Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتمع شهربانوی یاسوج که قرار بود از سوی شورای شهر برای کمک به امرار معاش زنان بی سرپرست ساخته شود تنها در شعار باقی ماند و به خاطره ها پیوست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  ایل بانو، در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد زنان و دختران زیر پوشش کمیته امداد این استان 44 هزار و 959 نفر یعنی 45ردرصد را تشکیل می دهند و 15 هزار و 476 خانواده از مددجویان کمیته امداد استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که از این تعداد 13 هزار و 788 نفر به خاطر فوت سرپرست و مابقی به دلیل طلاق، متارکه، مفقودی، زندانی، سرباز و بدسرپرستی تحت حمایت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 5 هزار زن سرپرست خانوار نیز تحت حمایت بهزیستی استان است با آمارهای ارایه شده توسط بهزیستی استان و کمیته امداد می توان گفت بیش از 20 هزار زن بی سرپرست و بد سرپرست در این استان هستند که از سوی این دو نهاد حمایت می شوند.

اما اینها تنها تعدادی از زنان بی سرپرست هستند که شناسایی شده اند و تحت حمایت قرار گرفته اند هنوز در استان کهگیلویه و بویراحمد زنانی هستند که یا پشت نوبت این نهادها به سر می برند و یا در نقاط دور افتاده زندگی می کنند.

زنان بی سرپرست برای گذراندن زندگی با مشکلات زیادی مواجهه هستند و آنها مانند مردان نمی توانند کارگری کنند و یا با وانت از شهرهای دور بار بیاورند و بفروشند تنها می توانند دست فروشی کنند و در خیابان های یاسوج و یا در مغازه ها کار کنند.

 بارها توسط مسئولان استان گفته شده که برای زنان بی سرپرست و سرپرست خانواده بازارچه ای ساخته می شود که در آن مکان زنان دست ساخته های خودشان را  عرضه و در آن مکان امرار معاش کنند که تنها فروشندگان خانم در آن مکان باشند و فعالیت کنند.

ساخت چنین مکانی خیلی از مشکلات و آسیب های اجتماعی حوزه زنان بی سرپرست استان را بر طرف می کند و افراد زیادی نیز مشغول کار می شوند ساخت این مکان رویایی بود که زهرا زمانی عضو شورای پیشین شهر یاسوج چنین رویایی را در سر داشت.

تنها زن عضو شورای شهر یاسوج در زمان مسئولیتش ساخت مجتمع" شهربانو" را در شورای شهر یاسوج مطرح و تصویب شد همچنین در همان سال یعنی سال 94 به شهرداری اعلام و در شهرداری نیز تایید شد با اینکه ساخت این مجتمع در شهرداری یاسوج نیز تایید شد اما تا کنون یعنی بعد از گذشت دو سال هنوز هیچ اقدامتی انجام نشده است و امور بانوان استانداری نیز در این رابطه کاری انجام نداد و سکوت کرد.

بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد در چند سال گذشته هیچگونه تکاپو و حرکتی از امور بانوان استان مشاهده نکردند انتظار می رفت در خصوص آسیب های اجتماعی بانوان این استان به ویژه در مناطق محروم و زنان بی سرپرست کاری انجام شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه معاون سیاسی استاندار گفت: امیدورا هستیم که مدیرکل جدید امور بانوان استانداری بتواند در بخش محرومیت زنان کاری انجام دهد.

علی محمد احمدی در مراسم معارفه آذر صفایی مدیرکل جدید امور بانوان خواست که قیام کند و از همه مدیران کل و مسئولان استان خواست که با وی نهایت همکاری را داشته باشند.

فریبا رحمان پور مدیرکل سابق امور بانوان استان هر چند ارتباطات خوبی در سطح کشوری داشت اما یا نخواست و یا به دلیل عدم همکاری برخی از مسئولان نتوانست در بخش بانوان کاری انجام دهد هر چند در ماه گذشته برای بانوان منطقه زیلایی سفری به همراه استاندار به تهران داشت و مصوباتی نیز تصویب شد.

ساخت مجتمع بزرگی چون شهر بانو در یاسوج مشکلات بسیار زیادی از بانوان استان را بر طرف خواهد کرد و انتظار می رود مدیرکل جدید امور بانوان ساخت چنین مجتمعی را در دستور کار خود قرار دهد.

چرا که اگر چنین مجتمعی ساخته شود برای زنان این استان کاری بزرگ انجام شده است و همیشه نامی نیک از وی به یادگار می ماند هر چند وی کمتر از یک ماه است چنین سمتی را بر عهده گرفته است اما جامعه زنان منتظر تحولاتی در این بخش هستند.

مدیرکل جدید امور بانوان تا چند روز آینده به دفتر این پایگاه خبری دعوت و در خصوص مطالبات زنان و برنامه هایی که دارند توضیحاتی را ارایه می دهند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ هر جامعه‌ به تناسب نقش خود، نقش‌های بسیار مهمی را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و باید گفت زنان از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های اجتماعی مؤثر در فرایند توسعه به در اجتماع هستند و در هر جامعه‌ای عامل مؤثری در پیش‌برد اهداف توسعه‌اند.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع می‌پردازد که زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های اجتماعی هستند که ازنظر اجتماعی وظیفه‌های زیادی دارند و توانمندی آنها به قدرتمندی اعضای خانواده می‌انجامد.

قادری در پژوهشی به واکاوی طرح «سپکم» که اختصار «سامانه/ اپلیکشن پایش، کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» است، می‌پردازد، قادری به این نکته اشاره می‌کند که این سامانه خروجی نتایج یک پژوهش تجربی در مورد زنان سرپرست خانوار در استان البرز است که با مشارکت شهرداری و شورای شهر کرج، دانشگاه خوارزمی، امور بانوان استانداری البرز، کمیتۀ امداد، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم‌نهاد حوزه زنان سرپرست خانوار، خیریه‌های حوزه زنان سرپرست خانوار و مصاحبه با خود زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

* طراحی اپلیکشن در راستای خدمات به زنان سرپرست خانوار

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در جهت ارائە خدمات به زنان سرپرست خانوار سامانه/ اپلیکشن با استفاده از بستر‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با این اهداف طراحی شد:

 سازمان‌دهی این گروه اجتماعی،  هم‌افزایی در ارائە خدمات به آنها، جلوگیری از هدررفت منابع، سوءاستفاده‌های خاص ازمنابع و...، به روزکردن اطلاعات پایه‌ای از زنان سرپرست خانوار و نیاز‌ها و مشکلات آنها مبتنی بر خروجی‌های نقش‌های طراحی شد. سامانه/اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان   را فراهم می کند


* تاثیر سامانه بر پیشبرد اهداف زنان سرپرست خانوار

به زعم این پژوهشگر در پی طراحی یک سامانه/ اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان شناسایی مسائل و نیاز‌ها را فراهم می‌شود که در راستای آن این سامانه، سازمان‌های خدمات‌رسان را به گروه هدف هدایت و عامل ایجاد هم‌افزایی و شراکت منجر به تحقق تقسیم کار ملی در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او در ادامه می‌نویسد در این راستا یک بستر مناسب برای پایش استفاده از سامانه/ اپلیکشن با کمک هوش مصنوعی و مشخص‌کردن ابعاد مورد استفاده از این فناوری در زمینۀ تشخیص و اجرا در تمامی مراحل فراهم خواهد شد.

از نظر این پژوهشگربرای طراحی یک سامانه/ اپلکیشن مناسب زنان سرپرست خانوار گروه‌های متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی، فعالان مدنی، متخصصان حوزه کسب‌وکار‌های خُرد و متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کنار هم فعالیت می‌کنند.

* تشکیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار 

به گفته این پژوهشگر با استفاده از اپلیکشن و با پُرکردن پرسش‌نامه به صورت خوداظهار اطلاعات زنان سرپرست خانوار وارد می‌شود و سپس اطلاعات مددجویان مختلف سازمان‌های دولتی و عمومی و خصوصی بارگذاری می‌شود.

قادری بیان می‌کند ازطریق هوش مصنوعی اطلاعات با لینک شدن به بانک اطلاعات ثبت احوال و سازمان خصوصی‌سازی و متوالی هدفمندسازی یارانه و سازمان‌های خدمات رسان راستی‌آزمایی می‌شود و اطلاعات خوداظهاری شامل خود فرد و اعضای تحت سرپرستی گردآوری می‌شود و در نهایت نیاز‌ها به تفکیک حوزه‌های معیشتی، مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی، مناسبات و روابط اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شوند.


* بستر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی در مورد نوع و مکان و زمان خدمات نهاد‌ها و افراد خدمات‌رسان

قادری در ادامه این موضوع را مطرح می‌کند که بارگذاری اطلاعات دقیق و جامع در یک سامانه/ اپلکیشن  برای به اشتراک‌گزاری خدمات موجود برای زنان سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد و به‌ اشتراک‌گذاشتن فعالیت‌های خدماتی که ارائه می‌شود برای جلوگیری از هم‌پوشانی و ارتقاء هم‌افزایی بسیار مهم است.

لازم به ذکر است تعیین مسئولیت‌های سازمانی و نهادی براساس تقسیم کار ملی آسیب‌های اجتماعی و پایش و ارزیابی این نهاد‌های خدمات‌رسانی در این امر بسیار تاثیر‌گزار است.


* ارائه تجارب و راهکار‌های جدید مبتنی بر پژوهش‌های به‌روز برای ارائه به خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان

به زعم قادری با استفاده از هوش مصنوعی به صورت مداوم داده‌های سامانه استخراج، تحلیل و دسته‌بندی خواهد شد و به صورت مداوم توسط یک تیم پژوهشی تجارب و دانش و اطلاعات جدید برای استفاده کاربران سازمانی و خود زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و این بخش می‌تواند شامل آموزش و توانمندسازی، ارتباط‌گیری و ... باشد.

براساس پیشنهادات پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانه‌ای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • افتتاح مجتمع چند منظوره آوای کوچه فیلم در بروجرد
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار