Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت گفت: اعتراض در منظر دولت با توجه به حقوق شهروندی، حق شناخته شده‌ای است که شهروندان می‌توانند صدا و پیام خود را به مسئولان برسانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمّدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز(سه‌شنبه 12 دی‌ماه) با اشاره به تفاوت اعتراض و اغتشاش اظهار داشت: ما در ارتباط با مسائل اخیر، دستورالعمل‌هایی داریم که بر اساس مبانی نظری دولت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی و اصول امنیت ملّی دو موردی است که دولت مطابق آن عمل خواهد کرد اظهار داشت: اعتراض در منظر دولت با توجه به حقوق شهروندی، یک حق شناخته شده‌ای است که شهروندان می‌توانند صدا و پیام خود را به مسئولان برسانند.


سخنگوی دولت با بیان اینکه نمونه‌هایی از اغتشاش را در روزهای اخیر مشاهده کردیم، اظهار داشت: مرز اعتراض و اغتشاش را قانون اساسی مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: آنهایی هم که می‌خواهند با اغتشاش مبارزه کنند باید در چارچوب قانون عمل کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: چه آن مأمور نیروی انتظامی که در چارچوب وظیفه‌اش کشته می‌شود و چه آن کسی که آشوب می‌کند و کشته می‌شود وجه مشترکی دارند که ایرانی بودن است. بنابراین دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به آسیب وارد شده به شهروندان متأثر و دردمند است.

نوبخت با اشاره به اظهار خوشحالی برخی مقامات خارجی از ناآرامی‌های اخیر کشورمان اظهار داشت: این خوشحالی‌ها به خاطر این است که ایران را دشمن خود می‌دانند.

وی ادامه داد: هم دشمنان خارجی و هم برخی گروهک‌هایی که داریم، از این مسائل شادمان هستند و آمادگی دارند که افراد بی‌گناه را ترور کنند و یک فتنه و آشوبی به راه بیاندازند.

نوبخت تصریح کرد: تردید ندارم مردم بصیر و نکته‌سنج ایران به همه نشان خواهند که حل مشکلات در سایه وحدت اتفاق می‌افتد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تصمیم نداریم اشتغال سال آینده را  فقط به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص دهیم، اظهار داشت: می‌خواهیم این تسهیلات را به سمت مسکن و نوسازی شهرها ببریم.

نوبخت ادامه داد: تمام محله‌های فرسوده کشور شناسایی شده و تصمیم داریم سال آینده 100 هزار از این واحدها را برای مردم نوسازی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: حاضریم فردا همه شما را به سازمان برنامه و بودجه ببریم و مسئول بودجه، طریقه ایجاد یک‌میلیون و 33 هزار فرصت شغلی را برای شما توضیح دهد. دولت در این زمینه برنامه دارد.


نوبخت با بیان اینکه سال آینده 17 هزار تاکسی در تهران نوسازی و گاز سوز خواهد شد، تصریح کرد: آیا دولت نمی‌داند کارنامه مثبت او به رضایت مردم بستگی دارد، آیا ما می‌توانیم نسبت به نظر مردم بی‌تفاوت باشیم؟

وی ادامه داد: خودمان را مؤظف می‌دانیم رفاه برای مردم ایجاد کنیم. به هیچ وجه نسبت به مشکلات مردم بی‌توجه و ناآگاه نیستیم. از وجدان عمومی ایرانیان سؤال می‌کنم؛آیا وضعیت الان، با زمانی که دولت را تحویل گرفتیم فرق نمی‌کند؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه تورم 40 درصد را به زیر 10 درصد و رشد اقتصادی را از منفی به مثبت و میزان بیکاری بالا را کاهش دادیم.

وی ادامه داد: الان در خانواده ایرانیان مشکلاتی ایجاد شده، ورود به این مسئله و اینکه این مسائل از کدام شهر ایجاد شده، سم است. امروز جز به وحدت ملّی ایرانیان نباید به چیز دیگری فکر کرد؛ قبول می‌کنیم که برخی کاستی ها وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین صحت ندارد.

نوبخت در مورد سؤال از رییس جمهور در مجلس اظهار داشت: این پدیده جدیدی است در مجلس که سؤال راحت شده است؛ قبلاً اینطور نبود. فکر می‌کنم آمار خدماتی که به چایکاران عزیز در این دولت صورت گرفته برایتان توضیح دهم از مصادیقی نیست که نیاز به سوال باشد. رئیس جمهور این کشور با این همه مسئولیت بیاید در این خصوص توضیح دهد البته موضوع کشاورزان و چایکاران موضوع مهمی است اما مسئول دارد و باید وزیر کشاورزی جواب دهد.

وی با بیان اینکه هیچ وقت به حریم شهروندان وارد نمی‌شویم، تصریح کرد: دولت زیرکانه همه چیز را در نظر دارد. از شما خواهش می‌کنم تلاش کنید این فضا را برطرف کنیم.

نوبخت در مورد سپرده گذاران نیز تصریح کرد: این موضوع با دستور رهبری و پیشنهاد رئیس جمهور در دستور کار سران سه قوه قرار گرفته است.دیشب نیز مصوبه خوبی داشتند و گذاشته‌ام آن را دیگران بگویند.

سخنگوی دولت در مورد میزان کمک مالی به جنگ در کشورهایی چون سوریه و یمن خاطر نشان کرد: این ها خودشان کشور دارند و هزینه‌هایشان را تقبل می‌کنند و ما در حد همان بحث مستشاری با همین اعتباراتی است که برای تقویت بنیه دفاعی قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در مورد استعفای آخوندی به دلیل نداشتن بودجه اظهار داشت: این موضوع اصلاً صحت ندارد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسألە حفاظت ازمحیط‌زیست در ایران مانند آن چه در اندیشە فلسفی سایر نقاط جهان نیز مشابه آن روی داده است، در پارادایم طبیعت‌گرایی ظهور یافت.

نرگس آذری (دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که اهمیت به محیط‌‌زیست به مثابۀ نوعی بینش در مقابل انسان‌محوری فزاینده عصر توسعه و مدرنیسم قد علم کرده است و رویکرد طبیعت‌محورانه‌ای را شکل داده  که در آن محیط‌زیست نیازمند توجه و مراقبت فوری است.

* محیطزیست  و مناطق حفاظت شده

به زعم این پژوهشگر حفاظت از محیطزیست نیازمند تعریف محیطزیست در تقابل با فعالیت‌های انسانی دانسته شده است و از همینجا مرز‌های محیط‌زیست در آن چه اکنون به عنوان مناطق چهارگانه‌ حفاظت شده می‌شناسیم پدید آمد. شکل‌گیری این مرز‌ها به زمان تصویب قانون شکار به عنوان اولین قانون محیط‌زیستی کشور و ایجاد مناطق ممنوعه در سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد.

او در ادامه می‌نویسد در آن زمان با توجه به وسعت کشور و بودجه‌های محدودی که در اختیار شورای شکار قرار می‌گرفت، تشخیص داده شد اگر عمده منابع اعتباری به مناطقی تخصیص داده شود که به لحاظ بوم‌شناختی اهمیت ویژ‌ه‌ای دارند، موجب موفقیت بیشتر در حفاظت از آن مناطق خواهد شد. بنابراین نواحی حفاظتی که  بعداً مناطق حفاظت شده نامیده شد به وجود آمد. در این مناطق شکار ممنوع بود مگر آنکه مجوز لازم از شورای شکار گرفته شود.

* رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

آذری می‌نویسد مراتع و جنگل‌های واقع در مناطق حفاظت شده تابع محدودیت‌هایی بود که از سوی شورای شکار و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اعلام شده بود و با تصویب قانون شکار و صید در سال ۱۳۴۶ و تأسیس سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مفاهیم پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده به روشنی تعریف گردید.

آذری در ادامه توضیح می‌دهد که تا قبل از تأسیس سازمان حفاظت محیطزیست در سال ۱۳۵۰، حدود ۶ پارک ملی و ۳۵ منطقۀ حفاظت شده شکل گرفت. بدین ترتیب حدود هفتاد سال پیش، ترسیم این مرز‌ها با انگیزه ایجاد امکان حفاظت با توجه به محدودیت‌های موجود، محیط‌زیست مورد حمایت و حفاظت را به نام محیطزیست معرفی کرد و چهار طبقە حفاظتی با نام‌های پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و آثار طبیعی ملی تعریف و رده‌بندی شد.

* جهان مدرن و محیط‌زیست

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد در کشور تمام تلاش براین بود که مناطق حفاظت شده  با ملاک‌های جهانی و حتی نام‌های رایج منطبق شود که در ایران آنها با نام مناطق چهارگانۀ محیطزیست شهرت دارند. اما این مرز‌ها هرگز نیازی به انطباق با زیست‌بوم تاریخی جامعۀ پیرامونی در خود ندیده‌اند؛ اگرچه این ظهور صنایع و شهر‌های مدرن و نیاز‌های فزاینده‌اش بود که محیط‌زیست را متأثر می‌ساخت.

این نویسنده در جمع‌بندی این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که آنچه در تعیین مناطق چهارگانه، به عنوان تهدید نهایی معرفی و توسط مرز‌ها تهدید شد عمدتاً فعالیت‌های جامعۀ روستایی بود. جامعه‌ای که به واسطۀ همین اعلان جنگ، خود را برای گسترش مرز‌های جغرافیایی و مرز‌های بهره‌برداری‌اش حریص‌تر کرد، جدالی که تاکنون برای تعیین حدود مرز‌ها از دوسوی این جبهه‌ها ادامه دارد. موقعیتی که در میانه نبرد قانون و منافع نابودی محیط‌زیست در همە ابعاد و شاخص‌هایش را هدف گرفته است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی‌حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • چرا مافیای خودرو جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • دلیل حذف خبر ۲ میلیارد تومانی استقلال مشخص شد!
  • سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • فوری؛ سهمیه ایران در لیگ نخبگان مشخص شد