Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکرم جدیدی ممتاز-ایسکانیوز : دکتر ابوطالب سعادتی در باره رفتار شناسی مردم در هنگام وقوع زلزله گفت: ایران کشوری زلزله‌خیر است و روی گسل قرار دارد بنابراین باید مسئولان از سال‌های گذشته چاره‌ای می‌اندیشیدند و وسایل و امکانات لرزه‌نگاری و مکان سنجی دقیق در مورد زلزله را در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تقویت می‌کردند تا بتوان با تخمین بالایی زلزله را پیش‌بینی و از بروز فاجعه‌های انسانی جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در بحث ساخت و سازهای شهری مخصوصاً در جاهایی که احتمال زلزله در آنجا خیلی بیشتر است و گسل‌های بزرگتری و عمیق‌تری دارد گفت:ساخت و سازهای شهری نیاز به مراقبت ،کنترل و نظارت بیشتری دارد و رعایت اصول کارشناسی باید با حساسیت بیشتری انجام شود.

سعادتی با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای مسئول و متولی باید همیشه آمادهباشند افزود: متخصصان زلزله‌شناسی معتقدند زلزله‌های بزرگ ابتدا با پس‌لرزه شروع می‌شوند و زلزله‌های بعدی با ریشتر بیشتر و عظیم‌تری می‌آید آمادگی برای زلزله دارای 2 بعد فیزیکی و روانی است بعد فیزیکی مانند تهیه کانکس و جانمایی آنها در جاهای خلوت شهر است تا در هنگام پیش‌بینی وقوع زلزله مردم اسکان موقت داشته باشند تا در صورت وقوع زلزله آسیب های جانی به حداقل ممکن برسد.

وی گفت: در بعد روانی در زمان وقوع زلزله مسئولان باید مردم را آرام کرده و با اختصاص برنامه های مختلف در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها از لحاظ روحی و روانی افراد زلزله زده را حمایت کنند و روی این امر تمرکز بیشتری داشته باشند به این منظور می توان با دعوت از متخصصان حوزه‌های روانی به مردم اطلاعات کافی و مناسب برای مواجهه با مسائل را داد تا مردم از رسانه‌ها و کانال‌های غیرموثق اطلاعات غلط دریافت نکنند و با ارائه راهکارهای روانی، مردم را به سمت آرامش ذهنی دعوت کرد.
این عضو هیات علمی انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش گفت: چنانچه مسئولان وظایف خود را انجام داده و پیش بینی لازم برای ارائه خدمات انجام داده باشد دلیلی برای نگرانی مردم وجود ندارد و باید آرامش روحی داشته باشند ولی اگر مردم به این باور نرسیده باشند و به وضوح ببینند که مسئولان چنین بستری را ایجاد نکرده و یا ضعیف عمل کرده باشند چند حالت وجود دارد :عده ای که شرایط کاری و اداری و خانوادگی شان اجازه می دهد تا زمانی که خطر رفع شود محل سکونتشان را ولو با یک سفر کوتاه مدت عوض کنند و خودشان را از معرض آسیب دور نگهدارند اما کسانی که امکان جابه‌جایی را ندارند باید این را بپذیرند که در مقابل زلزله‌هایی با ریشتر بالا ی نمی‌شود کار زیادی انجام داد و متخصصان امر معتقدند که عجله و شتاب هنگام وقوع زلزله باعث آسیب‌های بیشتر ازخود زلزله می‌شود و مواردی مشاهده شده که افراد از خود زلزله آسیب ندیده اما آنقدر دست پاچه شده اند که در راه‌پله، یا حتی درهای خروجی دچار خفگی یا مصدومیت شده‌ اند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ آرامش، خونسردی و اعتماد به نفس می‌تواند در پایین آوردن لطمات بسیار موثر باشد گفت: افراد باید اطلاعاتشان را در شناسایی نقاط امن و تدابیر امنیتی بالا ببرند تا در مواقع بحران بتوانند عکس‌العمل‌های مناسب‌ترو سریع‌تری داشته باشند اما نکته‌ای که از لحاظ روانشناسی در این مواقع بسیار مفید است این است که اگر زلزله با ریشتر بالا اتفاق بیفتد و فرد امکان جابه‌جایی نداشته باشد اضطراب و نگرانی فقط مساله را دامن می‌زند و باعث بروز اتفاقات بدتری می شود.

دکتر سعادتی بیان کرد: هنگام وقوع زمین لرزه حتی اگر آمادگی لازم هم داشته باشیم شاید نتوانیم از حادثه جان سالم به در ببریم و اضطراب و نگرانی فقط امنیت روانی خانواده را سلب می‌ کند اصلی در روانشناسی وجود دارد که به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت و پذیرش شرایط موجود در زمان وقوع زلزله شناخته می شود و براساس آن خونسردی، اعتماد به نفس آرامش و آگاهی بیشترین کمک را به مردم خواهند کرد.

