Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-01@04:27:53 GMT

۶ مرحله برای تعویض گلدان‌ها به روش صحیح

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۸۳۷۷۶

۶ مرحله برای تعویض گلدان‌ها به روش صحیح

وقتی گیاهان به زمان پیک رشد خود می رسند. این زمان بهترین موقع برای تغییر گلدان‌های کوچک به گلدان‌های بزرگ است. در ادامه این گزارش شما را با نحوی جابجایی درست و اصولی گیاهان از یک گلدان به یک گلدان بزرگتر آشنا می‌کنیم که تا با پیروی از آن بتوانید، گل و گیاهان شادتر و سالمتری داشته باشید.به گزارش بلاغ، بشیر قلی‌زاده سرچشمه: معمولا اواخر بهار درست زمانی که هوا رو به گرم شدن است با افزایش دما به طور طبیعی گیاهان نیز میل به رشد کردن و تکثیر ریشه پیدا می کنند، این زمان شاید بهترین وقت برای تغییر گلدان های کوچک گیاهان تان است تا با استفاده از گلدان‌های بزرگ راحتر بتوانند رشد و نمو پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وقتی گیاهان به زمان پیک رشد خود می رسند. این زمان بهترین موقع برای تغییر گلدان‌های کوچک به گلدان‌های بزرگ است. وقتی گیاه شما به یک مکان بزرگ تر منتقل می شود با مواد مغذی بیشتری روبرو می شود، از این رو برای رشد بیشتر، شرایط مناسب‌ تری را پیدا می کنند. پس هر گیاهی برای رشد بیشتر نیاز به یک مکان بزرگتر و مواد مغذی بیشتری نیز خواهد داشت، که این ابزار رشد برای گیاه باید توسط شخص نگهدارنده گیاه فراهم شود، به ویژه اگر گیاه‌تان درون گلدان باشد.

برای شروع بد نیست بدانید که لزوما نباید گلدان همه گل‌ها را تغییر داد، شما باید با توجه به نیاز گیاه این کار را انجام دهید. چرا که تغییر گلدان می تواند به ضرر گیاه باشد و درصد خشک شدن آن را بالا ببرد چرا که گیاهان به محیطی که در آن رشد می کنند عادت می کنند و هر گیاهی در هر شرایطی نمی تواند خود را با تغییرات پیش رو وفق دهد در نتیجه ممکن است خشک شود. بی شک پیروی نکردن از یکسری اصول در هنگام جابجایی گیاه از یک گلدان به گلدان دیگر می تواند با مرگ گیاه با ارزش‌تان روبرو شود. پس لازم است قبل از اقدام برای جابجایی گل ها‌یتان اصولی را که در ادامه به آن ها می پردازیم را لحاظ کنید تا بتوانید سلامت گیاهاتان را در هنگام جابجایی تضمین کنید. در ادامه این گزارش شما را با نحوی جابجایی درست و اصولی گیاهان از یک گلدان به یک گلدان بزرگتر آشنا می‌کنیم که تا با پیروی از آن بتوانید، گل و گیاهان شادتر و سالمتری داشته باشید.

۱. یک الی دو روز قبل از جابجایی درون گلدان آب بریزید

قبل از اینکه بخواهید گل و یا گیاهاتان را از یک گلدان به گلدان بزرگ تر انتقال دهید سعی کنید به مدت یک الی دو روز گلدان تان را به خوبی آبیاری کنید این کار باعث می شود که گیاهاتان آب کافی را جذب کرده باشد و این عمل از شوکه شدن آن جلوگیری می‌کند. همچین رطوبت زیاد در گلدان عمل جداسازی را گل ها را راحتر می‌کند و آسیب کمتری به آن‌ها وارد می کند.

