پشت چهره توریستی آذربایجان چه میگذرد؟
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۸۷۵۷۲
مهریزدان، تهیه کننده مستند «نار و انار» گفت: تصویر جدیدی از آذربایجان در ذهن آنها نقش میبندد که متوجه میشوند پشت چهره توریستی آذربایجان چهرهای کشتاری است.
به گزارش مشرق، نشست نقد و بررسی فیلم مستند «نار و انار» با حضور امیرمهریزدان تهیه کننده فیلم و محمد اصغری منتقد فیلم در چهارمین شب از هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهریزدان در خصوص نحوه ساخت این مستند گفت: ما سراغ این داستان نرفتیم بلکه داستان این مستند به سراغ ما آمد؛ در هفتمین جشنواره عمار با آقای بنی حمزه کارگردان اثر آشنا شدم که دغدغه ساخت مستندی درباره آذربایجان را داشت.
وی افزود: به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی بسیاری از تهیهکنندگان از ساخت این مستند کنارهگیری کرده بودند اما من تهیه کنندگی این اثر را پذیرفتم، رفت و آمد به منطقه نارداران بسیار سخت بود و من پیشنهاد ساخت فیلم در کشور دیگری را دادم اما به دلایل سیاسی امکان ملاقات با اهالی آنجا و تصویر برداری فیلم نبود.
مهریزدان ادامه داد: ساخت این فیلم بسیار سخت بود و ۳_۴ بار تدوین اثر تغییر کرد اما کارگردان مستند با پشتکار زیاد، ساخت فیلم را ادامه داد اما در نهایت وقتی نتیجه را برای اولین بار دیدم منقلب شدم.
تهیه کننده نار و انار بیان کرد: اگرچه خروجی مستند به نظر حرفهای نبود اما از نظر احساسی بسیار دلنشین بود و با توجه به اینکه خبر منطقه نارداران در صدا و سیما دنبال نمی شود به واسطه این فیلم تلاش کردیم تا از شخصیت پنهان آقای الهام علیاف پرده برداری کنیم.
اصغری با بیان اینکه خیلی وقت بود منتظر اثری با موضوع آذربایجان بودیم؛ گفت: تصاویر مستند عمدتا راش ها و تصاویر معروف حوادث تلخ نارداران بود. به طور کل حرفهایی که راجع به شیعیان جهان زده می شود این است که شیعه فردی است که نماز میخواند، حجاب دارد، تجمعات حسینی برپا می کنند و در نهایت مظلوم واقع می شود.
اهمیت بررسی واقع بینانه آذربایجان
وی افزود: فیلم "ناروانار" هم در برخورد با شیعه همین تفکر را پیش گرفته است. در صورتی که موضوع آذربایجان را باید واقع بینانه تر از این بررسی کرد.
اصغری ادامه داد: با اینکه در کشور همسایه ما ظلم ریشه داری در حال وقوع است اما برای جامعه ایرانی موضوع نارداران بسیار ناآشناست، اما شکل روایت و نقل ماجرا در این فیلم هم باعث ایجاد اعوجاج در واقعیت داستان آذربایجان میشود.
این منتقد سینما با بیان اینکه افراد نارداران ۲ الی ۳ درصد از جمعیت آذربایجان را تشکیل میدهند بیان کرد: دین برای آذربایجانیها بیشتر شبیه به فرهنگ است، یک مسلمان آذری در عین حالی که با موسیقی و رقص لذت میبرد در مراسم عزای حسینی هم شرکت میکند.
اصغری گفت: این مستند بیشتر برای آشنایی ایرانیان با نارداران بوده است اما در کارهای بعدی باید به وضعیت و راههای کمک به نارداران پرداخته شود.
مهر یزدان تشریح کرد: در این فیلم سعی کردیم چهره واقعی الهام علی اف را که نماد مسلمانان آذربایجان است آشکار شود و از طرفی شخصیت طالع که یکه تاز اسلام خواهی است هم نشان داده شود. این درست نیست که بگوییم چون مردم آذربایجان تمایل به اسلام ندارند نباید به افراد اندک اسلام خواه بپردازیم؛ نپرداختن به این موضوع، نوعی فتنه است.
مهریزدان گفت: تمام تصاویر استفاده شده در این فیلم آرشیو است اما اگر مسائل سیاسی و امنیتی اجازه دهد در قسمت های آینده این فیلم از تصاویر تولیدی استفاده خواهیم کرد.
در ادامه جلسه اصغری در خصوص شخصیت حاج طالع بیان کرد: حرکت حاج طالع مانند امام(ره) حرکتی جامع بود، بخش عظیمی از سخنرانی های او علیه فساد، رشوه خواری، بی عدالتی و... بوده که در این فیلم به آن اشاره نشده است. باید روایتی از آذربایجان و حاج طالع منتشر میشد که افکار عمومی ایران و اسلام گرایی در آذربایجان را تحت تاثیر قرار دهد.
