Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیجار گفت: سرشماری پستانداران وحشی سایت حفاظت محیط زیست این شهرستان با همکاری 2 اکیپ سه نفره شامل کارشناسان و محیط بانان به منظور کسب اطلاع از وضعیت گونه های جانوری این سایت انجام شد.
.

صادق شهنواز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سرشماری بمدت 2 شبانه روز و با هدف برآورد وضعیت حیات وحوش بویژه گونه های شاخص و شناسایی گونه های جانوری صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه این سرشماری هر سال 2 بار انجام می شود، افزود: اولین مرحله سرشماری در فصل تابستان و دومین مرحله آن نیز در فصل زمستان انجام شد.
به گفته وی، این کار به منظور جمع آوری اطلاعات آماری، برآورد میزان زادآوری، ترکیب جمعیتی، بررسی وضعیت زیستگاه، نارسایی ها، اتخاذ تمهیدات و تقویت نقاط قوت مناطق توسط محیط زیست انجام می گیرد.
شهنواز تاکید کرد: روش سرشماری به صورت پیمایش خطی و با استفاده از دستگاه GPS، دوربین چشمی، تلسکوپ در مسیرهای تثبیت شده و مقایسه آمار هر مسیر با نتایج آمار مسیرهای سال قبل، بررسی علل و عوامل تغییرات جمعی در هر مسیر انجام می شود و نتایج تجزیه و تحلیل در برنامه فعالیت سایت مد نظر قرار خواهد گرفت.
رئیس حفاظت محیط زیست بیجار از همکاری خوب مردم روستاهای قم چقای، چارق، صلوات آباد، کمر زرد، چشمه سنگین، آغبلاغ علی اکبرخان، قره بلاغ، پنجه علیا و سفلی در حمایت از برنامه حفاظت تقدیر کرد.
وی یادآور شد: 2 انجمن مردم نهاد لاله های نسار و پاکبانان بیجار گروس از همیاران فعال حفاظت و پاسداری از عرصه های زیست محیطی و گونه های جانوری شهرستان بیجار هستند.
به گزارش ایرنا، با توجه به ممنوعیت شکار حیوانات و پرندگان در منطقه حفاظت شده بیجار، مردم، دوستداران و حامیان حیات وحش در صورت مشاهده هر گونه شکار و یا تردد افراد مشکوک از طریق شماره تلفن 38222230 و 38230861 موارد را به محیط بانان اطلاع دهند.
منطقه حفاظت شده بیجار بخاطر تنوع گونه های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگان کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.
در این منطقه بیش از 19 گونه پستاندار، 11 گونه خزنده، 10 گونه آبزی، 100 گونه پرنده و 137 گونه گیاهی شناسایی و ثبت شده است.
در شهرستان بیجار که با حدود 90 هزار نفر جمعیت در شرق استان کردستان واقع است، سه منطقه بی نظیر و شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی به نام های منطقه چنگ الماس در نزدیک روستای حسن تیمور در شرق، مناطق قم چقای و قلاع قوره نزدیک روستاهای قم چقا و چشمه سنگین واقع در شمال است.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7350/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، نرجس شهمیری، با اشاره به اینکه سی و هشتمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست و چهارمین جلسه این شورا در دولت مردمی و انقلابی برگزار می‌شود، تعیین بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان، سند فرابخشی برای نجات یوزپلنگ آسیایی، ارتقای سطح حفاظتی شش منطقه، اصلاح و بازنگری و اجرای پروژه‌های ۵ منطقه، ارجاع کار سیستمی و پایش خود اظهاری در پایش آلاینده‌های واحدهای مشمول خود اظهاری و به‌روزرسانی تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها جهت آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست را از جمله دستورات سی و هشتمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

کد خبر 6094866

دیگر خبرها

  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان