Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@21:11:09 GMT

نابسامانی در سیستم نوبت دهی پزشکان در خدابنده

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۵۶۰۷

نابسامانی در سیستم نوبت دهی پزشکان در خدابنده

وضعیت پذیرش و ویزیت بیماران در بیمارستان امیرالمومنین و مطب های شهرستان خدابنده نامناسب بوده و باعث انتظار مُفرط و اتلاف وقت بیماران شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اشراق24، نابه‌سامانی در نوبت‌دهی مطب پزشکان و زمان انتظار طولانی، ارایه نشدن خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آن‌ها از جمله مشکلات‌ بیماران در شهرستان خدابنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شلوغ بودن اتاق انتظار مطب‌ها، دادن نوبت‌های طولانی مدت، طول کشیدن زمان انتظار تا ویزیت بیمار توسط پزشک، فرستادن چند بیمار به طور هم زمان به اتاق معاینه، رعایت نکردن حق بیمارانی که از قبل نوبت گرفته‌اند و خروج ناگهانی پزشک از مطب به دلیل پیشامدهای اورژانسی در بیمارستان از دیگر مشکلاتی است که بیماران با آن‌ها مواجه هستند.

خواهش برخی بیماران برای اخذ نوبت در کوتاه‌ترین زمان، ایجاد تنش میان منشی و بیماران، شلوغی بیش از حد مطب، طول کشیدن زمان انتظار و حتی خوابیدن برخی بیماران روی صندلی‌ها سبب ایجاد حس نامطلوبی در مراجعه‌کنندگان به مطب پزشک می‌شود.

شلوغی مطب‌ها و انتظار بیماران در خدابنده

یکی از شهروندان نیز با انتقاد از وضعیت نوبت‌دهی در مطب پزشکان گفت: بسیاری از پزشکان با وجود درآمد بالا از سیستم‌ها و روش‌های جدید نوبت‌دهی مانند نوبت‌دهی اینترنتی استفاده نمی‌کنند و هر وقت هم که تماس تلفنی گرفته می‌شود، فرایند نوبت‌دهی را منوط به حضور فیزیکی بیمار در مطب می‌دانند.

یک شهروند دیگر گفت: برخی از پزشکان متخصص شهرت خوبی نزد مردم دارند و به همین دلیل هم بیماران ترجیح می‌دهند به آن‌ها مراجعه کنند همین امر سبب شلوغی مطب‌ها می‌شود. 

ضعف فرهنگ و یک پارچه نبودن سیستم نوبت‌دهی

بر اساس پژوهشی که با موضوع "مشکلات نوبت‌دهی مطب‌های خصوصی پزشکان از دیدگاه منشی‌ها و پزشکان" انجام شد و نتیجه‌ آن در مجله‌ "بهداشت و توسعه" انتشار یافته ضعف فرهنگی، نبود یک‌پارچگی سیستم نوبت‌دهی، ناآگاهی بعضی از مردم و مشکلات دسترسی از مهم‌ترین مشکلات نوبت‌دهی در مطب‌های خصوصی عنوان شده است.

حضور نیافتن به موقع پزشک در مطب و باورهای غلط مردم از دیگر مشکلات شناسایی شده در حوزه‌ درمان است، در این پژوهش آمده است: به نظر می‌رسد بهترین روش نوبت‌دهی، استفاده هم‌زمان از دو شیوه‌ اینترنتی و تلفن گویاست و با ابداع یک شیوه‌ نوبت‌دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه‌سازی مردم هم‌چنین ملزم شدن تمام مطب‌ها به استفاده از این سیستم، می‌توان بسیاری از مشکلات نوبت‌دهی را برطرف کرد. 

 منشی‌ مطب‌ها نیز در این موضوع سخنانی دارند، یکی از آنان در گفت‌وگو با خبرنگار اشراق24 اظهار داشت: برخی بیماران بدون نوبت قبلی مراجعه می‌کنند و مطب به واسطه‌ حضور ایـن گـروه شلوغ می‌شود و از طـرف دیگـر افـرادی کـه نوبـت داشته‌اند بعد از زمان‌ تعیین‌ شده‌ می‌آیند و توقع دارند به مجرد حضور در مطب ویزیت شوند.

وی از جمله دلایل نابسامانی در نوبت‌دهی و ویزیت بیماران را کمبود نیروی متخصص، توزیع نامناسب پزشکان متخصص، مراجعه‌های غیرضروری به پزشکان متخصص و فوق تخصص عنوان کرد.

رسیدگی به اعتراضات مردمی 

 بیگدلی مسئول واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان خدابنده اظهار داشت: مراجعات مردمی در مورد مسائل مرتبط با امور درمانی را می‌توان در چند حوزه‌ صنفی و درمانی تقسیم کرد. 

وی گفت: اغلب مراجعه‌کنندگان از نحوه‌ برخورد بعضی‌منشی‌ها و یا عدم نوبت‌دهی مناسب گلایه‌مند هستند که در این موارد با تذکرهای شفاهی در مرتبه‌های ابتدایی مشکل برطرف می‌شود اما در صورت تکرار و حجم زیاد گلایه‌مندی افراد از یک پزشک بر طبق قانون کمیسیون ماده‌ 11 دانشگاه علوم پزشکی ضمن اخظار کتبی در پرونده‌ پزشک خاطی نیز درج می‌شود. 

مسئول‌ واحد نظارت بر درمان شبکه‌ بهداشت خدابنده از بازرسی و سرکشی نامحسوس بازرسان شبکه‌ بهداشت از وضعیت مطب پزشکان خبر داد و افزود: رسیدگی مطلوب به وضعیت بیماران، تکریم مراجعه‌کنندگان، بررسی صحت و مؤثر بودن نسخه‌های پزشکی از جمله موارد قابل بررسی در حوزه‌ درمان است.

وی با بیان اینکه واحد نظارت‌ بر درمان شبکه‌ بهداشت آماده پاسخ‌گویی به عموم مردم است اظهار داشت: بر طبق قانون تعزیرات حکومتی مسائلی هم‌چون عدم رسیدگی مطلوب پزشکان، دریافت هزینه‌های بیشتر از تعرفه، طبابت بدون اخذ مجوز و خارج از تخصص  پس از دریافت شکایت از سوی مردم رسیدگی و با متخلفان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۵۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران

«شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از داروهای خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی بویژه در سه ماه نخست می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آن ها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولاً زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • سفارش غذای شرکتی آنلاین در کترینگ دنا
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج