Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبوری از صحاری ایران، سفرنامه ای است که به قلم یک جغرافیدان اتریشی در مورد مناطق کویری ایران نوشته شده است. در این کتاب به شگفتی های بسیار زیاد کویر ایران اشاره شده است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان امروزه جهان بسیار پیشرفت کرده است و افراد به راحتی از این سوی دنیا به ان سوی دنیا سفر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشرفت تکنولوژی و سهولت سفر موجب شده است که  امروزه نوشتن  سفرنامه بسیار کاهش یابد .در زمان های گذشته ایرانیان زیادی همچون ناصر خسرو سفرنامه می نوشتند و این سفرنامه ها امروز مورد توجه محققان تاریخ قرار گرفته است .
هنگامی که سخن از سفر به میان می آید همه افراد دوست دارند به مکان های سرسبز و زیبا سفر کنند اما سفر به کویر و آشنایی با شگفتی های برای  من همچون معجزه بود .
کتاب عبور از صحاری ایران نوشته آلفونس گابریل پزشک و جغرافیدان اتریشی , سه بار به کویرهای ایران سفر کرد و پنج سفرنامه در این زمینه نوشت. کتاب عبور از صحاری ایران معروفترین آنها است .مترجم این کتاب فرامرز نجد سمیعی می باشد .
در این کتاب به شگفتی های بسیار زیاد کویر اشاره شده است به عنوان مثال شاید هیچ کسی باور نکند که در کویر امکان بارش برف به صورت دانه های درشت  وجود دارد.یکی از دیگر از شگفتی های کویر این است که نمی توانی بر روی هیچ یک  از موقعیت زمینی همچون تپه های برای تشخیص موقعیت  جغرافیایی استفاده نمایی  چون تپه های شنی به صورت شن های  روان کویری مدام در حرکت هستند .مزیت دیگری که سفرنامه الفونس گابریل نسبت به دیگر سفرنامه نویسان همچون سون هدن سوئدی و مارکو پلو دارد این است که نام شهرهای کویری با اسم امروزی آنها ذکر شده است ,به جای آنکه جملات بسیار طولانی را برای توصیف یک مکان بکار ببرد از تصاویر و عکس استفاده کرده است و همچنین برخلاف مارکوپلو که عقاید ایرانیان را  به نقد کشانده است در این خصوص آلفونس گابریل قضاوتی مبنی بر صحیح بودن و یا اشتباه بودن عقاید  کسانی  که با او همراه بوده اند نکرده است .
الفونس گابریل علاقه بسیار زیادی داشت که بتواند از مرکز کویر ایران عبور کند که در طول  زندگی ایشان این امر  میسر نشد .
 الفونس گابریل به علت اینکه جغرافیدان بوده است به خوبی موقعیت های جغرافیایی را در کتاب عبور از صحاری ایران  برای مخاطب توصیف کرده است .کتاب نثر روان و ساده ای دارد و  برای تشخیص هر یک موقعیت ها و مکان ها از عکس استفاده نموده  است .در این کتاب به اداب و رسوم افرادی که همراه الفونس گابریل بوده اند اشاره شده است .
آلفونس گابریل در خصوص کویر می گوید :"کویر کسی را که یکبار گرفتار افسونش شده است رها نخواهد کرد ".


انتهای پیام /
 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۵۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور ۶ هزار کیلومتر رودخانه از مناطق شهری و روستایی

محمدحسن نامی در ستاد پیشگیری و هماهنگی فرماندهی عملیات پاسخ به بحران لرستان اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور واگذار نکردن کار به شرکت‌های خصوصی است.

او با بیان اینکه رودخانه‌های کشور باید لایروبی شود، اضافه کرد: توجه به حفظ خاک و منابع آبی باید به‌صورت ویژه در اولویت قرار بگیرد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: ۱۴۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد و حجم بالایی از این مقدار معادل بیشتر از ۶ هزار کیلومتر از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند.

نامی با تأکید بر بررسی اصلاح مسیر رودخانه‌های کشور یادآور شد: منابع آبی امکان ورود به کشور را دارد، اما جایگزین‌کردن خاک امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی ارتفاعات زاگرس و البرز در کشور، بیان کرد: شخم‌زدن عمودی خاک را از بین می‌برد و بالای تراز ۲۰۰ باید درخت کاشته شود تا پوشش گیاهی حفظ شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه کشور‌های پیرامون ما در حال افزودن به فضای سبز هستند، تاکید کرد: توجه به فضای سبز باید در سطح کشور پیگیری شود.

نامی با بیان اینکه ایران هزار و ۶۴۸ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، گفت: ۴۰۲.۵ کیلومتر از این مقدار رودخانه است، اما سهم رانش ایران از عراق بیشتر است.

او خاطرنشان کرد: هشت هزار هکتار زمین در صورت اصلاح مسیر رودخانه‌های هم‌مرز با کشور‌های همسایه به کشور باز می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • گل گهر سیرجان ۲ - ۲ استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند
  • عبور باور نکردنی یک خودرو از خیابان آب گرفته در شهر دبی (فیلم)
  • تصمیم عجیب بایرنی‌ها: در هر وضعیتی گل می‌خواهند!
  • دستگیری ۲ شکارچی در پارک ملی/ ۲۷ فشنگ چهار پاره کشف شد
  • سیراب شدن کویر کرمان در بهار
  • تولید فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن عبور کرد
  • پرچم ایران بر دستان کودکی در قلب کویر طبس به حمایت از عملیات وعده صادق + فیلم
  • موج سنگین سامانه بارشی در بخش نگین کویر
  • عبور ۶ هزار کیلومتر رودخانه از مناطق شهری و روستایی
  • تونل‌های انتقال آب چهارمحال و بختیاری را به کویر تبدیل می‌کنند