Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهمن کشاورز در همایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی که به همت اتحاد وکلای جوان و کمیسیون حقوقی بنیاد امید ایرانیان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: در اصل ۳۵ قانون اساسی موارد متعددی درباره حقوق ملت آمده‌است که یکی از این موارد حق دفاع است.

وی با بیان اینکه در این اصل  گفته شده مردم باید دادرسی عادلانه داشته باشند و دادرسی منصفانه محقق نمی‌شود مگر با وجود وکیل دادگستری گفت: قانونگذار ما شاید جز نادر قانونگذاران باشد که این حق را در قانون اساسی پیش‌بینی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورز با اشاره به اصل ۳۵ قانون اساسی گفت: در قانون آیین دادرسی مدنی هم به داشتن وکیل تصریح شده است.در سال ۵۶ قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادرسی تصویب شد و الزامی شدن دخالت وکیل را در دعاوی مدنی مقرر کرد.

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران افزود: این اجبار در آن زمان اجرایی نشد اما در زمان آیت الله شاهرودی در مقاطع و مناطقی اجرایی شد. به دلیل اجرایی شدن این قانون به وسیله رئیس قوه‌قضاییه وقت و  بالا رفتن تعداد پرونده‌های وکالت معاضدتی در آن زمان در اتحادیه ستاد واکنش سریع تشکیل دادیم و چون اجرای آن احتیاج به وکیل معاضدتی زیادی داشت، همکاران ما گاها تا ۱۲ مورد پرونده معاضدت درسال انجام می‌دادند.

این حقوقدان با اشاره به مشکلات پرونده‌های معاضدتی افزود: در این پرونده‌‌ها عموما حق الوکاله ای پرداخت نشده‌است و طلب ما از بابت این پرونده‌ها میلیاردی است و گویا این طلب را باید روی یخ بنویسیم.

وی با اشاره به آینده اجباری بودن وکالت در زمان گذشته گفت: بعدها دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه‌ای وکالت اجباری را منتفی کرد. ما به کرات گفتیم الزامی شدن دخالت وکیل در تمام مراحل و تمام دعاوی، پاسخگوی ۸۰درصد مشکلات قوه قضائیه است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه درحال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث بازنگری در سیاست‌های کلی قضایی مطرح است که یک موضوع آن بحث وکالت است گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام برای الزامی کردن وکالت احتیاج به قانون عادی دارد که احتمالا مورد ایراد شورای نگهبان می‌شود. استدلال و تدبیری که پاسخگوی این مشکل باشد باید از جانب اصحاب حقوق ارائه شود. و باید همکاران هم‌اندیشی کنند و بگویید که اصل ۳۵ را چگونه باید اجرا کرد تا این مشکل حل شود.

وی گفت: متاسفانه این  مورد از آن مواردی نیست که مجمع تشخیص مصلحت نظام بتواند  راه گشا باشد زیرا تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است و باید دنبال راهکاری به جز اصلاح قانون اساسی باشیم زیرا اگر بخواهیم به دنبال اصلاح باشیم به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسیم.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام و المسلمین خلیلی معاون اول قوه قضائیه از شرکت‌های پالایش نفت آفتاب و تولید روی بندرعباس بازدید کرد.

وی در جریان این بازدیدها پس از استماع گزارش مدیران این واحدهای بزرگ تولیدی، ضمن بررسی مشکلات مطرح شده، دستورات لازم را جهت رفع موانع و مشکلات موجود صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در این بازدید اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار، شرایط مساعد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه فراهم شود.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید، داشتن اقتصادی پویا و ایجاد رونق اقتصادی حمایت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: برای رفع مشکل شرکت روی با دولت تبادل نظر می‌کنیم و در صورت وجود مشکل حقوقی در این زمینه، آن را پیگیری و حل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت تولید روی بندرعباس نیز در این بازدید با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع مشکلات این مجموعه گفت: در نتیجه این حمایت‌ها از ابتدای امسال فعالیت شرکت از سر گرفته شده است اما همچنان مشکل تأمین خاک معدنی برای تولید شمش روی وجود دارد.

وی افزود: تأمین به موقع خوراک شرکت روی بندرعباس نیازمند خریداری خاک از بورس است که به علت دور بودن شرکت از معادن، خاک مورد نیاز با هزینه بالا تأمین می‌شود و این شرکت برای حفظ توان رقابت با دیگر شرکت‌ها نیازمند حل این مشکل می‌باشد.

کد خبر 6095264

دیگر خبرها

  • دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر، منصوب و معرفی شدند
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • معرفی اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر
  • رئیس قوه قضائیه: پرونده‌های اموال تملیکی تعیین تکلیف شود
  • حکم قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور تایید شد
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است