Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس از جمله طرح های زیربنایی شمال غرب کشور و آذربایجان شرقی در حوزه انرژی است که علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق کشورمان، از ظرفیت لازم برای صادرات برق به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان نیز برخوردار است.

نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در 70 کیلومتری تبریز، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید یکهزار مگاوات در قالب ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با راه اندازی این نیروگاه که در دو فاز 500 مگاواتی ساخته می شود، رکورد بهره وری نیروگاه‌های کشور از زیر 50 درصد به 58 درصد جهش می یابد.
گفته می شود به منظور گازرسانی به این نیروگاه در فاز اول حدود 10 کیلومتر خط انتقال 20 اینچ طراحی و اجرا شده است که پس از راه اندازی نیروگاه روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز صرف تولید برق خواهد شد.
کلنگ ساخت نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس در دولت نهم زمین زده شد، اما به رغم سال های پردرآمدی کشور از فروش نفت، گام جدی در ساخت این نیروگاه در آن زمان برداشته نشد.
بی توجهی به اجرای این طرح مهم و زیربنایی حوزه انرژی در آن زمان موجب شد که برآورد هزینه اجرایی طرح از دو هزار و 500 میلیارد ریال در آن به بیش از چهار برار در مقطع فعلی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی با این نگاه و در راستای زمینه سازی برای تسریع در اجرا و تکمیل طرح ساخت نیروگاه هریس، امروز با همراهی جمعی از مدیران استانی میزبان مردم خونگرم این شهرستان بود.
مجید خدابخش پس از بازدید از وضعیت جاری و پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس با اشاره به اهتمام جدی دولت برای اتمام این طرح راهبردی گفت: این نیروگاه در صورت بهره برداری، ظرفیت صادرات برق به کشورهای همسایه را دارد.
وی اظهار کرد: نیروگاه هریس یکی از پروژه های اساسی و مورد نیاز منطقه است که پس از تکمیل علاوه بر تامین برق مورد نیاز استان، امکان صادرات برق را نیز فراهم می آورد.
وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این نیروگاه، صنایع جدید در منطقه ایجاد و موجب جذب سرمایه‌گذاری و توسعه و رونق منطقه خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این نیروگاه توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، اظهار کرد: این نیروگاه با سرمایه اولیه 320 میلیون یورو در حال ساخت بوده و تمامی تجهیزات این واحد صنعتی خریداری و از آذر ماه امسال نیز نصب آن شروع شده است.
خدابخش همچنین با اشاره به تخصیص 266 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه، گفت: برآورد مجموع هزینه احداث این نیروگاه 12هزار میلیارد ریال است که با افتتاح فاز اول آن در سال آینده، ضمن تامین برق پایدار منطقه و اتصال به شبکه ملی، تعداد 100 نفر از افراد متخصص نیز به کار مشغول می شوند.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: احداث نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس با اعتباری بالغ بر یکهزار و 750 میلیارد ریال و 235 میلیون یورو از سال 94 شروع و در سال 1397 فاز اول آن به بهره برداری می رسد.
کیومرثی، مدیر اجرایی طرح ساخت نیروگاه نیروگاه هریس نیز گفت: نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس در زمینی به وسعت 81 هکتار احداث می شود که 61 هکتار برای خود نیروگاه و 20 هکتار برای احداث پست 400 کیلوولت جهت انتقال انرژی برق تولیدی این نیروگاه به شبکه اختصاص یافته است.
وی افزود: با نصب 2 توربین کلاس 'اف' سازگار با محیط زیست نیروگاه برق هریس در دو فاز، در هر واحد گازی 310 مگاوات و هر واحد بخار 180 مگاوات برق تولید می شود.
کیومرثی اضافه کرد: با اجرایی شدن این پروژه فرصت شغلی برای 500 نفر در دوره اجرا و برای 100 نفر در دوره بهره برداری فراهم می شود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس با تجهیز کارگاه و با عقد قرارداد با پیمانکاران از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
مدیر اجرایی طرح ساخت نیروگاه برق هریس گفت: در حال حاضر نیروگاه در مرحله نصب توربین ها و جانمایی سازه های محل نصب توربین ها می باشد و کل پروژه در این فصل فعال و با پیشرفت فیزیکی حدود 20 درصد در حال احداث است.
در همین حال ناظران محلی معتقدند که بهره براری از نیروگاه یکهزار مگاوتی برق هریس علاوه بر رفع نیازهای جدید برق در آذربایجان شرقی، در رفع محرومیت شهرستان هریس نیز از طریق ایجاد حدود 600 فرصت شغلی مستقیم و بیش از یک هزار فرصت شغلی غیرمستقیم، نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
فرماندار هریس نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ترکیب اشتغال در هریس تا به امروز بر پایه دامداری و کشاورزی بوده است، اظهار کرد: غیر از چند باب مغازه موجود در شهر هریس تاکنون تغییر بنیادینی در اقتصاد این شهرستان رخ نداده بود.
صابر تقویمی افزود: ایجاد صنعت انرژی در هریس در قالب احداث نیروگاه برق یکهزار مگاواتی، گزینه های جدیدی از اشتغال و تولید را برای مردم شهرستان فراهم می کند.
وی یادآور شد: توربین هال و ژنراتور نیروگاه با 720 تن وزن، پس از 80 روز از بنادر جنوب به محل نیروگاه رسیده، عملیات اجرایی با قدرت تمام در حال انجام است و بنا بر اعلام مجری طرح، فاز اول نیروگاه به ظرفیت 500 مگاوات سال آینده بهره برداری می شود.
فرماندار هریس با اشاره به خوشحالی بی حد و حصر مردم هریس از عملیاتی شدن ساخت نیروگاه و ایجاد افق های جدید اشتغال و توسعه در سایه آن گفت: مردم از فرط خوشحالی چندین راس گاو و گوسفند بر سر راه محموله توربین و ژنراتور قربانی کرده اند.
شهرستان هریس با حدود 70 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
گزارش از: محمد طلوعیان**انتشار: عزیزی راد
7227/6132

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۵۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح

سردار مجید ابن الرضا در جلسه شورای مسکن استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل ساخت مسکن نیرو‌های مسلح برآورد شده است گفت: اصل ۳۱ قانون اساسی بر داشتن مسکن متناسب با نیاز هر جامعه تاکید دارد و یکی از موارد مطرح شده در پیام امام راحل در خصوص وظایف دولت اسلامی نیز حل مشکل مسکن است.

وی افزود: مسکن از نیاز‌های اولیه زندگی انسان و از موضوعات جدی در سبد معیشت خانوار است متاسفانه بازدهی بازار مسکن در جامعه امروز به قدری بالا رفته که هم ارز با بازار سکه و دلار حرکت می‌کند و باید هرچه سریعتر برای حل مشکل مسکن اقدام شود.

سردار ابن ارضا با اشاره به رشد جمعیت و کمبود مسکن در سال‌های آینده افزود: بالاترین هزینه در زمینه ساخت مسکن مربوط به دستمزد، مصالح و فولاد است.

رئیس ستاد تامین اجتماعی و قرارگاه مسکن نیرو‌های مسلح کشور ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی فاقد کاربری نیرو‌های مسلح با اجازه مقام معظم رهبری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه تاکید کرد: نیرو‌های مسلح برای تامین مسکن مورد نیازشان باید دغدغه ۱۰۰ درصدی داشته باشند و ما نیز در مدیریت استان کاملا آماده همکاری در این زمینه هستیم.

 رحمتی گفت: برای ساخت مسکن نیرو‌های مسلح زمین‌هایی در نظر گرفته شود که زیرساخت‌های مورد نیاز از قبیل برق، آب و گاز را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شخص رئیس جمهور به مسکن دغدغه اساسی دارد و اگر این خط فکری در همه استان‌ها و شهرستان‌ها جاری و ساری شود یک عملیات عمرانی بزرگ برای ساخت مسکن به راه خواهد افتاد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مسکن یک حوزه تخصصی و مهندسی است بنابراین باید به جزئیات اعداد و ارقام در این حوزه مسلط باشیم.

رحمتی با تاکید بر اینکه در روند ساخت مسکن نیرو‌های مسلح حد توقفی وجود ندارد گفت: بر این اساس ظرف یک ماه آینده همه نیازمندی‌ها و موجودی‌ها احصا شوند به طوری که در جلسات بعدی قرارگاه فقط راه حل مشکلات موجود مورد بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: نیرو‌های مسلح تمام دارایی‌های خود در داخل و خارج شهر را پای کار بیاورند ما نیز بالاترین ارزش افزوده‌ای را که در استان در اختیار داریم ایجاد خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • ۳۵۰۰ هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است/ توقف فینسک
  • خروش آبشار شیرلان از دل کوه‌های هریس + فیلم
  • آغاز ساخت ۳۵۰۰ مسکن سازمان انرژی اتمی در بوشهر +تصویر