Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-20@11:22:27 GMT

برج‌های دیدنی کبوتر ایران

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۷۲۲۵

برترین‌ها: در قرون ۱۶ و ۱۷ به خصوص در دوران سلطنت صفوی، مردم ایران تعداد کبوترخانه های زیادی می‌ساختند. کود کبوتر بهترین کود برای محصولاتی مثل طالبی بود که صفویان علاقه زیادی به آن داشتند. برج‌های کبوتر با هدف جذب کبوتر‌ها ساخته می‌شد تا بتوانند در آن‌ها لانه بسازند و کودشان برداشت شود.     این برج‌ها با آجر ساخته می‌شدند و با گچ و آهک روی هم قرار می‌گرفتند و جزء بهترین کبوترخانه هایی بودند که در سرار جهان ساخته می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نقطه اوج کبوترخانه ها، اصفهان حدود ۳۰۰۰ برج کبوترخانه داشت. امروزه حدود ۳۰۰ کبوترخانه در حومه شهر  باقی مانده که نیاز به تعمیر دارند. کود‌ها و موادشیمیایی مدرن باعث شده اند این ساختمان‌های باشکوه بلااستفاده شوند و بدون نگهداری رو به ویرانی روند.     یک برج کبوتر معمولی، استوانه‌ای شکل است و از آجرهای خشتی خام، گچ و آهک ساخته می‌شود. قطر آن‌ها از ۱۰ تا ۲۲ متر متغیر است و ارتفاعشان به ۱۸ متر یا بیشتر می‌رسد و می‌توانند تا ۱۴۰۰۰ کبوتر را در خود جای دهند.     از آنجا که بسیاری از حیوانات کبوتر‌ها را شکار می‌کنند، این برج‌ها به شکل یک قلعه غیرقابل نفوذ ساخته می‌شدند که کبوتر‌ها را از شکارچیان حفظ می‌کردند. اندازه کوچک ورودیها مانع ورود پرندگان بزرگی مثل شاهین، جغد، کلاغ و … به داخل کبوترخانه می‌شد.       فضای داخلی طرح شطرنجی دارد که به شکل یکنواخت تمام دیوار‌ها را پوشانده و کبوتران می‌توانند در آن‌ها لانه بسازند. لانه‌ها تقریبا ۲۰ در ۲۰ در ۲۸ سانتیمتر هستند. دیوار‌ها به سمت داخل شیب دارند که اجازه می‌دهد فضولات کبوتر‌ها مستقیما در گودال جمع آوری مرکزی بیفتد که کف کبوترخانه قرار دارد. درهای برج هم سالی یکبار باز شده و کود‌ها برداشت می‌شدند.     چیدمان شطرنجی لانه‌های کبوتر استفاده کارآمدی از فضا بود و در حالی که تعداد حفره‌ها را حداکثر می‌کرد، وزن و مصالح استفاده شده در ساختمان را به حداقل می‌رساند. دیوارهای داخلی با قوس‌های داخلی، سقف طاق ضربی، راه پله‌های مدور و حائل‌های داخلی و خارجی تقویت می‌شدند. به ندرت در ساخت این برج‌ها از چوب استفاده می‌شد و علیرغم سنت طولانی که ساخت و ساز آن‌ها دارد هیچ دو کبوترخانه‌ای شبیه هم نیستند.     کبوتر‌ها برای سکونت در این برج‌ها اسیر نمی‌شدند یا آموزش نمی‌دیدند بلکه به صورت غریزی جذب می‌شدند. غذا برای این پرندگان فراهم نمی‌شد و آن‌ها در طول روز به دنبال آب و غذا بیرون می‌رفتند و شب‌ها به برج بازمی گشتند. فضولات کبوتر‌ها عمدتا به عنوان کود استفاده می‌شد، اما در صنعت چرم سازی و تولید باروت هم استفاده می‌شدند.       از ۳۰۰ برجی که امروزه در اطراف اصفهان باقی مانده، ۶۵ برج در فهرست میراث ملی ثبت شده اند. برخی از آن‌ها با وجود دیوار‌ها شکسته و سقف‌های فروریخته، هنوز کبوترهای وحشی را به سوی خود جلب می‌کنند.            

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۷۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوستالوژی؛ کنترل توپ دیدنی رونالدینیو در تمرین میلان / فیلم

یادی می کنیم از کنترل توپ دیدنی رونالدینیو، اسطوره برزیلی سابق میلان در تمرین این تیم.

دانلود (0.8MB)

دیگر خبرها

  • دیدنی های امروز؛ از انتخابات هند تا تظاهرات ضداسراییلی
  • غیور مردان ایران گنبد آهنین اسرائیل را به لانه سست عنکبوت مبدل می کنند
  • نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)
  • تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران (فیلم)
  • لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران (فیلم)
  • مهارت دیدنی تبدیل ناخن گیر به یک چاقوی زیبا و کاربردی (فیلم)
  • کلیپ دیدنی از شهید سردار سرلشکر زاهدی
  • نوستالوژی؛ کنترل توپ دیدنی رونالدینیو در تمرین میلان / فیلم
  • سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • سد کجکی سرریز کرد در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)