Web Analytics Made Easy - Statcounter

یس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در عمل معادل چند وزارتخانه بزرگ کشور است، به اهمیت اجرای منشور حقوق شهروندی در این وزارتخانه و بخش‌های تحت نظارت آن اشاره کرد و به تشریح اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش ؛ محمد حسین سالاریان زاده، رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت در پنجمین اجلاس هم اندیشی اجرای بهینه تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری که با حضور نمایندگانی از دستگاه های اجرایی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به ارتباط گسترده این وزارتخانه با مردم اظهار داشت: به دلیل ارتباط زیاد این وزارتخانه با مردم و اهمیتی که این ارتباط در جامعه و زندگی مردم دارد، حفظ حقوق شهروندی، صبر و قدرت ارتباط عمومی برای پرسنل تحت پوشش این نهاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته پیش از ابلاغ این منشور به وزارتخانه، اقداماتی در این راستا صورت گرفته بود و با ابلاغ این منشور، کارها به صورت جدی‌تر و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد.

سالاریان‌زاده با اشاره به 5 اصل اساسی در منشور حقوق شهروندی عنوان کرد: احترام به مردم، عدالت و عدم تبعیض در ارائه خدمات، آزادی و دسترسی مردم به اطلاعات و حفظ حریم شخصی بیماران از جمله مواردی هستند که مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفته است؛ که البته اجرای این منشور با توجه به ماهیت و ساختار این وزارتخانه و نیز نوع خدماتی که ارائه می‌دهد کار آسانی نبود؛ مهم‌ترین چالش در این حوزه، تنوع ساختاری است که در وزارت بهداشت وجود دارد، در واقع وزارت بهداشت معادل 4 وزارتخانه بزرگ کشور است؛به عنوان مثال در حوزه آموزش عالی،بیش از 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و بیش از 600 بیمارستان به طور مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت است، از طرفی بزرگترین گردش مالی داخلی و خارجی در دنیا مربوط به صنعت داروست و در این حوزه نیز کلیه مراحل از ابتدا تا آخر تحت نظارت این وزارتخانه‌ است.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت اضافه کرد: در بحث بازرسی و نظارت، وزارت بهداشت با همکاری و مشارکت سایر نهادها بر کلیه اماکن صنفی، داروئی، غذایی، بهداشتی و آرایشیو نیز آموزشی مسئولیت دارد. از سوی دیگر در بحث ارائه خدمات ما با تنوع بالا خدمات روبرو هستیم به‌طوری که بیش از 3 هزار نوع خدمت در وزارت خانه انجام می‌شود.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به گسترش جامعه هدف و گیرنده خدمات این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: از طرفی جامعه گیرنده خدمات ما  نیز گسترش زیادی دارد، شاید جالب باشد که آمار دریافت‌کنندگان خدمات این وزارتخانه بیش از 80 میلیون نفر جمعیت کشور است و دلیل آن این است که علاوه بر 80 میلیون جمعیت ایران، باید 1 میلیون 200 جنین زنده که در شکم مادران باردار هستند و نیز 400 هزار نفر آمار فوتی که در هر ماه اتفاق می‌افتد را نیز جزء مشتریان این وزارتخانه حساب کنیم، بنابراین جمعیت هدف وزارت بهداشت بسیار گشترده‌تر از آمار جمعیت کشور است.

سالاریان‌زاده در ادامه با اشاره به تاکید وزارت بهداشت جهانی، (WHO) به رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع، یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی علاوه بر خدمات پزشکی بر روی خدمات غیرپزشکی نیز تاکید دارد و معتقد است رفتار کارکنان سیستم بهداشتی و درمانی باید چنان باشد که گیرندگان خدمات، علاوه بر رضایت از کیفیت خدمت، از نوع رفتار ارائه دهندگان خدمت نیز راضی باشند و اگر کرامت انسانی رعایت نشود، گیرنده خدمات، رضایتمندی زیادی نخواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاهی در کشور است که تمام اطلاعات مردم را در اختیار دارد چراکه پزشکان برای تشخیص و درمان بهتر، اطلاعات خانواده، ژنتیک و بیماری‌های مردم را می گیرد بنابراین حفظ حریم شخصی افراد آنچنان که در قسم نامه پزشکی نیز وجود دارد، بسیار مهم است و خوشبختانه این اصل از گذشته‌های دور در کشور ما رعایت می‌شد.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت در بخش پایانی صحبت‌های به خود به راه‌اندازی سامانه حقوق شهروندی به ادرس Irancrc.ir در وزارت بهداشت اشاره کرد و به تشریح قسمت‌های مختلف این سامانه پرداخت و قابلیت ارزیابی هر یک از نهادها و بخش‌های تحت نظارت از امتیازات ویژه‌ این سامانه معرفی کرد.

انتهای متن/*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان 28 میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان 34 میلیون نفر است یعنی با کمبود 6 میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری 230 هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت 550 هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا 30 سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه 15 هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین 13 رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا 90 درصد پرستاران را بانوان و 10 درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و 75 درصد پرستاران بانوان و 25 درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان 8 درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به 11 درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما 3 تا 5 درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به 3 تا 4 درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده 85 درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • معلمان در شکل دهی ساختار فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس