Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چهار خزنده سمی و کمیاب شامل' افعی زنجانی، افعی البرزی و افعی شاخدار و گرزه مار' است و در مناطق کوهستانی زنجان زیست می کنند.
وی با بیان اینکه انواع مارهای سمی، غیرسمی و نیمه سمی در نقاط مختلف این استان زیست می کنند اظهار کرد: 'یله مار و سوسن' و 'پلنگی، شتری و آتشی' به ترتیب از مهم ترین نوع مارهای نیمه سمی و غیرسمی این استان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رمضانی افزود: این خزندگان برای از بین بردن و تعادل جوندگانی چون موش و گونه های مضر، بسیار مفید هستند و برای تغذیه از پرندگان، جوندگان، پستانداران و ماهیان کوچک و مارمولک ها، تغذیه کرده و سم آنها در تهیه دارو و سرم کاربرد دارد.
وی تصریح کرد: شناسایی مارهای سمی از غیرسمی و نیمه سمی برای افرادی عادی، سخت و مشکل است اما در کل برای تشخیص مارهای سمی می توان به 'مثلثی بودن سر، داشتن گردن و پولک های کوچک سر، عمودی بودن چشم و کم تحرک بودن' اشاره کرد و مارهای نیمه سمی نیز دارای دندان سمی در قسمت خلفی دهان هستند.
رمضانی تاکید کرد: این خزندگان در اصل جانوران خطرناکی نیستند اما هنگام احساس خطر و سلب فرصت فرار، به منظور دفاع از خود به محرک کننده حمله می کنند.
وی با اشاره به اینکه مارها اگر بطور عمد و غیرعمد تحریک نشوند در صورت فراهم بودن فرصت اقدام به فرار می کنند گفت: این خزندگان نقش مهمی در کنترل جمعیت جوندگان و برخی حشرات دارند و با توجه به اینکه این گونه ها منبع غذایی خوبی برای مارها هستند بنابراین با شکار آنها مزارع را از وجود چنین آفت هایی پاک می کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود در ایران بیش از 21 گونه مار سمی و نیمه سمی و 35 گونه مار غیر سمی و بیش از پنج گونه مار دریایی وجود دارد.
این مارها به اسامی مختلفی چون 'افعی البرزی، افعی پلنگی،افعی زنجانی، افعی تکابی، افعی آذربایجانی، افعی دماوندی، طلحه مار، یله مار، تیرمار، آلوسر، کورمار، مارشتری، مار درفشی، مار پلنگی، گرگ مار، گوند مار، لوس مار، سیاه سوجه، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی، مار خالدار، کک مار، کوتوله مار، کلیپر آبی، مار گورخری، مار خاکی' نامیده می شوند.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۹۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی طبیعت در نخستین دیدار نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نخستین دیدار مرحله نیمه نهایی بیست و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال آقایان بین تیم‌های طبیعت تهران و ذوب آهن اصفهان برگزار شد. طبیعت با نتیجه ۸۴ بر ۷۴ به پیروزی رسید و سری این بازی‌ها ۱ بر صفر به نفع طبیعت شد.   جوردن استیون با ۴۱ امتیاز، ۲ ریباند، ۷ پاس گل و کارایی ۳۲ بهترین بازیکن این دیدار بود.   تیم‌های شهرداری گرگان و مهرام تهران نیز در مرحله نیمه نهایی لیگ برتر در حال رقابت هستند و سری این بازی‌ها ۲ بر صفر به سود تیم شهرداری گرگان است.

دیگر خبرها

  • پیروزیمان غیرممکن شد/اصلا بازی نکردیم
  • لیگ برتر بسکتبال| پیروزی طبیعت بر ذوب‌آهن در نخستین دیدار مرحله نیمه‌نهایی
  • پیروزی طبیعت در نخستین دیدار نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال
  • طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند
  • لیگ برتر بسکتبال، طبیعت از سد ذوب‌آهن گذشت
  • لیگ برتر بسکتبال| طبیعت از سد ذوب‌آهن گذشت
  • سهم چهار درصدی موتورسواران از تصادفات استان زنجان
  • طارم، نگین سبز زنجان
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان