Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@02:24:57 GMT

گل دومین ماده مخدر مصرفی در میان دانش آموزان

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۸۳۷۸

گل دومین ماده مخدر مصرفی در میان دانش آموزان

خبرگزاری شبستان:سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۵، شاهد افزایش مصرف مواد به ویژه ماده مخدر گل در بین دانشجویان و دانش‌آموزان بودیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دوم سخنان خود گفت: آمار جمعیت دانشجویی در سال 92 نشان می دهد که سوءمصرف مواد مخدر  در جمعیت دانشجویی وابسته به وزارت علوم 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد و جمعیت دانشجویی وابسته به وزارت بهداشت و درمان 1.6 درصدبوده است. در سال ۹۵، شاهد افزایش مصرف مواد به ویژه ماده مخدر گل در بین دانشجویان و دانش‌آموزان بودیم،با اقداماتی که در زمینه کانون های همیاران سلامت و روان دانشجویی انجام شد از شش ماهه دوم سال 95 شاهد کاهش مصرف گل در دانشجویان هستیم. همچنین در خصوص رتالین و ترامادول سال 94-95 نسبت به سال 90 افزایش قابل توجهی نداشتیم و فقط گل افزایش یافته بود.

 

افشار در ادامه تصریح کرد: در مصرف مواد در جمعیت دانش آموزی در طول 20 ساله گذشته از رقم نیم درصد به یک درصد رسیدیم، طبق آخرین آمار و اطلاعات دو درصد از جامعه دانش آموزی ما (مقطع متوسطه) تجربه حداقل یک بار مصرف مواد را داشتند. توانمندسازی مقطع دوم متوسطه از سال 94 و 95 را آغاز کردیم. توانمند سازی دانش آموزان در اساسنامه معلمان تدوین، تصویب و ابلاغ شد و قرار بود در قالب 500 هزار تا یک میلیون نسخه چاپ و در اختیار کلیه معلمان و مدارس کشور قرار بگیرد. طبق آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش در هشت ماهه امسال حدود 230 هزار کتاب در مراکز سراسر کشور توزیع و تدریس می شود.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه غربالگری جمعیت دانش آموزی یکی از اقدامات خوب و مهم ما در آموزش و پرورش بود، افزود: این طرح گروه های در معرض خطر را مشخص و به مراکز مشاوره انتقال می دهد، تعداد معدودی را هم که اگر مشکل سوءمصرف مواد داشته باشند را به بهترین مراکز وابسته به وزارت بهداشت، معرفی و تحت درمان قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به تدوین آیین نامه نحوه حمایت از معتادان بی بضاعت برای درمان  تصریح کرد:محوریت این آیین نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. قرار است کلیه معتادان بی بضاعتی که بضاعت درمان و خدمات کاهش آسیب را ندارند، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از طریق سازمان بهزیستی آنها را تحت پوشش و حمایت قرار دهد.

 

وی ادامه داد: کلیه مراکز دولتی وابسته به وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی تکلیف قانونی دارند که با بیمه انعقاد قرارداد کنند، متاسفانه ما از عملکرد مراکز دولتی راضی نیستیم، تعدادی انجام داده بودند و تعداد معدودی هم انجام نداده بودند به ویژه دانشگاه های سه گانه تهران بزرگ در خصوص انعقاد قرارداد مراکز دولتی خود با بیمه تاخیر داشتند، هنوز هم این کار در تهران صددرصد اجرایی نمی شود. ما پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد، شما هم به مردم اطلاع رسانی کنید.

 

وی ادامه داد: در خصوص مراکز خصوصی هم سازمان بیمه سلامت مکلف است حداقل با 10 درصد از مراکز خصوصی انعقاد قرارداد کند، این 10 درصد را بعضی ها سقف در نظر می گیرند ولی این 10 درصد کف است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سن گرایش افراد به مواد مخدر اظهار کرد: در این زمینه دو مطلب بسیار مهم وجود دارد که متاسفانه این دو مطلب گاهی مواقع موجب سردرگمی مردم و خبرنگاران می شود، یک موضوع، موضوع سن اعتیاد و دیگری سن شیوع مصرف اعتیاد است، ما شاهدیم که دایما می گویند سن اعتیاد پایین آمده ولی به این صورت نیست، مطالعات نشان می دهد که سن اعتیاد 21 تا 24 سال است اما سن شیوع مصرف در کشور ما برای افراد مختلف متفاوت است.

 

افشار ادامه داد: با توجه به افزایش میزان مصرف گل در معتادان متاسفانه سن شیوع مصرف گل را در سن پایین تر شاهد هستیم، در جمعیت دانش آموزی 15 تا 17 سال به هیچ عنوان سن شیوع اعتیاد تلقی نمی شود. شیوع مصرف ماده خاصی مانند گل در سنین پایین رخ می دهد. طبق طرح ارزیابی سوءمصرف سال 94 در مقایسه با سال 90 میزان شیوع شیشه در کشور ما به شدت پایین آمده است یعنی از رقم 26 درصد به 8 درصد رسیده است و گل دومین ماده مصرفی که در سنین پایین تر شروع می شود و دلیل آن تغییر الگوی مصرف شیشه و تحولات بین المللی که دایما معتادان در حال تغییر الگوی مصرف خود هستند، می باشد.

 

وی ادامه داد: میزان وابستگی گل بین 4 تا 8 برابر ماری جوانا است، گل اعتیادآور است ولی اعتیادآوری آن مانند شیشه و حشیش نیست، سن شیوع اعتیاد در مصرف گل کاهش یافته است.

 

وی تصریح کرد: در 8 ماهه سال جاری تعداد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف موادمخدر 1988 نفر بوده است. این در حالی است که در سال 95 تعداد این مرگ و میرها 2106 مورد بوده که حکایت از 5.6 درصد کاهش است.

 

افشار با اشاره بهNPS‌ ها در کشور اظهار کرد: حدود 739 نوع ماده NPS توسط سازمان ملل در دنیا شناسایی شده است اما اینها عمومیت ندارند ،هر کدام از آنها مربوط به یک نقطه جغرافیایی خاص هستند. در سال 95 و 96 گزارشاتی نسبت به وجود و توزیع ماده مخدر دستمال در یک شهرستان و در یک محل داشته‌ایم اما به کل کشور تعمیم پیدا نکرد چرا که تولید این ماده مخدر در خارج از کشور صورت می‌گرفت اما اطلاع‌رسانی رسانه ملی در این خصوص موجب تشویش اذهان عمومی شد.

 

وی ادامه داد:متاسفانه در فضای مجازی دچار یک هجمه بسیار جدی بودیم، خانواده ها در خرید دستمال کاغذی در تردید بودند اینگونه اطلاع رسانی توسط رسانه ملی باعث تشویش اذهان عمومی می شود و از سوی دیگر برخی از افراد که در سنین کنجکاوی قرار دارند ممکن است به این سوق پیدا کنند که این کیک چه ویژگی ای دارد، اگر نیاز به اطلاع رسانی باشد ما خودمان اطلاع رسانی خواهیم کرد، به شما احتمال می دهیم در مورد NPS ها در سطح تجاری و در حد اینکه توسعه یافته باشد در کشور نداریم. این به این معنا نیست که نباید هوشیار باشیم بلکه باید هوشیار باشیم کما اینکه ما در زمینه پیشساز در کمیته مقابله با عرضه در گمرک و نیروی انتظامی اقدامات و برنامه ریزی های خوبی انجام دادیم.

 

وی گفت: مواد NPS‌ ها بسیار خطرناک هستند و میزان ماده موثر آنها که اعتیادآور می باشند اصلا قابل قیاس با مواد فعلی نیستند.

 

 افشار اظهار کرد:‌بحث درمانی ذهنی معتادان متجاهر دستگیرشده بسیار مهم است چرا که بحث درمان جسمی آنها ظرف سه ماه به وضعیت خوبی می‌رسد اما دستگاه‌هایی نظیر شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی که باید مراکز جامع توانبخشی و بازاجتماعی معتادین بهبودیافته را فراهم کنند اقدامات مناسبی را انجام ندادند.

 

وی افزود: سرانه پیشگیری از موادمخدر در دنیا به ازای هر نفر 20 دلار است این در حالی  است که این سرانه در ایران متأسفانه فقط نیم دلار است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر 20 درصد بودجه طرح‌های اجرایی در کشور را متقبل شده و 80 درصد بودجه آن طرح‌ها هم توسط تفاهمنامه‌های اجرایی آن دستگاه‌ها با سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود اما وقتی بودجه‌ای وجود ندارد این 80 درصد بودجه باید از کجا تأمین شود؟

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۸۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات پلیس علیه مواد مخدر در کیش

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ «فرج نظری» در تشریح جزئیات این خبر افزود: طرح آرامش در شهر همزمان با سراسر کشور از ۱۸ اردیبهشت و به مدت ۲ روز در جزیره اجرا می‌شود.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،وی ادامه داد: در این طرح که با محوریت فرماندهی انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش، با حمایت سازمان منطقه آزاد و با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش و شبکه بهداشت اجرا می‌شود، معتادان متجاهر و ولگرد پس از جمع آوری و انجام غربالگری، برای درمان به مراکز ماده ۱۵ (کمپ ترک اعتیاد) بندرعباس اعزام می‌شوند.

وی همچنین از جمع آوری ۵۸ معتاد متجاهر در کیش طی ۶ طرح اجرا شده پیشین خبر داد.

دیگر خبرها

  • الزام ادارات به تامین بخشی از برق خود با انرژی های تجدید پذیر و بورس انرژی 
  • کشف بیش از ۲ تن انواع مواد مخدر در لرستان
  • عملیات پلیس علیه مواد مخدر در کیش
  • هویت تهدیدکنندگان دی‌ماریا: تروریست‌های مواد مخدر
  • ضرورت حفظ حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و فرهنگیان
  • اژه‌ای: حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان باید حفظ شود
  • حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود
  • پشت پرده بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور چه بود؟ | ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک | یکی از اعضای این باند در عروسی اش شاباش میلیاردی گرفت
  • البرز با ۲۱۴ میلیون تردد دومین استان پرتردد کشور شد
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