Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ارتش اوگاندا با انتشار بيانيه اي اعلام کرد اولين گروه از نظاميان خود را که به منظور کمک به نيروهاي مسلح سومالي در مبارزه با گروه تروريستي شباب در اين کشور آشوبزده مستقر کرده بود، از اين کشور خارج کرده است.
طبق بيانيه ارتش اوگاندا، عمليات خروج دويست و هشتاد و يک کلاه آبي اين کشور از خاک سومالي در چارچوب توافق نامه اي که کامپالا و موگاديشو امضا کرده اند، با موفقيت انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اين توافق نامه ارتش اوگاندا متعهد شده است بخشي از شش هزار نيروي صلحبان خود را که در خاک سومالي مستقر هستند، بدون هيچ قيد و شرطي از اين کشور خارج نمايد.
ارتش سومالي در مبارزه با گروه تروريستي شباب از حمايت نيروي صلحبان اتحاديه آفريقا برخوردار است . گروه شباب که سالهاست با دولت سومالي مبارزه مي کند اوت سال 2011 در پي حملات گسترده ارتش سومالي و نيروي نظامي اتحاديه آفريقا از پايتخت سومالي بيرون رانده شد. با اين حال اين گروه مسلح هنوز هم کنترل بخشهاي گسترده اي از مناطق روستايي سومالي را در دست دارد و در ماههاي اخير به جاي مبارزه متعارف با نيروهاي دولتي سومالي و نيروهاي صلحبان آفريقايي، به جنگ چريکي روي آورده است.
ريچارد کارمير سخنگوي ارتش اوگاندا اعلام کرد خروج اولين گروه از نظاميان اوگاندايي از سومالي مطابق با تصميمات اتحاديه آفريقا و سازمان ملل متحد صورت گرفته است. اين دو نهاد خواستار خروج يک هزار نيروي صلحبان اتحاديه آفريقا از سومالي تا پايان سال دو هزار و هفده شده بودند. سخنگوي ارتش اوگاندا افزود ما مطابق با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عمل کرديم و از اين پس نيز به تعهدات خود در قبال ماموريت صلحباني اتحاديه آفريقا يا سازمان ملل در سومالي پايبند خواهيم ماند.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد اوت گذشته ماموريت نيروي صلحبان بين المللي در سومالي را تا سي و يکم ماه مه سال دو هزار و هجده تمديد کرد و همزمان کاهش مرحله اي پرسنل خود در اين کشور را خواستار شد تا به اين ترتيب زمينه براي انتقال تدريجي مسئوليتهاي امنيتي به نيروهاي مسلح و امنيتي سومالي فراهم گردد.
فرانسيسکو ماديرا نماينده ويژه اتحاديه آفريقا در سومالي نوامبر گذشته اعلام کرد نزديک به يک هزار تن از بيست و دو هزار نيروي منطقه اي مستقر در سومالي تا پايان سال از اين کشور خارج خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از کامپالا، نيروي صلحبان اتحاديه آفريقا مستقر در سومالي موسوم به آميسوم از صلحبانان اوگاندا، بروندي، کنيا، اتيوپي و جيبوتي تشکيل شده است. اين صلحبانان عمدتا در شش منطقه در جنوب و مرکز سومالي مستقر هستند.
طبق راهبردي که اتحاديه آفريقا براي خروج آميسوم از سومالي تهيه کرده است، خروج تدريجي نيروهاي صلحبان اتحاديه آفريقا از سومالي و انتقال مسئوليتهاي امنيتي به نظاميان سومالي، به ظرفيت و توان نيروهاي ملي اين کشور در تامين و حفظ امنيت و ثبات بستگي دارد .
اتحاديه آفريقا در نظر دارد در چارچوب سياست خروج نيروهاي صلحبان از سومالي، پانصد مامور پليس به منظور تقويت آموزش نيروهاي پليس سومالي و ارائه مشاوره هاي لازم به آنها به اين کشور جنگزده اعزام کند.
مناقشه مسلحانه سومالي بيش از دو ميليون نفر را آواره کرده است که از اين تعداد يک ميليون و پانصد هزار نفر در داخل سومالي آواره اند و نزديک به نهصد هزار نفر نيز به کشورهاي مجاور فرار کرده اند.­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع حادثه امنیتی در آب‌های یمن

منابع خبری از وقوع حادثه امنیتی در آب‌های یمن خبر دادند.

به گزارش ایسنا، سازمان تجارت دریایی انگلیس(آمبری) امروز اعلام کرد گزارشها مبنی بر وقوع حادثه امنیتی در فاصله ۱۵ مایلی دریایی جنوب غرب عدن واقع در یمن دریافت کردیم.

شب گذشته نیز «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای یمنی در دفاع از فلسطین یک کشتی آمریکایی با نام ( MAERSK YORKTOWN )  را در اقیانوس هند هدف قرار دادند.

وی افزود: «نیروهای مسلح یمن همچنین یک ناو آمریکایی را در خلیج عدن و یک کشتی اسراییلی با نام (MSC VERACRUZ )  را در اقیانوس هند مورد حمله قرار دادند.»

ارتش یمن حملات پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس را در دریای سرخ در همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه انجام می‌دهد. این حملات که تقریبا به صورت روزانه انجام می‌شود، شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را مجبور کرده تا به جای عبور از تنگه باب المندب مسیر طولانی‌تری را که هزینه بیشتری نیز دارد، انتخاب کنند.

در واکنش به حملات ارتش یمن، آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه مقرهای ارتش یمن انجام داده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • پلیس فرانسه اعتراضات حامیان فلسطین را سرکوب کرد
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • دیدار یحیی السنوار با نیروهای مقاومت در خیابان‌های غزه
  • ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت
  • وقوع حادثه امنیتی در آب‌های یمن