Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: شخم زمستانه، سبب از بين رفتن پناهگاه زمستاني آفت‌ها به خصوص کرم ساقه‌خوار برنج می شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، فرزین فرهادی درباره مزاياي شخم و شيار زمستانه و آب تخت کردن شاليزارها افزود: افزايش حاصلخيزي خاک، صرفه‌جويي در ميزان مصرف آب و کاهش جمعيت برخي از آفت‌هاي برنج و غني‌سازي خاک از مزاياي شخم زمستانه مزارع برنج است وي با بيان اينکه شخم زمستانه سبب از بين رفتن پناهگاه زمستاني آفت‌ها به خصوص کرم ساقه‌خوار برنج است، افزود:اين کار سبب ذخيره رطوبت، افزايش محصول، استفاده بهينه از نزولات جوي و سلامت محصول مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدير جهاد کشاورزي شهرستان ساري ادامه داد: شخم‌زني در اين فصل سبب آمادگي خاک براي کشت مي‌شود و کشاورزان براي بهره‌مندي از نزولات جوي و استفاده بهينه از آب‌هاي سطحي به شخم زدن زمين هاي شاليزاري خود اقدام کنند. این مسؤول با بيان اينکه شرايط جوي مساعد و بارندگي زمينه عمليات شخم‌زني را فراهم مي‌کند، گفت: زمين‌هاي برنجکاري براي شخم‌زني مطلوب نيازمند آب است و در شخم‌هاي بهاره و قبل از نشا شاهد هستيم که ابتدا زمين آبگيري و بعد وارد مراحل شخم و تسطيح مي‌شود. فرهادی خاطرنشان کرد: در فصل پاييز و زمستان پس از سرد شدن هوا و بارش‌هاي فصلي آب کافي در اختيار است که شرايط شخم‌زني را تسهيل مي‌کند و با اين اقدام لاروها و حشراتي که براي زمستان گذراني به لايه سطحي‌تر خاک رفتند در معرض هواي سرد قرار مي‌گيرد و از بين مي‌رود و يا آفت‌ کرم ساقه‌خوار برنج با روش مکانيکي کنترل مي‌شود. مدير جهاد کشاورزي شهرستان ساري اضافه کرد: در شخم زمستانه خاک، علاوه بر از ميان رفتن لاروهاي حشرات، بذر علف‌هاي هرز مزارع از بين مي‌رود. این مسؤول افزود: مبارزه با هريک از آفت‌ها با سموم شيميايي علاوه بر جلوگيري از صدمات محيط زيست، نيازمند هزينه تهيه نهاده و مصرف بيشتر آب است که سبب افزايش هزينه توليد مي‌شود. وي خاطر نشان کرد: اگر در فصل بهار شاهد بروز کم‌آبي باشيم، با شخم و شيار زمستانه مي‌تواند پشتوانه‌اي براي تسهيل شخم بهاره باشد که با اندک ميزان آب در اختيار کشاورز زمين براي انتقال نشا آماده مي‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشاءکاری برنج در گیلان

دیگر خبرها

  • تصاویر | نشاء برنج در گیلان
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی سیر دهان
  • PSG چقدر بد بود، بردن بارسلونا فریب‌مان داد
  • روش‌های تکثیر گیاه برگ انجیری در خانه
  • مربای ریواس ؛ یک مربای بهاری، پرخاصیت و مقوی + طرز تهیه
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • نشاءکاری برنج در گیلان
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران