌گیری موثرتر از منابع می‌توانند هزینه‌ها را پایین بیاورند، کیفیت زندگی را ارتقا دهند و نیاز نسل‌های آینده را برآورده کنند.
8135/ 3072
** گزارش: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری

محسن افشار با اشاره به مشکلات موجود در شهرک پیشاهنگی گفت: افزایش ارتقاء امنیتی در این منطقه امر واجب و مهمی است که در این خصوص مدیریت شهری با اختصاص زمین جهت احداث کلانتری در شهرک پیشاهنگی آماده همکاری است.

وی با اشاره به نیازهای این شهرک ادامه داد: در این زمینه توافق‌هایی نیز حاصل شده است. همچنین احداث فضای سبز برای این منطقه در دستور کار قرار داشته و اعتبار لازم برای احداث دیده شده است.

 افشار با اشاره به برنامه‌های پیش رو بیان کرد: احداث فضای سبز در شهرک رضوانیه و منطقه باسکول هم در دستور کار بوده و در بودجه سال جاری نیز اعتبار آن دیده شده است. علاوه بر این احداث پارکینگ طبقاتی، فرهنگسرا و بازار روز در مناطق سه گانه از دیگر مواردی است که اعتبار احداث آنها در بودجه دیده شده و در دستور کار این شورا است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای خط ویژه بی آر تی، سالن ورزشی در شهرک پیشاهنگی، ارتقای سیاسی، جمع آوری آب‌های سطحی و احداث زمین بسکتبال و چمن مصنوعی از دیگر برنامه‌های پیش رو است که طرح‌های اولیه آن نیز آماده شده و پس از بررسی‌های نهایی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه خدمات عمومی و درمانی در کمالشهر گفت: واگذاری زمین و همکاری در ساخت بیمارستان کمالشهر و همچنین جانمایی و تهیه زمین برای احداث مصلی از جمله اقداماتی است که توسط شورا در حال پیگیری است.

وی گفت: امیدواریم سایر نیازهای شهری کمالشهر با توجه به بافت جمعیتی و ویژگی خاص منطقه‌ای و صنعتی آن در طی برنامه‌های پیش رو با مساعدت سایر مراکز مرتبط تحقق بیشتری داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی بررسی شد
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین
  • مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت، به خودرو‌ها آسیب می‌زند