سعادتی با اشاره به آسیب های روحی و روانی ناشی از این بلایا گفت: پرخاشگری، عدم پذیرش شرایط موجود، ناامیدی، بدبینی ضربه‌های عاطفی ناشی از دست دادن عزیزان و نزدیکان از مهمترین پیامدهای اینگونه حوادث است وبه جز زمین لرزه بسیاری از بلاهای طبیعی و یا غیرطبیعی ممکن است این شرایط روحی و روانی را به وجود بیاورند.

سعادتی با اشاره به آسیب های روحی و روانی ناشی از این بلایا گفت:پرخاشگری، عدم پذیرش شرایط موجود، ناامیدی، بدبینی ضربه‌های عاطفی ناشی از دست دادن عزیزان و نزدیکان یکی از مهمترین پیامدهای اینگونه حوادث است وبه جز زمین لرزه بسیاری از بلاهای طبیعی و یا غیرطبیعی ممکن است این شرایط روحی و روانی را به وجود بیاورند.

این رفتار شناس گفت: تصادف، سیل، زلزله، طوفان، ... در زندگی و طبیعت وجود دارد آنچه مسلم است اینکه ما باید خودمان را با شرایط محیطی و اقلیمی وفق دهیم و برای بهبود و ترمیم شرایط تلاش کنیم و خیلی‌ وقت‌ها اگر چه تقدیر ناخوشایند و تلخ است اما باید بپذیریم.

وی در پایان افزود: پس از واقعه آمادگی‌ها ابعاد مختلفی دارد آمادگی نیروی انسانی و پزشکان وزارت بهداشت باید به صورت اورژانسی در خدمت آسیب‌دیدگان باشند تا حداقل بازماندگان حادثه به نهایت سلامتی برسند و سازمان‌های دیگر باید برای وظایف محموله نهایت تلاش خود را انجام دهند. وزارت مسکن و بانک‌ها و سازمان‌های مرتبط باید در تامین مسکن برای بازماندگان اقدام عاجل را ارائه کنند و مراکز مشاوره برای خدمات‌رسانی روانی بسیج شوند تا مردم به سمت شرایط مناسب برگردند و نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی و خیرین که منابعی در اختیار دارند در ساماندهی آسیب‌دیدگان مصرف کنند زیرا بازماندگان علاوه بر آسیب‌های جسمی و مالی دچار آسیب‌های عاطفی و روحی بسیار جدی شده‌اند.

دکتر ابوطالب سعادتی تاکید کرد "آنچه برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند" مصداقی است که مسئولان در مواقع بحرانی باید خود را جای آسیب‌دیدگان بگذارند و حداقل توقع بازماندگان را برآورده کنند و بدانند که تصمیم‌های دیرهنگام برای رسیدگی به آسیب دیدگان بسیار مخرب خواهد بود.

705

عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات و عضو هیات علمی انجمن جامعه‌شناسی آموزش و پرورش دکتر ابوطالب سعادتی کانال‌های غیرموثق زلزله آسیب دیدگان عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات و عضو هیات علمی انجمن جامع

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۵۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه  قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.

یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات) در مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد کشور» به این موضوع می‌پردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیش‌برد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود می‌آیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.

در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانه‌ها هستند که فرایند گروهی را تشکیل می‌دهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است.

به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکه‌های اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکه‌ها برای ارتقای فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکه‌ای‌ شده بری ولمن (Barry Wellman)  برگرفته از کلان‌ نظریه جامعه شبکه‌ای‌ شده اوست.

مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است

خجیر در این مقاله می‌نویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه‌ و‌ تحلیل راهبردی یا سوات به‌عنوان روش آینده‌پژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانه‌های جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکه‌ها انتخاب شده است.

* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد

به گفته این پژوهشگر یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار اخبار و تقویت شبکه‌سازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیج‌سازی جزء قوّت‌های مهم؛ هم‌بستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعف‌های مهم؛ اقناع شبکه‌ای دین و جهانی شدن فعالیت‌های مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصت‌ها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانی‌اسلامی جزء نقاط تهدید است.

هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا، نرم‌افزار با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی و ... این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد

به زعم خجیر مهم‌ترین راهبرد طراحی و تولید و راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامه‌ریزی نهاد‌های دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکه‌ها است.

همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا و نرم‌افزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی، بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.  

 در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکه‌های مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکان‌مند و غیر زمان‌مند بودن شبکه‌های مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه‌ها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • درخواست کیهان برای حمایت از «طرح نور»: با ۱۱۰ تماس بگیرید!
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد