Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکو – ایرنا – ریاست دوره ای اتحادیه کشورهای مستقل همسود از اول ژانویه 2018 ( برابر 11 دی ماه ) از روسیه به تاجیکستان رسید .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک تاجیکستان ، دولت تاجیکستان برنامه ریزی کرده است در دوره ریاست خود در اتحادیه کشورهای مستقل همسود - مشترک المنافع- همکاری در حوزه های نظامی و فنی ، امنیتی و فرهنگی را در اولویت این اتحادیه قرار دهد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توسعه پایدار و ارتقای رفاه حال مردم منطقه آسیای مرکزی از جمله اولویت های فعالیت تاجیکستان در دوره ریاست در اتحادیه کشورهای مستقل همسود اعلام شد .
نعمت الله حکمت الله زاده وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی تاجیکستان در این ارتباط گفت : در قالب توسعه پایدار و بهبود رفاه حال مردم در وهله اول دسترسی مردم مناطق خشک آسیای مرکزی به آب تمیز و نیز تامین همه ساکنان این منطقه با نیروی برق نسبتا ارزانتر پیش بینی شده است .
در این حال امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در اجلاس غیررسمی اخیر سران دولت های عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع در مسکو اعلام کرد : این کشور در سال 2018 میلادی در راستای تقویت همکاری های نظامی و فنی و حل مسایل امنیتی در آسیای مرکزی تلاش خواهد کرد .
ریاست دوره ای اتحادیه کشورهای مستقل همسود در سال 2017 میلادی برعهده روسیه بود .
اتحادیه کشورهای مستقل همسود در سال 1991 میلادی بلافاصله در پی فروپاشی شوروی سابق از سوی روسیه ، بلاروس و اوکراین تاسیس شد .
در حال حاضر روسیه ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، تاجیکستان و ازبکستان عضو این نهاد بین المللی هستند .
گرجستان در پی درگیری های نظامی سال 2008 این کشور و روسیه و به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی مسکو ، در سال 2009 به عضویت در این اتحادیه پایان داد .
همچنین اوکراین بعنوان ناظر در این اتحادیه حضور دارد .
آساق ** 337** 1579* انتشار : مرضیه فاتحی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به مصادره اموال روسیه در غرب هشدار داد و گفت در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، مسکو بر اساس اصل متقابل عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که در صورت مصادره دارایی‌های روسیه توسط غرب، روسیه بر اساس اصل متقابل در روابط بین الملل عمل خواهد کرد و حق پاسخ متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد.

براساس گزارش‌ها، دولت آمریکا متحدان خود را برای بهره‌برداری غیر قانونی از دارایی‌های خارجی روسیه تحت فشار قرار داده است.

نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده است که «جو بایدن» رئیس جمهورآمریکا سران گروه هفت را تحت فشار قرار داده تا طرح استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تأمین مالی اوکراین را تا زمان نشست ماه ژوئن نهایی کنند.

به نوشته راشاتودی، انگلیس و کانادا هر دو از مصادره دارایی‌های دولتی مسدود شده روسیه برای تأمین ارتش اوکراین و بازسازی آن حمایت می‌کنند، اما دو کشور فرانسه و آلمان هنوز در این باره ملاحظاتی دارند.

بیشتر دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا و عمدتاً در مرکز تهاتر یوروکلیر مستقر در بلژیک قرار دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات اروپا نگرانند یک اقدام بیش از حد و بدون توجیه قانونی در این خصوص ممکن است موقعیت یورو را به عنوان یک ارز ذخیره تضعیف کند و آسیب جدی به شهرت اتحادیه اروپا وارد کند.

همچنین روسیه مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ثروت ملی خود را غیرقانونی دانسته و هشدار داده است که هرگونه اقدام برای در این زمینه مجرمانه است و بدون پاسخ نمی‌ماند.

«جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا هم پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن و متحدانش به دنبال گزینه‌هایی برای بهره برداری از دارایی‌های مسدود شده روسیه خواهند بود. وزیر خزانه داری آمریکا همچنین روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای به رویترز گفت که هر اقدامی نیاز به یک دلیل محکم قانونی دارد.

یک روزنامه ایتالیایی نیز به تازگی گزارش داد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر موضوع استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه، به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار، برای بازسازی اوکراین را در نشست مجازی گروه هفت مطرح کرده، اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مصادره احتمالی آن هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

کد خبر 6082890

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو
  • روسیه مسئولانش را از سفر به خارج حتی به کشورهای دوست منع کرد
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • سانچز: برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تلاش می‌کنیم