Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@16:37:38 GMT

احتمال شکست تلسکوپ جیمز وب چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۷۹۸۹۱

احتمال شکست تلسکوپ جیمز وب چقدر است؟

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ جیمز وب یک تلسکوپ فضایی بسیار پیشرفته است که در صورت موفقیت در مراحل پرتاب و استقرار به عنوان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان شناخته خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده جیمز وب با استفاده از طول موج بلند نارنجی- قرمز نور مرئی و از طریق نور مادون‌قرمز با طول موج مشخص کیفیت بی‌نظیری را ارائه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 این تلسکوپ با همکاری سازمان‌های فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال ساخت است. تلسکوپ جیمز وب که یک ابزار جانشین برای تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر است قرار است تا سال ۲۰۱۸ تکمیل و به وسیله موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب حداقل  ۱۰۰ بار از هابل تیزبین‌تر است و قادر است به زمان پدیداری کیهان و انفجار بزرگ نگاه کند تا در نهایت از رازهای ناگشوده کهکشان‌های اولیه، پیدایش ستارگان، اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی و حیات در سایر نقاط عالم پرده بردارد.

با توجه به عظمت این پروژه و خطرات احتمالی در حین مراحل پرتاب در بهار 2019، سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که تمامی مراحل پرتاب و استقرار 6 ماهه این تلسکوپ در مدار مورد نظر را بعد از چند بار بررسی، دوباره مورد بازبینی قرار خواهد داد.

یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی جیمز وب که ممکن است حتی پرتاب آن را با تاخیر مواجه سازد، مسئله عدم دسترسی بعد از پرتاب است.

با توجه به اینکه تلسکوپ فضایی هابل نیز بعد از پرتاب و استقرار به علت لرزش‌های حین مراحل پرتاب از تنظیم خارج شده بود و نمی‌توانست تصاویر مناسبی را ارسال کند، بنابراین به علت استقرار در فضای قابل دسترسی، گروهی از فضانوردان پس از آموزش با شاتل فضایی به ملاقات هابل در فضا رفتند و همزمان مراحل تعمیر و به روزرسانی را انجام دادند.

طبق محاسبات انجام شده قرار است تلسکوپ جیمزوب پس از پرتاب در یک سفر 100 روزه به فاصله 1.6 میلیون کیلومتری از زمین یعنی در جایگاهی فراتر از مدار ماه مستقر شود. با توجه به موقعیت خاص مدار موردنظر و قرارگیری بین خورشید و زمین، جیمز وب به صورت پایدار در این مدار باقی خواهد ماند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر نجومی دوم اردیبهشت (۲۱ آوریل)

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

***

ویدئوی روز apod

فضاپیمای جونو ناسا در حال چرخش به دور مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. جونو مدتی است که به دور مشتری می‌چرخد و هر بار که نزدیک می‌شود منظره‌ای بی‌نظیر از ابرهای چرخان غول گازی قابل مشاهده است. در این ویدیو، جونو شانزدهمین چرخش خود را به دور مشتری از زمانی که در سال 2016 به آنجا رسیده است انجام می‌دهد. جونو در حالی که نزدیک و نزدیکتر می‌شود، مجموعه ای از عکس‌های فوری می‌گیرد و سپس ناسا آنها را به هم می‌چسباند تا این ویدیوی فوق العاده سریع را بسازد.

با نزدیک شدن جونو به نظر اندازه مشتری بزرگ‌تر می‌شود. جونو در حدود 3500 کیلومتر بالاتر از ابرهای مشتری می‌رسد،‌ فاصله ای آنقدر نزدیک که به نظر می‌رسد دقیقاً با آن همسو است. شما می‌توانید تمام این جزئیات جالب را ببینید، نوارهای روشن، نوارهای تیره، و طوفان‌های چرخان عظیم که باعث می‌شوند طوفان‌های روی زمین کوچک به نظر برسند! وقتی جونو دور می‌شود، بخش‌هایسمت جنوبی مشتری را می‌بینید. جونو برای ثبت چنین تصاویر منحصر به فردی باید به طرز دیوانه‌وار به مشتری نزدیک شود تا این مطالب علمی جالب را جمع کند و این بدان معنی است که در معرض چندین تُن تشعشع قرار می‌گیرد! اما بالاخره در علم باید دست به ریسک زد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

تصویر روز skyandtelescope

فردی به نام لوئیجی مورونه (Luigi Morrone) این عکس را در آگرولا ایتالیا گرفته است. تاریخ و زمانی که آن را گرفت 13 آوریل 2024 بود. او از یک تلسکوپ به نام C14 Edge HD استفاده کرد و این تلسکوپ روی پایه دوربینی به نام Fornax52 نصب شد. او همچنین از Player One Astronomy One Saturn-M SQR استفاده کرد. یک دوربین مخصوص که برای گرفتن عکس به تلسکوپ متصل می‌شود. دستگاهی به نام Barlow Zeiss نیز وجود دارد که به بزرگنمایی بیشتر کمک می‌کند.

او برای محافظت از چشمان خود و تجهیزات در برابر خورشید، از یک فیلتر مخصوص به نام Baader Astrosolar ND3.8 Full Aperture استفاده کرد و در نهایت چیزی به نام Baader Continuum 540nm که به گرفتن رنگ‌های خاص نور کمک می‌کند. این نقطه روی خورشید AR3633 نام دارد که در 13 آوریل 2024 قابل مشاهده بود. آب و هوا کاملاً مناسب بود و لوئیجی توانست از آگرولا که در ساحل آمالفی در ایتالیا است به خوبی به آن رصد کند.

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

دستگاه BIGCAT (که مخفف عبارت Broadband Integrated GPU Correlator است) یک فناوری جدید است که برای جایگزینی سیستم CABB فعلی مورد استفاده در نجوم روی آن سرمایه گذاری می‌شود.  BIGCAT از ترکیبی از فناوری FPGA و GPU برای انجام وظایف خود استفاده می‌کند که آن را نسبت به سیستم قدیمی همه کاره تر و قابل اعتمادتر می‌سازد. اخیراً تیمی بخشی از BIGCAT را روی دو آنتن نصب و آزمایش کردند تا قابلیت‌های رصد بهبود یابد. نصب با موفقیت انجام شد و مهندسان از نرم افزاری به نام DiFX برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهبود عملکرد آنتن‌ها استفاده کردند. تصویر بالا مهندسانی را نشان می‌دهد بر روی نصب آزمایشی روی یکی از آنتن‌های سایت ATCA کار می‌کنند.

تصویر روز astronomy

فردی به نام کریس اسشور (Chris Schur) تصویری از NGC 281 سحابی مشابه Pac-Man را از آریزونا گرفت. این سحابی دارای یک مرکز دایره ای روشن است که شبیه به شکل Pac-Man است که توسط ابرهای مواج و رنگارنگی احاطه شده است که به سمت بیرون پخش می‌شوند. این عکس با استفاده از یک تلسکوپ 10 اینچی طی بیش از 10 ساعت گرفته شده است.  

تصویر روز earthsky

فردی به نام سومیادیپ موخرجی (Soumyadeep Mukherjee) عکاس اهل تینجوره در نپال در تاریخ 1393/04/14 ساعت 02:30 بامداد، در هنگام گرفتن عکس، تجربه ای بی نظیر داشت. تجهیزات او شامل دوربین Nikon Z6ii، لنز Nikon Z 50mm f/1.2، iOptron Skyguider Pro و سه پایه Leofoto است. سومیادیپ موخرجی برای پس‌پردازش از ابزارهایی مانند Sequator، Pixinsight و Photoshop استفاده می‌کند.  او در سفری که به همراه دوستش به پایتخت رودودندرون نپال داشت، تصویری خیره کننده گرفت. با وجود آب و هوای چالش برانگیز، آنها در طول اقامت سه شب خود تنها چند ساعت آسمان صاف داشتند. حتی یک شب باران شدید و تگرگ را تجربه کردند اما بعد از نیمه شب با آسمان صاف غافلگیر شدند و بنابراین از کهکشان راه شیری تصویری زیبا گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • راهیابی نماینده گرمسار به مراحل پایانی لیگ ملی بسکتبال
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل
  • ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت
  • تصاویر نجومی دوم اردیبهشت (۲۱ آوریل)
  • چین ماهواره جدید سنجش از دور را به مدار زمین فرستاد