۲. با احتیاط گل‌تان را از گلدان جدا کنید

در هنگام جابجایی گل از گلدان دقت کنید که به ریشه و تنه اصلی آن آسیبی وارد نشود بهتر است با استفاده از یک بیلچه خاک کناره گلدان را شل کنید سپس به آرامی آن را به همراه خاک گلدان قدیم وارد گلدان جدید کنید البته با تکان دادن گیاه می توانید خاک را از ریشه ها جدا کنید و در انتها مقداری خاک به همراه مواد مغذی به گلدان جدید اضافه کنید و گیاه‌تان را درونش قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از جداسازی، خاک گلدان به اندازه کافی مرطوب باشد تا در هنگام جدا کرد با مقاومت گیاه برای جدا شدن از گلدان قدیم روبرو نشوید، در صورت مقاومت گیاه برای جدا شدن سعی کنید به مقدار کافی آب درون آن بریزد تا خاک آن شل شود. اگر می بینید گیاهتان بیش از اندازه ریشه دارد می توانید با استفاده از قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز ریشه های اضافی را که معمولا به صورت افشان هستند را ببرید البته توجه داشته باشید که به ریشه اصلی گیاه آسیبی وارد نکنید.

۳. پاکسازی ریشه‌های قدیمی و بیمار

وقتی که که گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیمی جدا می کنید معمولا با یک تکان ساده خاک از ریشه ها جدا می شود در این هنگام می توانید ریشه های شکسته، کهنه و احیانا بیمار را از گیاه خود جدا کنید در ضمن ریشه های که به هم پیچیده است را ببرید تا گیاهاتان بتواند ریشه های جدید در گلدان جدید ایجاد کند. این کار باعث قوی تر شدن گیاه می شود و همچنین به آن کمک می کند تا با رشد ریشه های جدید در خاک گلدان جدید، سازگاری بیشتری با آن پیدا کند. سعی کنید تا 3/2 ریشه های اضافی و بهم پیچیده را ببرید تا گیاه راحتر بتواند درون خاک جدید مستقر شود.

۴. شستن گلدان جدید پیش از بارگذاری گل جدید در آن

وقتی که می خواهید گل تان را درون یک گلدان جدید قرار دهید سعی کنید پیش از این کار گلدان را با آب گرم خوب بشویید این کار باعث می شود که اگر آلودگی و یا بیماری قارچی در آن باشد به وسیله شستشو با آب گرم نابود شود. در ضمن و اندازه آن را نیز تقریبا دو برابر گلدان قدیمی خود انتخاب کنید تا چند سال نیازی به تغییر دوباره گلدان برای گل و یا گیاه تان نباشد. هر چقدر تعداد جابجایی گل از یک گلدان به گلدان دیگر بیشتر باشد احتمال خشک شدن و آسیب دیدن آن نیز بیشتر می شود.

۵. اضافه کردن ۵ قاشق غذا خوری تراشه چوب و یا پوشال برنج در انتهای گلدان جدید

سعی کنید قبل از اینکه گل را درون گلدان جدید قرار دهید انتهای گلدان جدید را با پوشال برنج به همراه ماسه بریزید و خوب فشار دهید گلدان جدید را از آب اشباح کنید. این کار باعث می شود که وقتی گلدان گل را در آینده آبیاری می کنید خاک گلدان باعث مسدود شدن سوراخ های انتهایی گلدانتان نشود چرا که وقتی انتهای گلدان مسدود شود، آب درون گلدان باعث می شود که ریشه‌های گلدان پوسیده شوند.

۶. گیاه خود را در گلدان جدید قرار دهید

وقتی بستر مناسب را آماده کردید گل یا گیاه‌تان را به آرامی درون گلدان جدید قراردهید و خاک مورد نیاز را به آن اضافه کنید و به آرامی روی خاک فشار بیاورید تا گیاه‌تان بتواند در گلدان به صورت ایستاده باقی بماند. سعی کنید پس از این مرحله کمی آب به آن اضافه کنید تا رطوبت خاک تامین شود. به هیج وجه خاک را با فشار درون گلدان جدید جا نزنید چرا که این کار هوای مورد نیاز برای ریشه ها را از گلدان خارج می کند و این امر اصلا به نفع گیاه‌تان نیست.