مهر یزدان تشریح کرد: هدف ما از پخش این مستند شناساندن حاج طالع و آگاهی سازی در خصوص مسائل آذربایجان به کل کشور به ویژه مردم استان آذربایجان در ایران است زیرا بعضی از مردم شمال غرب کشور اخبار را از طریق تلویزیون باکو دنبال می کنند.
تهیهکننده مستند "نارداران" ادامه داد کسانی که برای اولین بار این فیلم را میبینند، تصویر جدیدی از آذربایجان در ذهن آنها نقش می بندد که متوجه میشوند پشت چهره توریستی آذربایجان چهرهای کشتاری است. "نار و انار" اولین فیلم در هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار بود که تماشاچی ها پس از دیدن فیلم کف زدند.
اصغری گفت: با توجه به رسانه ای نبودن موضوع نارداران، هیجان زدگی تماشاگران قابل پیش بینی بود، اما باید بدانید این جمعیت ۶ هزار نفره نارداران اقلیتی ناب در آذربایجان است که دغدغه اصلی شان نه حجاب بلکه ظلم ستیزی و ایجاد عدالت ذوابعاد است.
منبع: تسنیم ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۸۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
جایزه بهترین مستند چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو به «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم در مسکو با اهدای جایزه سنت جرج طلایی به فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر به کار خود پایان داد. جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا]و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو (MIFF) کار خود را به پایان رساند.
نیکیتا میخالکف رئیس جشنواره با اشاره به این که «هشت روز جشنواره، با نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور، ۳۸۰ نمایش در ۹ سینما، ۳۹ هزار تماشاگر و بیش از ۷٫۵ هزار مهمان و حضور بیش از ۱۶۰۰ نماینده رسانه برگزار شده است، برپایی این دوره جشنواره را حاصل یک عملکرد خوب ارزیابی کرد.
برنده جایزه بزرگ سنت جرج طلایی این دوره جشنواره، میگل سالگادو کارگردان مکزیکی با فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر بود. این درام داستان دو نوجوان است که توسط یک باند خلافکار اسیر میشوند. یکی از آنها میمیرد، دومی موفق به فرار میشود، اما او با خود مبارزه میکند و نمیتواند به بستگان دوستش در مورد مرگ خود بگوید. کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه گفت: «ما این فیلم را درباره معضل بسیار جدی حضور و مشارکت جوانان در باندهای خلافکار و جنایتکار ساختیم که در مکزیک با آن مبارزه کردهایم و هنوز هم میجنگیم.
جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا]و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
او هنگام دریافت جایزه گفت: حضور در این سالن برای من افتخار بزرگی است. از هیئت داوران جشنواره بسیار سپاسگزارم.
جایزه بهترین بازیگر مرد به خوان رامون لوپز برای «شرم» اهدا شد؛ و ماریکه بیکیرش بازیگر فیلم آلمانی «شلیمازل» جایزه بهترین زن را دریافت کرد.
همچنین جایزه نقرهای سنت جرج به فیلم «دروغگو» ساخته یولیا تروفیمووا در مسابقه «پرومیز روسیه» رسید.
سرگئی اورسولیاک کارگردان روسی به دلیل کمک به پیشرفت سینما جایزه ویژه سنت جرج دریافت کرد.
هیئت داوران فیلم «شریکها» ساخته خوزه ماریا فلورس کارگردان اسپانیایی را به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی کردند. جایزه بهترین فیلم مستند «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «نیروانا» به کارگردانی آصف اسلام از بنگلادش رسید. این فیلم صامت سیاه و سفید شبیه یک آلبوم عکس، داستان سفر درونی سه شخصیت را روایت میکند.
در مراسم اختتامیه شخصیتهای مشهور سینما و فرهنگ روسیه از جمله بازیگران سرگئی گرماش و ماکسیم استویانوف، بازیگران زن اکاترینا ولکووا و اولسیا سودزیلوسکایا، کارگردانان الکسی اوچیتل و سرگئی اورسولیاک، نویسنده الکساندر تسیپکین حضور داشتند. سازندگان و بازیگران فیلم سینمایی «تندر اصلی: بازی» که فیلم اختتامیه جشنواره شد نیز معرفی شدند.
این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از رویداد ونیز تبدیل کرد. در سال ۱۹۹۵ اعلام شد که جشنواره فیلم سالانه میشود، اگرچه در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد، اما از سال ۱۹۹۹، MIFF هر سال برگزار میشود.
چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار شد.