Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در گذشته از تیلرهای کشاورزی از جمله 'کوبوتا' و ' میستوبیشی ' به همراه چرخ های مخصوص باتلاقی برای شخم و شیار که بسیارسبک وزن بودند استفاده می شده است ،اما به دلیل سختی انجام کار و پائین بودن راندمان ، بکار گیری از تراکتورهای غلات از یک دهه گذشته چشم گیرشد.
مسئولان و دست اندرکاران کشاورزی مازندران همانند ممنوعیت ورود کمباین های برداشت غلات برای برداشت برنج که ضایعات زیادی را به همراه داشته است، امسال ورود هر گونه تراکتورهای سنگین وزن غلات را برای شخم و شیار زمین های شالیزاری نیز ممنوع اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به طور معمول هر ساله شالیکاران مازندران از نیمه دوم بهمن و اوایل اسفند با هدف استفاده از آب و از بین بردن آفات ، شخم و شیار زمستانه را انجام می دهند.
کارشناسان برنج میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار را به طور میانگین هشت تا 10 هزار مترمکعب اعلام می کنند که با اعمال مدیریت و کارهای فنی و مهندسی مانند آبیاری تناوبی و پلاستیک کشی بر روی کرت ها تا 30 درصد می توان از میزان آب مصرفی کم کرد.
مازندران حدود 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن شلتوک از آن برداشت می شود که معادل حدود یک میلیون تن برنج سفید است .
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خطاب به شالیکاران گفت که به منظور حفظ خاک و بهره وری از آب ورود تراکتورهای سنگین وزن مخصوص غلات به زمین های شالیزاری ممنوع شده است.
عزیزالله شهیدی فر با بیان این نکته که تراکتورهای سبک مخصوص زمین های شالیزاری به اندازه کافی وجود دارد ،افزود :با توجه به اینکه استفاده از تیلر های کشاورزی برای آماده سازی زمین در چندسال اخیر کاهش چشم گیری یافت، متقاضیان خریدار تراکتورهای سبک می توانند از تسهیلات استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتورهای ویژه شالیزاری در مازندران وجود ندارد ، توضیح داد: بررسی های کارشناسان تحقیقات کشاورزی نشان داده است که تراکتورهای سنگین وزن علاوه بر ضربه زدن به ساختار خاک ،استفاده از آب را چندین برابر می کند.
وی خاطر نشان کرد: برنج گیاهی است که دارای ریشه سطحی است و نیاز به شخم عمیق ندارد به همین دلیل با ورود تراکتورهای سنگین وزن شخم وشیار زمین های شالیزاری به صورت عمیق صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این کار سبب می شود تا علاوه بر اینکه باید آب برای آماده سازی زمین بیش از حد مصرف شود، ماشین آلات دیگر نظیر نشاکار و کمباین ها نیز دچار مشکل شوند.
**دغدغه جدی کمبود آب کشاورزی در مازندران
معاون جهاد کشاورزی مازندران مهمترین دغدغه فصل زراعی برنجکاری در پیش رو را کمبود آب دانست و گفت: آمار کاهش بارندگی که موجب کم شدن حجم ذخیره آب پشت سدها و آب بندان های استان شده است، شالیکاری آینده را نگران کننده کرده است.
بر اساس آمار رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران ذخیره آب پشت سدهای استان حدود 50 درصد کمتر از پائیز سال گذشته است.
در حال حاضر ذخیره آب پشت سدها استان به 125 میلیون متر مکعب رسیده که به معنای آبگیری کمتر از 54 درصدی در مقایسه با سال گذشته است.
شهیدی فر گفت: باید به سمت استفاده بهینه از آب کشاورزی برویم و یکی از راه های بهره وری آب ، بکارگیری از تراکتورهای سبک وزن است.
مازندران سالانه 72 نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید ، 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات و 80 هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ممنوعیت ورود شناور‌های مرتبط با روسیه به بنادر آمریکا را به علت عملیات روسیه در اوکراین به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، بایدن در بیانیه‌ای در این باره گفت: من وضعیت اضطراری درباره فدراسیون روسیه و قوانین اضطراری مربوطه در رابطه با مقررات لنگرگیری و جا به جایی شناور‌های مرتبط با روسیه در بنادر آمریکا را به مدت یک سال تمدید می‌کنم.

دیگر خبرها

  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • چرا ورود آیفون ممنوع شد؟
  • بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع شد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع است
  • ورود سگ‌ها به بوستان‌ها ممنوع است
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است