علائم طبیعی پس از جابجایی گل از گلدان قدیم به گلدان جدید

وقتی شما گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیم به یک گلدان جدید منتقل می کند گیاه شما شوکه می شود. نباید نگران باشید. این امر طبیعی است. ممکن است وقتی گلی را از گلدانش جدا کنید کمی پژمرده شود و یا حتی در پاره ای از مواقع حتی برگ ها و گل هایشان را از دست بدهند. دقت کنید پس از آبیاری اولیه تا چند روز به آن آب ندهید تا ریشه بتواند در خاک جدید رشد کند البته خاک جدید باید رطوبت کافی داشته باشد، تا ریشه های جدید به راحتی بتوانند درونش رشد کنند. بهتر است گلدان جدید را در یک نقطه خنک تر و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. البته بسته به نوع گلی که انتقال داده اید میزان نوری که قرار است به آن برسد را در نظر داشته باشید.

منبع: pistilsnursery

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۳۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری فرقان انقلاب بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد حسین بلک به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه روز گرامی داشت مقام معلم و سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری پیامی را صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است...

«بسمه الله الرحمن الرحیم

مطهر در اندیشه بود مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و صاحب سبک در بیان سخنانش عطش شنوندگانش را فرو می‌نشاند و حکمتش جان‌ها را سیراب می‌کرد. در میدان استدلال و برهان بی بدلیل و در ساحت لطافت و بلاغت کم نظیر درایتی فراتر از زمانه داشت و فراستی در گفتمان مجاهدی که درس رزم را از سترگ مردانی که سینه‌ای سرشار از فقاهت و حکمت داشته‌اند آموخته بود.

رسم تلمذی حکیمانه را از بزرگ مردانی چون حضرت روح‌الله الموسوی الخمینی (ره) با خود داشت.آنگونه که فرمود او حاصل عمرم بود. زلال حقیقت اسلام را آنگونه که بود نه آنطور که می خواست عمیقاً تا عمق جان نوشیده بود. شهد شیرین حقایق دین را با گفتمانی نو به افکار جوانان و جهانیان نوشاند و بیشتر از عصر خود می اندیشید و می دانست و می خواست افکار برخواسته از حقایق قرآن و اسلام ناب او تا کنون غبار بر خود ندیده و رفته رفته حجاب معاصرت چهره درخشان او را رخشنده تر از قبل هویدا می سازد. انقلاب اسلامی و مبارزه با طاغوت به یّمن نگاه بلند او رفعت یافت و ریشه های مستحکم آن از اندیشه ژرف او استحکامی همیشگی یافت.آن روز که مبارزان به ظاهر خود را مقابل اسرائیل صهیونیست می دیدند و در بازی همان ستمگر به اسارت رفته بودند فریادهای این مطهر بود که جهان اسلام را به این درد کُشنده و ستم بیدادگر غده سرطانی نهیب داد و دل خون پیامبر گرامی اسلام (ص) را در این سوز و سوگ به شهادت گرفت.

براستی فرقان انقلاب بود و کینه توزان این امت که از نگاه و افکار او درمانده و بی تاب شده بودند تیری را به چشمی بینا و مغزی متفکر روانه کردند. به آن امید که سوی چشم نافذش را کور کنند و افکار بلندش را از پرواز باز بدارند غافل از آنکه بذرهای کِشته شده و نهال‌های غرس شده در افکار اندیشمندان و علاقمندان خیلی زود جوانه زد و قد کشید.

به گونه‌ای که ریشه انحراف و التقاط را فرزندان معنوی و علمی او برکَنند تا آنجائی که امروز بزرگ مردانی از مکتب او خود مکتب ساز شده‌اند و شمشیر و تفنگشان به مدد قلم پاک و کارساز آن شهید وارسته قیام کرد و درفش ساخته و پرداخته از موهبت علم و جهاد چشم و قلب مستکبران و ستمگران را پاره و خون چکان کرد و عنکبوتیان را در گورستانی از تارهای تنیده از ظلم و ستمشان گرفتار آورد و امت اسلام را شاهد جان دادن و ذلت و خواری آنان کرد به امید آنکه کنار مقتدا و مولایمان نماز شکر را با ترنم فتح و ظفر در مسجد الاقصی قامت بندیم و صلای ولایت تا اقصی نقاط عالم را شاهد شویم.

بر ماست تا در استمرار این جهاد علمی و اخلاقی آن مرد راستین الهی فرزندان و جامعه ای در خور تربیت کنیم و بیارائیم و خود را از این موهبت الهی همواره بهره مند کرده و بر رشد و بالندگی آن بیفزائیم.»

کد خبر 6093281

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود